Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"Fjällvana"
- Trådstartare Bikinikillah
- Start datum
Precis, och minsann vet att döma ut GTX-kängor, membranplagg, softpacks och frystorkat till förmån för gummistövlar, galon, ramsäckar och hederlig falukorv Huga, har stött på några såna när jag varit ute, som haft "regler" för allt och som inte är beredda att ta till sig ett jota av det kunnande och den teknik som ständigt utvecklas.Toffs.; sa:Fjällvana.. Skäggig gammal farbror med käpp som sitter på en sten nånstans långt ute på fjället å lyssnar på pippifåglar å filosiferar.
Som han, stugvärden i XX-stugan, som fördömde min undermåliga packning (bergslöpningspackning för 5 dagar, mest på Kungsleden!), men berömde karlakarlen som kom in efter mig som ett bra exempel på fjällvana:
-Jag i vindtights och tunn vindjacka med lätt säck och skor i full fart med gott humör
-Karlakarlen våt och skrämd av vinden, med en genomblöt Golden Retriever, en svintung ryggsäck som gett honom skavsår (liksom kängorna), och försvarets rejäla men otympliga prylar. Han bar 20-25 kilo varav en del konserver!
Eller gubbarna i Unna Allakas-stugan -03, som suttit kvällen före och berättat fjällminnen, skrutit om hur tungt de burit (återigen konserver), och morgonen efter förmanade mig att ge mig ut i solen (vi var tre pers, hade vindsäck, sovsäckar och spade), och det är tätt med vindskydd mellan U Allakas och Katterjåkk) i så tunna kläder "För man vet aldrig, grundregel nummer ett är...". Det stämmer, de kunde ju inte veta hurdan min kropp och mina förutsättningar är, och att jag hade en hopknölad dunjacka i säcken.
Etc.
Själv tror jag att (fjäll-) eller utevana skaffar man sig genom egna och andras misstag, bara man förmår ta till sig dem. Men det är svårt att läsa sig till, så ut och testa under såna förhållanden att det inte blir farligt. För DET är grymt orutinerat.
Kul med historier. Jag undviker alla kurser för jag är autodi ... någonting som betyder självlärd. Eller åtminstone lär jag mig av andra utan att få papper på det, sedan gör jag så gott jag kan när man står inför ett problem eller val.johankse; sa:Roland det är väl åt det hållet det går med det mesta.
Senaste gången jag åkte fram till en stupad med öppet underbensbrott /...
Fjällvan, det är man när man fattar att det är dags att gå hem ....
Rungá; sa:Fjällvan, det är man när man fattar att det är dags att gå hem ....
Bästa definitionen hittils. En vana säger inte något om kvaliteten. "I de blindas land är den enögda kung".
En utförsåkare som fortfarande efter 30 års mer eller mindre regelbundna skidsemestrar fortfarande plogar sig ner för en röd pist är trots allt van.
Han kan förmodligen hjälpa folk tillrätta, hittar i området, är någorlunda matrialkunnig och känner sin egen begränsning och någorlunde behärskar det han gör.
Lärt sig något
Hittad denna gamla tråden. Att varit rädd, hungrig osv är ingen vana utan när man nästa gång inte blev det är fjällvana. Eller ovana att hamna i samma sits igen min syn på det hela.
Det jag letade efter var hur man får en behaglig stund i vindsäck efter att blivit blöt och kall.
När viljan tryter och hungern vrålar nästan lika mycket som vinden samt har blöta kläder. Hur kommer man då till ordning i en vindsäck? Jag har aldrig behövt ta till vindsäck i nödsituation men hur får man det bra där?
När man nån gång haft det jobbigt i fjällen. När man hanterat en svårighet. Varit rädd, kall, blöt och hungrig
Men begreppet är lite meningslöst för sig självt. Fjällvan i relation till en tuff vinterexpedition, eller fjällvan i relation till en gruppvandring sommartid på Jämtlandstriangeln?
Hittad denna gamla tråden. Att varit rädd, hungrig osv är ingen vana utan när man nästa gång inte blev det är fjällvana. Eller ovana att hamna i samma sits igen min syn på det hela.
Det jag letade efter var hur man får en behaglig stund i vindsäck efter att blivit blöt och kall.
När viljan tryter och hungern vrålar nästan lika mycket som vinden samt har blöta kläder. Hur kommer man då till ordning i en vindsäck? Jag har aldrig behövt ta till vindsäck i nödsituation men hur får man det bra där?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Fjällvana? | Fjällvandring | 89 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg