Ok, men kanske inte helt riktigt..
Jag känner mig inte särskilt påhoppad och jag tycker att du har rätt när du pekar på de möjligheter som ett gott renommé ger. Det är givetvis så att det är en balans mellan kravet på utdelning, medarbetarnas krav på lön och kundernas krav på produkter i förhållande till pris. Som du själv påpekar på så är en stor del av kostnadsmassan utlagd på tillverkare i andra länder och därför blir ju möjligheten att nå långt med ständiga förbättringar begränsad.
Som gammal "kvalitetsnörd" tycker jag nog att det kortsiktiga sätt som många verksamheter drivs på idag (kvartalsekonomi) tyvärr fokuserar nästan enbart på ägarnas krav men visst finns det en orsak till att TS förväntar sig att få en reparation "gratis". Någon/några företag har skapat den förväntningen. Det kanske dags för många företag som inte är med i det "racet" att skapa realistiska förväntningar (som ligger på den nivå som man kan leverera) så slipper man besvikna kunder.
Jag känner mig inte särskilt påhoppad och jag tycker att du har rätt när du pekar på de möjligheter som ett gott renommé ger. Det är givetvis så att det är en balans mellan kravet på utdelning, medarbetarnas krav på lön och kundernas krav på produkter i förhållande till pris. Som du själv påpekar på så är en stor del av kostnadsmassan utlagd på tillverkare i andra länder och därför blir ju möjligheten att nå långt med ständiga förbättringar begränsad.
Som gammal "kvalitetsnörd" tycker jag nog att det kortsiktiga sätt som många verksamheter drivs på idag (kvartalsekonomi) tyvärr fokuserar nästan enbart på ägarnas krav men visst finns det en orsak till att TS förväntar sig att få en reparation "gratis". Någon/några företag har skapat den förväntningen. Det kanske dags för många företag som inte är med i det "racet" att skapa realistiska förväntningar (som ligger på den nivå som man kan leverera) så slipper man besvikna kunder.