Ok. Köper det.
Men HUR har skadan uppstått? Var det en reva redan när du tog emot den på NK, förmodligen inte? Du har använt den 18 dagar. Rimligtvis har skadan uppstått under användning. Vad du, eller någon annan gjort, är fortfarande höljt i dunkel, för inte ens de ömtåligaste material går sönder utan A/ långvarigt användande, B/ yttre våld.
Vänligen, vad hände..?
Ryggsäcken hade inte revan när jag köpte den eller min första färd. Utan den har tillkommit under min vandring i Norge. 18 dagar är för mig inte tillräckligt lång tid för att en dyr ryggsäck ska få slitage. Har som sagt vandrat från punkt A till B. Till och med använt svart soppsäck för att skydda väskan när jag satte den i yttertältet. Har inte gått in i träd, har inte slängt stenar/klippblock eller dylikt på väskan. Dock utsattes jag för extremt åskväder, kanske Thor själv slog till min väska?
Skämt åsido, jag har behandlat ryggsäcken efter normal anvädning ute i fjällen.
Jag tänker så här: Hade det varit fel på tyget från tillverkaren så hade det funnits fler som hade haft problem med att det gått sönder. Fjällräven har inte köpt in tyg till bara din ryggsäck utan köpt in en stor mängd från samma tillverkare och batch.
Då har du skäl att reklarmera och krav på att få det åtgärdat utan kostnad.
Nu verkar det inte finnas flera som haft problem så då återstår att du själv varit oförsiktig och orsakat skadan själv. Du skriver i din trådstart "Har ej utsatt den för något yttre våld med mening." Dvs du antyder att du själv kan var skuld i det hela.
Då har du inte rätt att reklamera utan får stå kostnaden vid reparation.
Att du förväntar dig och hoppas på att få mer än du har formellt krav på är en sak men du kan inte kräva att få något som du inte har krav på!
Jag kan inte förstå att du blivit felaktigt behandlad utan du har fått en helt korrekt behandling enligt Konsumentköplagen.
Absolut och jag väljer då att rösta med mina pengar. I framtiden kommer jag endast att köpa produkter som inte har samma slitage som en ryggsäck på ICA för 149kr. Som dessutom erbjuder en kundservice som är till för kunden och inte ytterligare externa kostnader.
När de skriver "yttre åverkan" så är det ju väldigt dåligt formulerat i och med att det kan (miss)tolkas som att det ska vara något som utifrån gjort åverkan då det lika gärna kan vara ett föremål inuti ryggsäcken.
Är det ett hål på ryggsäcken är det av typen ett "skrapmärke"?
Det är ett hål/reva på ryggsäcken.
En del utländska tillverkare kör i praktiken med en "no questions asked" garanti, speciellt nära köpet men t ex Patagonia lär ju köra det även för 10 år gamla kläder i USA åtminstone. Det gör uppenbarligen inte Fjällräven, det är väl inte heller något jag tycker man kan begära, men man kan ju vara tacksam över att en del tillverkare gör så och i så fall välja att prioritera dessa tillverkare.
Bedömningen att det inte är ett garantifel känns ju rimlig utifrån vad man läser här, och sen väljer Fjällräven att inte laga det gratis ändå som goodwill. Inte oseriöst av Fjällräven men det är klart det känns lite trist när man köpt något som man förväntat sig ska hålla länge.
Det är exakt samma ståndpunkt jag försöker förmedla i tråden. Jag anser en ryggsäcka för 149kr på ICA maxi inte är lämpad för fjällen. Går den sönder så slänger man den. Tycker inte samma princip ska eller bör tilllämpas för en ryggsäck som kostar 3000+kr.
Efter ha pratat med fjällräven så får jag intrycket så fort du får en skada på deras produkter så kommer 495kr/h kostnaden in direkt. De bryr sig inte alls hur länge eller hur mycket pengar du har lagt på deras produkter. Jag fasar för de som köper tält av detta företaget, kan tänka mig hutlösa summor om något blir fel.