Fjällräven har sin produktion i Sverige. Av grönlandsvax i alla fall...
Annars så känner väl de flesta till numera vart våra produkter tillverkas. Fabrikerna i Asien är toppmoderna men trots att man både kan göra kvalitétsprodukter så kan det bli måndagsexemplar eller hela serier av det.
För snart tjugo år sedan besökte jag en textilfabrik i Saigon med 6.000 anställda. Redan då förvånades jag över tekniknivån. I en avdelning tillverkade man för ett berömt märke och det var bra kvalité som jag kunde tyda. I en annan avdelning producerade man en liknande produkt och där hade man sparat in på materialval. Beställarna vet säkert vad de gör och har koll på detta.
När det gäller fjällräven och övriga aktörer inom friluftsplagg så har de stor koll och analys på vad de gör utifrån sitt lönsamhetskrav. Möjligtvis så sammanfaller inte alltid det med kundernas intresse.
Fjällräven har i sin marknadsanalys uttalat sig att vi har ett annat förhållningssätt till plagg än förr. Det som fick hänga med säsong efter säsong hemma i våra garderober byts nu ut oftare. Det spelar nog in i deras bedömningar av materialval etc. Numberserien utgår vad jag förstår från ett klassiskt
tänkande med genomtänkta plagg med höga krav på materialval. Prissättningen är hög men beror nog mindre på ökade kostnader än på ekonomiska analyser. Kundsegmentet har hög köpkraft och man vårdar samtidigt exklusiviteten i varumärket.
Det finns som flera konstaterat rejäl kvalité och genomtänkta arbetsplagg för betydligt lägre pris än friluftsbranschens märkesplagg. Men det man kallar mervärde, dvs känslan för kunden att i symbios med varumärket finna en inre frid... ingår då då oftast inte.
Jag själv låter mig villigt luras ibland och känner mig nöjd och glad. 😉