Jag har ett par Fjällräven Barents trouser, de har varit med i c:a 5 år nu, de är lite bleka i färgen men i övrigt finns inga tendenser till slitage. De är relativt välanvända, både vid vandring men även stillasittande i båt.
Jag upplever materialet som svalt på sommaren men rent kallt när det blir kyligt ute, man måste helt enkelt börja med långkalsonger tidigare än med andra byxor.
Att vaxa är inte alls svårt, jag gnider in grönlandsvax efter bästa förmåga och kör sedan byxorna i torktumlaren några minuter. Jag känner igen beskrivningen att "byxorna står av sig själva" men den värsta stelheten släpper relativt snabbt utan att förstöra vattentåligheten. Det går utmärkt att vara ute i lättare regn eller att gå i högt gräs som är blött när byxorna är nyvaxade, dock ersätter de inte riktiga regnkläder.
Jag är väldigt nöjd med mina byxor och kommer troligen köpa en liknande modell den dagen jag byter ut mina. De är relativt dyra men med tanke på hur länge de håller så gör det inget.
Förra vintern köpte jag en jacka som jag tänkte skulle hålla länge, men tyvärr är den "felkonstruerad" så att materialet på vissa delar förstörs av vass kardborre. Jag hade klart större förväntningar på den jackan och tycker att missar likt denna inte borde förekomma. Alla deras produkter är m.a.o. inte lika lyckade. Vad gäller jacka kommer jag förmodligen titta på andra märken när det är dags att byta, dels pga. konstruktionsmissen men framför allt då jag tycker att många andra märken har attraktivare modeller.
Vore intressant att veta vilken modell den aktuella jackan är?