Fjällkudde

-,9 Snåljåp är helt okej men jag vill nog spara in på annat isf. Hemma sparar man ju inte på säng, kudde eller täcke?!

I mitt tycke är bra sömnen en av de viktigaste delarna när man är ute annars så går så mycket annat av upplevelsen till spillo. Men det är jag... :)

Sov gott!

Jo, visst är sömnen viktigast!
Utan sömn - ingenting! Det är ju därför jag vill köpa en dyrare kudde.
Men - om det finns en lika bra kudde, fast billigare, så väljer jag alltid den billigare. Fast bara om den är lika bra, annars blir det såklart den dyrare... :)

Jag återkommer till min vinpåsekudde än en gång. Tidigare nämnde jag att jag inte trodde den skulle vara tillräckligt varm för vinterbruk. Utflykten senaste natt visade dock att den fungerar även i ordentlig kyla (utanför tältet -28°C och några grader varmare inne i tältet). Jag märkte inte att den skulle ha lett bort någon värme alls. Jag använde kudden inne i sovsäcken och hade två liggunderlag under.

Vinkudde låter inge vidare men som Du säger så verkar det funka och det är ju bra. :) Men i teorin borde det funka på samma sätt som ett billigt uppblåsbart liggunderlag. Nåväl, det viktigaste är ju att man är nöjd!

Vinkudde låter inge vidare men som Du säger så verkar det funka och det är ju bra. :) Men i teorin borde det funka på samma sätt som ett billigt uppblåsbart liggunderlag. Nåväl, det viktigaste är ju att man är nöjd!

Jovisst, men som sagt hade jag den inne i sovsäcken under sovsäcken var ett vanligt Ridgerest-liggunderlag och ett kort Prolite 4 självuppblåsande liggunderlag. "Vinkudden" var således ändå hyfsat isolerad från markkylan.

En uppblåsbar kudde måste...

... enligt mig hållas ihop på mitten för annars ramlar huvudet av den

Jag köpte ungefär sånna här ; http://www.resklar.se/se/art/multikudde-carry-cushion.php?grp=111720 , men jag köpte dem (köpte flera) på pinal.se där de kostade 39kr (är åxå snål :eek:).
Dessutom har jag sytt örngott av mitt gamla Tarfalla-innertält så nu blåser jag upp kudden till 60%, lindar in den i fleecetröjjan å in i örngottet = myyysigt ... å riktigt läderfjärt!

En uppblåsbar kudde behöver ha en "grop" i mitten om ni frågar mig...

svarar utan att vara ombedd

PS. Förresten är pinal.se ett himmelrike med små praktiska pilledutter

Kör med Exped airpillow året runt (i Skåne). Så himla skönt formad och slår allt vad "vanliga" kuddar heter. Liten och lätt också.

/M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg