Fjällkudde

Finns nån gammal tråd

Själv använder jag en lätt dunjacka inne i en T-shirt eller skjorta. Då får man dessutom ofta gosig användning av dunjacka även på sommaren.

Sommaren är annars en årstid då åtminstone jag verkar frysa mer än på vintern i varje fall om jag inte har tagit med rastkläder.

Thure

Vad som helst

Vad som helst duger som fjällkudde enligt mig. Till och med soppåsen kan duga om man har några sopor i den vill säga;)

Senaste turerna har jag lagt foppatofflorna under liggunderlaget för att få upp huvudet lite, sen lindar jag in en luftfylld Exped 8-liters "torrpåse" med rullstängning i värmetröjan och har den som kudde. Expedpåsen är den som håller extrakläderna torra dagtid, så jag använder bara redan medhavda attiraljer.
Just att få upp huvudet lite med foppisarna gör stor skillnad för min nattsömn!
Just så, huvudet upp lite.Jag brukar vika till regnbyxorna eller/och lägga Seall line-påsen då innehållande ett ombyte, kanske mössan om jag inte har den på mig under liggunderlaget upptill. Ligger kvar. Sedan värmetröjan i Exped-påsen som jag haft sovsäcken i, och där långkallingarna ligger om jag inte har de på mig, som huvudkudde. Fungerar bra med en liten extra upphöjning.

Raskesven

Jag har testat lådvinskudde och det funkade över förväntan, bättre än de uppblåsbara sjukhuskuddar som finns på Backpackinglight och bättre än en uppblåst Tatonkapackpåse.

40 gram tror jag att den vägde.

avslutad210712

Gäst
Jag har testat lådvinskudde och det funkade över förväntan, bättre än de uppblåsbara sjukhuskuddar som finns på Backpackinglight och bättre än en uppblåst Tatonkapackpåse.

40 gram tror jag att den vägde.

För att inte tala om hur skoj man har första kvällen när man skall tömma påsen så den duger som kudde :)

Har någon provat Luxurylite Ultralite Pillowpad? Den verkar på papperet ganska lovande (och dyr), även om jag undrar om den kanske är för stor för att ha inne i sovsäcken. Hur är det med andra alternativ? En kraftig drybag borde väl hålla tätt som kudde även om en sådan är tung i jämförelse med de lätta varianterna.

Då jag började köra övernattningsturer med min MTB blev kuddproblemet akut, eftersom det inte längre finns tillräckligt med extra plagg för att ha som kudde. 100g i litet packformat är jag dock beredd att offra för en kudde, men det kräver väl i praktiken något uppblåsbart.

Då jag började köra övernattningsturer med min MTB blev kuddproblemet akut, eftersom det inte längre finns tillräckligt med extra plagg för att ha som kudde. 100g i litet packformat är jag dock beredd att offra för en kudde, men det kräver väl i praktiken något uppblåsbart.

Har sytt ett litet kuddvar i pälsfiber, ca 20*30 cm och 30g. Stoppar in en tröja och/eller undisarna om de inte behövs i sovsäcken.

valdemar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg