Fjällkudde

Har sytt ett litet kuddvar i pälsfiber, ca 20*30 cm och 30g. Stoppar in en tröja och/eller undisarna om de inte behövs i sovsäcken.

valdemar

Det är i och för sig en bra idé, men jag har inga extra klädesplagg med att sätta in i kuddvaret. Ytterjackan och byxorna räcker inte till, jag skulle vilja ha mera. Det får nog bli någon sorts uppblåsbar grej.

Det är i och för sig en bra idé, men jag har inga extra klädesplagg med att sätta in i kuddvaret. Ytterjackan och byxorna räcker inte till, jag skulle vilja ha mera. Det får nog bli någon sorts uppblåsbar grej.

Peta in trampor, kedja och verktygen, fiberpälsen gör att det känns mjukt och fint ändå (Nja, inte riktigt). Med kläder och dylikt blir det som att vila huvudet i knät på jungfru Maria, himmelskt...

Ytterjacka och braller räcker bra om du har kudden inuti sovsäcken (huvan), den hålls på plats och skallen glider inte av.

valdemar

Jag får väl prova sy ett litet kuddvar i fleece då och prova. Kanske det faktiskt räcker till om man har det inne i sovsäcken, åtminstone utanför sommarsäsongen (då har jag endast supertunna vindkläder som ytterplagg). En (tom) vinpåse att prova får också följa med nästa gång.

Nu fick jag provat en tömd bag-in-box vinpåse i fleecefodralet, och det var faktiskt en riktig höjdare. Så bekvämt har jag knappast någonsin haft det ute i fält. Jag antar att det kanske blir för kallt för vinterbruk, men annars är det ett bra alternativ.

IMG_3166.JPG

Är inte plastkranen i vägen om man använder bag-in-boxpåsen? Ventilen sitter väl i kranen och är ju både rätt stor och utstickande

När jag testade Bag-in-box-kudde så hamnade kranen i ena hörnet av kudden. Den hamnar därför inte i vägen. Kanske ser de olika påsarna olika ut men den jag hade funkade fint.

Själv kan jag rekommendera en uppblåsbar kudde från Exped. Den är anatomiskt formad så huvudet ligger stadigt men mjukt. Fantastisk pryl, när kläderna inte räcker till.

...har den på resa också, hotellkuddar kan vara av olika slag och sort. Vikt typ 70 gr vad jag minns.

//J

Kudde för längre flygturer med hål för halsen 63g, uppblåsbar och fyller lite tom. Fleectröjan över och den blev riktigt mysig. Bytte fleectröjan mot fiberpäls och stoppar numera dunvästen i den och lämnar även den hemma. Packningen blir lättare pryl för pryl.

Dags att återkomma med erfarenheter från bag-in-box-kudden ovan. Jag har nu använt den en del även på vintern och den har fungerat bra. Eftersom jag kör med med lätt packning har jag sällan värst mycket överlopps kläder att använda som kudde. Denna uppblåsbara variant har utökat sovkomforten avsevärt för mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg