Fjällkudde

hej, när jag e ute å vandrar brukar jag lägga kläderna i en påse å ha som kudde, men jag sover väldigt dåligt på de viset och skulle vilja ha en riktig kudde istället.

valet står mellan: Haglöfs outdoor pillow och Fjällräven puffy.

jag undrar vilken kudde som är bäst, dvs tar minst plats och är skönast och mest praktisk.

Jag letar också efter något då mina prylar sällan räcker till något riktigt att lägga huvudet på. Finns det inget från NeoAir-sortimentet, uppblåsbart som håller värmen hyffsat bra? Hmm..

// Jocke, som gillar kuddar!

hej, när jag e ute å vandrar brukar jag lägga kläderna i en påse å ha som kudde, men jag sover väldigt dåligt på de viset och skulle vilja ha en riktig kudde istället.

valet står mellan: Haglöfs outdoor pillow och Fjällräven puffy.

jag undrar vilken kudde som är bäst, dvs tar minst plats och är skönast och mest praktisk.

Tja!
Har en haglöfs kudde som har fått följa med på två fjällturer i vintras och på några enstaka övernattningar under sommaren, helt ok, men inget märkvärdigt. Det jag brukar göra är att lägga in en extra underställs tröja eller liknande på baksidan av den, den ahr ett överdrag som går att använda för det för att göra den lite större.

Provade innan både hoprullade tröjor, riktigt örngott med tröjor, underställ etc i. Men en riktig kudde är helt klart värd den extra vikten tycker jag. Har också provat expeds uppblåsbara kudde men fick problemet att om jag hade den utanför sovsäcken så gled den iväg och hade jag den i blev jag väldigt svettig på den sidan som låg emot kudden eftersom den inte andas.

innerblåsan i vanligt lådvin går fint att blåsa upp och tillsammans med tex en fleecetröja blir det en fin lätt och billig kudde. Värt att pröva!

Senaste turerna har jag lagt foppatofflorna under liggunderlaget för att få upp huvudet lite, sen lindar jag in en luftfylld Exped 8-liters "torrpåse" med rullstängning i värmetröjan och har den som kudde. Expedpåsen är den som håller extrakläderna torra dagtid, så jag använder bara redan medhavda attiraljer.
Just att få upp huvudet lite med foppisarna gör stor skillnad för min nattsömn!

Senaste turerna har jag lagt foppatofflorna under liggunderlaget för att få upp huvudet lite, sen lindar jag in en luftfylld Exped 8-liters "torrpåse" med rullstängning i värmetröjan och har den som kudde. Expedpåsen är den som håller extrakläderna torra dagtid, så jag använder bara redan medhavda attiraljer.
Just att få upp huvudet lite med foppisarna gör stor skillnad för min nattsömn!

Foppatofflor på vandring? :O Eller foppatofflor över huvud taget?

Jag använde min dunjacka som stoppning längs ner i sovsäcken på min senaste tur. Brukar vara lite frusen om fötterna och när jag ligger på sidan och sover fyller jag inte ut hela längden på sovsäcken, det var perfekt att ha dunjackan där och förkorta sovsäcken lite. men det låter som en god idé att använda den som kudde.

Vad gäller kudde har jag inget förslag då jag sover som allra bäst med ylletröjan under huvudet, iaf nu sen jag skaffade mig en luftmadrass.

avslutad210712

Gäst
Har använt Haglöfs kudde vid en eller två vandringar men har återgått till kläder i en packpåse. Kudden tar för stor plats i ryggsäcken i förhållande till komforten den tillför vilket i mitt fall är lika med noll dvs den är inte ett dugg bättre än en pckspåse med kläder.

Jag använde min dunjacka som stoppning längs ner i sovsäcken på min senaste tur. Brukar vara lite frusen om fötterna och när jag ligger på sidan och sover fyller jag inte ut hela längden på sovsäcken, det var perfekt att ha dunjackan där och förkorta sovsäcken lite. men det låter som en god idé att använda den som kudde.

Ett alternativ kan ju vara att snöra av sovsäcken med en rem, så kan du använda dunjackan som kudde :)

Jag tror jag ska testa Bag In Box-varianten nästa gång. Senast jag var ute fick jag problem med nacken pga för dålig kudde, så något måste göras...

/OJ

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg