Egentligen tycker jag att denna tråd är riktigt innehållslös.
Men en sak som jag funderar på Anneli är dina funderingar:
[citat]
Gällande mina funderingar skrev jag
- att jag funderar kring om det är så här vi vill fostra ungdomarna att idka friluftsliv och tänker då främst på
- lämpligheten är att gå upp på kalfjället i hårt väder när man är festrusig ur ett fjällsäkerhetsperspektiv eftersom det går stick i stäv med den skolning jag själv fått (för övrigt inom STF).
- försäljning av alkohol till minderåriga
[/citat]
Men sen har du ett ämne på tråden som heter " Fjäll och fest, hur hör det ihop?" Tycker inte att dina funderingar och ämnet passar ihop direkt. Det är väl därför tråden har spårat som den har gjort. Folk (inklusive mig) bildar sig redan en uppfattning om vad tråden handlar om när dom läser ämnet. Det tillsammans med ditt första inlägg gör att man får en uppfattning av "gnäll" tycker jag. (verkar som några fler håller med mig där med tanke på vissa av svaren.)
Du vill ha en diskussion om säkerheten vilket jag tycker verkar vara mycket intressant. Men det spårar redan vid ämnet, är det verkligen det BARA det du vill?
Angående att barn kan se betydligt äldre ut än vad dem är är en självklarhet. Detta är dock störst under puberteten. Som du själv skriver "När jag var 12 år var jag 172 cm lång och kunde lätt ta mig in där det var 15 år" Men att skilja en 16åring och en 19åring brukar vara lättare, just på grund av att puberteten har slagit in och folk växer till sig rejält under denna period. Pojkar blir till män och flickor till kvinnor så att säga. Visst, är det tveksamheter så ska man fråga ALLTID om leg. Något annat är otänkbart... som tidigare sagts, det är OLAGLIGT att sälja alkohol till mindreåriga. Därför anser jag att detta inte är något som behöver diskuteras mer.
Men jag måste ge dig beröm på denna punkt, att du har tagit dig tiden och kontaktat STF på denna punkt och förklarat vad du såg är alltid ett stort plus. För en förening som STF är det svårt att ta tag i problem som de inte visste fans. Kanske har attityden för fjällstationen angående legkontroll varit slarvig i och med att många ungdomar bara vill dricka alkohol i anknytning till "fest tillfällen" vilket det ofta inte är på en fjällstation. Men så kommer ett evenemang som fjällfest och ändrar denna situation men den "slappa" attityden till legkontrollen fortsätter? Därav missas kontrollen? Kan kanske vara en anledning...
Angående (för?) berusade människor på tur.
[citat]
- att en del av dem (som var i låtstå-skick) gick på egen hand
- att en del av dem (som var i låtstå-skick) gick i arrangerade grupper
[/citat]
Som J-master säger:
[citat]
- Säkerhet? Gudierna står för den på de ledda turerna. De gör riskananlyser varje morgon. De gjorde ett kanonjobb som inspirerade folk att var ute trots hårt väder. Vädret om något kunde uppmanats till att kröka för tex sylarna var omöjliga att komma upp till. Istället var tongångarna UT ska vi , det är därför vi i första hand har letat oss hit. Det bästa av dagen!
Mig veterligen var det inte en enda incident i det hårda och fostrande vädret pga av duktiga förare.
[/citat]
Det verkar som de hade koll på folket som följde med på turen, inga incidenter och då är väl allt som det ska. Eller du tycker att man skulle ha nekat några av de människorna som följde med på turen och uppenbarligen klarade det att få följa med pga " låtstå-skick" enligt dig? Och som J-master säger, om inte guiden ser detta kanske det är ens ansvar som medmänniska att säga till personen i fråga om nu någon är så pass bakfull? Eller vill du att man ska kontrollera alla människor med en alkotestare för att se vem som är tillräckligt nykter för att få gå ut på fjället?
Nä, jag tycker att detta verkar ha varit ett riktigt trevligt evenemang på allt som jag har hört. Lyckat med, tills jag hör någon som har varit på samma ställe som du med samma uppfattning. Men hitills verkar alla vara positiva till det dom har sett förutom dig och kalla det vad man vill, bajsnödig syn osv, osv. Men det tycker jag inte passar i en sån här diskussion. Utan jag skulle snarare säga att du var på ett evenemang som inte passade dig helt enkelt. Jag tycker inte om extrem hårdrock, därav håller jag mig borta från dessa konserter. Kanske du bör tänka dig lite för innan du åker iväg på något som kanske går åt ett håll som du inte alls gillar.
Sen tycker jag att en kommentar som "Så, nu får ni komma med nåt rejält nytt innan jag kommer med nya kommentarer." är rentav oartigt att säga. Det är du som har ställt frågan, vi har varit snälla att ge dig en stor del av vår fritid för att ge svar på dina frågor. Sen att svaren inte var som du hade tänkt dig kan inte vi rå för. Men man behöver väl dryg för det?
Slutligen så säger jag som jag och många andra har sagt förr. Det är upp till VAR OCH EN att avgöra om man är i skick att vara utomhus eller inte och inga andra sålänge inte lagen säger det. Vi lever i ett kontrollsamhälle så det räcker och blir över redan. Låt fjällen och naturen fortfarande vara en frizon. Jag vill inte blåsa för att få gå ut från fjällstationen, jag vill inte att alla mina mejl ska kontrolleras av FRA, jag vill inte att... osv osv. Nej, jag har inget att dölja. Oftast kör jag med farthållare prick på hastigheten, jag har inte blivit tagen för fortkörning i heller. Men jag tycker inte om att ha en kamera var och varannan sekund upptryckt i nyllet och vara orolig att den ska ta en bild för att jag kaaanske missade en 70skyllt innan avfarten där kameran sitter. hitills har det inte hänt. Men det är väl bara en tidsfråga tills det händer, som alltid. : /
[raderat på begäran]