Finslipa packlista

regnbyxor + regnjacka!

Efter mitt äventyr med skyfallet i somras, har jag blivit övertygad om att alltid ta med mig både "regnbyxor" (i mitt fall byxholkar och kilt) och regnjacka. Offroad, på väg nerför en ravin, kom skyfallet, snabbt. Eftersom jag var "så nära målet", brydde jag mig aldrig om att dra på mig holkarna och hade fortfarande på mig byxor av Schoeller Dryskin, med genomblöta ben och inuti genomsura kängor som följd. Jag hade haft värmebölja utan en droppe regn i 3 dar. Regnet kom snabbt medan jag fortfarande trodde jag skulle klara mig utan (regn).

kanske läge att klargöra en liten detalj i sammanhanget.. anledningen till att tillexempel jag och Tigern förespråkar sopsäck till förmån för regnskydd är att vi lärt oss detta i det militära, anledningen då till att man i det militära använder sopsäck(på fallskärmsjägarskolan i alla fall) är att öka ryggans "polyvalens", det är nämnligen så här att med sopsäck så flyter ryggan i vatten vilket den inte gör med regnskydd, detta är speciellt lämpligt vid luftlandsättning i vatten med ytsimm eller vid vattenövergång..

-PaTRiC-; sa:
sopsäck (...) öka ryggans "polyvalens", det är nämnligen så här att med sopsäck så flyter ryggan i vatten

Vilket den även gör om man har täta sömmar (och rullöppning) ;)
När man har fixat till den pinsamma missen i ryggsäckens historia, kan man få strunta i både sopsäck och regnskydd om man vill.

Är det ingen annan som använder vattentäta packpåsar än jag? Har testat det i sommar men nackdelen är att det är ganska svårt att packa dem rätt i ryggsäcken... Antar att de väger mer än sopsäckar dock...

-PaTRiC-; sa:
...det är nämnligen så här att med sopsäck så flyter ryggan i vatten vilket den inte gör med regnskydd, detta är speciellt lämpligt vid luftlandsättning i vatten med ytsimm eller vid vattenövergång..
och därför har man med sig en sopsäck i ryggsäcken, men icke att jag packar allt i den om det inte behövs (bökigt att packa, bökigt att packa upp, det går hål i sopsäcken etc). Sopsäcken får följa med och används om jag måste (luftlandsättas med ytsim eller gå över vatten...)

öringen; sa:
-PaTRiC-; sa:
detta är speciellt lämpligt vid luftlandsättning i vatten med ytsimm eller vid vattenövergång..

När jag kör med luftlandsättning på mina fisketurer i fjällen brukar det ingå i priset att jag släpps ner på torra land och inte i en sjö ;)

betalar du extra så droppar dom säkert både dig o din rygga i sjön...

[trodde inte att du var så skröplig att du tog helikopter ;) ]

Strykarräven; sa:
Vad är det för fel på plastpåsar? Om man tar fryspåsar så är det svårt att få hål på dem, och vikten är försumbar.

De är lite bökigare att försluta, och jag tror inte att min sovsäck riktigt går ner i en fryspåse.
Pajar inte en fryspåse när man våldskomprimerar sin sovsäck?

Storlek?

Tjena! Vad har du för rygga och vilken storlek är det? Det verkar suveränt att kunna packa allt, även underlaget, men hur stor säck måste man ha då, undrar jag?

Re: Storlek?

fnöskticko; sa:
Tjena! Vad har du för rygga och vilken storlek är det? Det verkar suveränt att kunna packa allt, även underlaget, men hur stor säck måste man ha då, undrar jag?

Jag har en Mjölner 80l, och jag fick lätt ner kök och tält samt vårt "party-kit" (pocketbok, fågelbok, kamera, flora&fauna etc) i den. Skulle jag ha en mindre skrymmande sovsäck skulle jag antagligen utan problem kunna bära mat för en vecka också.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg