Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel...

Det har du rätt i. Men om man klarar sig p.g.a. av dem så spelar det väldigt stor roll.

Vi verkar prata förbi varandra. Jag försöker diskutera på populationsnivå, d.v.s. hur många människor per år räddas av såna kunskaper. Eller omvänt, hur många skulle dö om de inte hade dem.

Troligtvis rör det sig om mindre än en tusendel av de som råkar ut för en "nödsituation". Resterande 999 tusendelar klarar sig utan de kunskaperna (eller dör trots de kunskaperna).
 
Vi verkar prata förbi varandra. Jag försöker diskutera på populationsnivå, d.v.s. hur många människor per år räddas av såna kunskaper. Eller omvänt, hur många skulle dö om de inte hade dem.

Troligtvis rör det sig om mindre än en tusendel av de som råkar ut för en "nödsituation". Resterande 999 tusendelar klarar sig utan de kunskaperna (eller dör trots de kunskaperna).

Jag tror det är så att folk med erfarenhet och kunskap undviker att hamna i en nödsituation. STOP innan sitationen uppstår, vänder när vädret börjar bli för dåligt, skipar turen pga väder o.s.v.
Tycker det är sällan man hör om folk med erfarenhet och kunskap hamnar i en nödsituation. Vissa människor som kanske har mindre kunskap tycker att bli lämnade på fel plats i fjällen en vecka med all nödvöndig utrustning är överlevnad
 
Nu har jag läst det mesta av den PDF jag länkade till, om hypotermi.

Rackans intressant läsning.

En intressant detalj om Anaris-händelsen är att de drabbade var genomvåta av urin, de hade inte kunnat knäppa upp kläderna för att tömma sig. Troligen på grund av apati och att de var så nedkylda om händerna eftersom de hade förlorat sina handskar.
Inte helt toppen i en kall miljö att vara våt.

Detta är intressant med tanke på vad jag drabbades av i måndags kväll.
Jag promenerade till ICA (två kilometer) för att handla frukostbröd och det blåste rejält medan snön yrde runt över det halvöppna landskapet. Så pass att det stack i ögonen (önskade nästan jag tagit med goggles).

Mitt ute på ett fält (halvvägs) bestämde jag mig för att plocka fram mobilen jag hade i innerfickan (kolla med hemmet om något ytterligare behövdes) men med skalvantar på* var det snudd på omöjligt att få grepp om den lilla flärpen till dragkedjan i jackan. Tog cirka tre minuter innan jag fick upp jackajävelen.

Jag brukar ju annars alltid sätta på decimeterlånga snöröglor** i fickornas flärpar för att enkelt kunna plocka fram saker ur fickorna i trånga lägen. Samma på ryggsäckarnas dragkedjor. (De från tillverkarna är alldeles för korta.)

* Visst kunde jag tagit av vantarna men när jag märkte hur svårt det var att öppna dragkedjan bestämde jag mig för att fortsätta med vantar på.
** På friluftskläderna alltså, inte på mina "jag skall gå före krogkön-kläder".
 
Senast ändrad:
man kan lätt konstatera att det är viktigare att lära sig tänka än att göra upp eld med en mora och en bit flinta..
 
Turfaktorn är i allt alvarligt högst betydlig och betydande, därnäst tror jag förmågan att hålla huvudet kallt, tänka rationellt, våga vända, våga stanna. De skarpa olyckor jag har sett/läst om baserade på marsch var den åt fel håll, förbi målet eller helt tokig.
Anarisolyckan är intressant. Bra utrustning men inget/lite bruk av den... Det verkar som om huvudena blev avkopplade....
//J
 
Det finns faktiskt tillfällen då man inte kan vandra iväg till räddning genom att morska upp sig, ta ut riktningen och vandra iväg, glatt sjungandes de få fraser man minns av jägarsången...

Med småbarn eller någon skadad kan man tvingas övernatta.

Och jag som är uppväxt vid havet tänker på hur man skall hantera en situation när man hamnar på en ö under dåligt väder. Även om man kan simma som en tjugoåring efter genomgången A-dykarytbildning kanske det ändå inte är rimligt att ge sig ut för en trehundrameters simtur i oktoberstorm...

Öarna utanför Stockholm är ju små skogar där man kan bedriva buschcraft medan man väntar på att Viking Line åker förbi och vinkar åt en. Båt efter båt...

I mitt Bohuslän är det lite tuffare miljöer men ofta finns det småträd, klippor och annat som man kan använda för att bygga upp en liten lägerplats med eld.
Är sannolikheten stor att en sportfiskare eller semesterfirare kommer drabbas av det? Hell No, men gör jag det vill jag ha det så bekvämt som möjligt.
 
Annars kan man, som jag ju försökt få fram, vara utrustad så man klarar en övernattning UTAN att behöva utöva bushcraft. En övernattning behöver ju inte betyda skön sömn, det handlar ju om att "fördriva tiden" tills man blir hittad eller tills man kan ge sig av igen.
 
Rygga med utrustning kan förloras, terräng i kombination med väder och skada kan gravt försvåra förflyttning, jocken man vadat kan ha för högt vatten när man vänder osv. Det kan väl inte vara en nackdel med lite kunskaper i överlevnadstekniker eller bushcraft?

Raskesven
 
Rygga med utrustning kan förloras, terräng i kombination med väder och skada kan gravt försvåra förflyttning, jocken man vadat kan ha för högt vatten när man vänder osv. Det kan väl inte vara en nackdel med lite kunskaper i överlevnadstekniker eller bushcraft?

Nej men jag har väl inte sagt att det är en nackdel? Jag har bara sagt att det oftast inte behövs.

Det folk behöver lära sig är att inte få panik över att inte kunna komma dit de vill (hem etc) så fort som de vill. Det är ju det som oftast är problemet, folk som ska ut och plocka svamp utrustar sig med utgångspunkten "Om tre timmar är vi hemma i värmen igen" och då går det som det går om de inte kommer hem efter tre timmar utan blir kvar i skogen över natten.

Utrustningen man behöver behöver ju inte vara med än kläderna man har på sig. Jag har på prov övernattat så (och då var det i oktober/november har jag för mig, runt noll ute, kom snö på natten) och det gick. Fast det var inte bekvämt, jag sov inte många timmar, men jag drabbades i alla fall inte av hypotermi.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg