• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Finns det några feminister här?

Jag tycker inte om hur saker måste klassificeras.
Feminist eller inte, man eller kvinna, svart eller vit.
Vad spelar det för roll?

Ovesäntliga saker ska inte tas under övervägning, sen får man väl va kritisk till vad som är vesäntligt och inte.
Exempelvis som den amerikanska armén länge vägrade ta in svarta soldater, när det inte längre var "populärt" så kom argumentet "Svarta har sämre mörkerseende" och det fortsatte.

Så det är väl bara att sålla med vad som är riktigt och inte.

Så, jag tycker du ska berätta och förtydliga vad du tycker lite tydligare än att gömma dig bakom en "populär" titel.

Jag kallar mig inte feminist, men det betyder inte att jag gillar diskriminering, varken mot kvinnor män svarta vita judar eller muslimer. Alla är rosa på insidan, vi har mer gemensamt än saker som skiljer oss åt.

Jag tycker inte om hur saker måste klassificeras.
Feminist eller inte, man eller kvinna, svart eller vit.
Vad spelar det för roll?

Ovesäntliga saker ska inte tas under övervägning, sen får man väl va kritisk till vad som är vesäntligt och inte.
Exempelvis som den amerikanska armén länge vägrade ta in svarta soldater, när det inte längre var "populärt" så kom argumentet "Svarta har sämre mörkerseende" och det fortsatte.

Så det är väl bara att sålla med vad som är riktigt och inte.

Så, jag tycker du ska berätta och förtydliga vad du tycker lite tydligare än att gömma dig bakom en "populär" titel.

Jag kallar mig inte feminist, men det betyder inte att jag gillar diskriminering, varken mot kvinnor män svarta vita judar eller muslimer. Alla är rosa på insidan, vi har mer gemensamt än saker som skiljer oss åt.
Har lite brått nu så jag svarar kort.
Anledningen att jag är feminist är att jag är så trött på att alltid kvinnliga
saker ska vara sämre. Dessutom säger många att män är smartare vilket är fel.
Tycker att män och kvinnor ska ha samma jobb och att män och kvinnor är lika smarta
och lika värda, därför kallar jag mig feminist. Sen är det upp till var och en om man ska vara hemma mycket med barn eller inte. I många fall är det kanske kvinnan som är bäst på att sköta hemmet, men det finns också fall där det är tvärtom. Så FI gillar jag inte eftersom dom föredrar
tvång.

Yepp!
Om jag själv får definiera det hela som jämlikhetsnyfiken eller jämlikhetsönskande humanist.
Precis, jag ser mig själv som humanist (och i "allas lika värde" lägger jag jämlikhet mellan könen, hudfärger, sexualitet etc), och brukar ogilla att definiera mig med termer. Även om just jag inte har något emot begreppet feminist så finns det andra som inget hellre vill än ladda det med dåligheter.

Men jag definieras ofta av andra som just feminist, och ofta är det ju vad andra säger att vi är som är viktigare, än vad vi själva tror/tycker att vi är.

Jag intar nog ungefär samma hållning som Räven i den här frågan. Jag kallar mig gärna humanist, men jag anser att begreppet 'feminism' inte är helt oproblematiskt då det inte är helt lätt definierat och det finns en rad olika inriktningar. Ofta associeras även feminismen till teorin om könsmaktsordning, socialkonstruktivism där könsroller är sociala konstruktioner och annat som jag verkligen inte skriver under på. Att män och kvinnor ska behandlas lika är dock självklart, men inryms lika väl i mitt ställningstagande som humanist.

Klart kvinnor ska ha samma friheter, rättigheter och skyldigheter som män. Det behöver jag inte en till överspänd ideologi för att förstå. Feminismen var säkert bra i början, när orättvisorna var stora och tydliga, men idag får jag en allt starkare känsla av att man (sic!) inte förstod att lugna ner sig i tid. Det har gått till överdrift åt andra hållet, inte helt olikt när jämställdheten i Orwells "Djurfarmen" förvanskas.. "All animals are equal, but some animals are more equal than others". Rent praktiskt betyder det att jag inte längre får ha en "Guns & Ammo" i tidningsstället på muggen eftersom "det stör harmonin i rummet"... Fortsätter det så här får Amelia börja ta in jaktannonser!

Jag tror också att det är symptomatiskt att det inte bildats en tydlig manlig motsvarighet till feminismen. Det tyder i mina ögon på att samhället i stort inte tar rörelsen och dess frågor på nåt större allvar. Feminsmen som rörelse betraktas som nåt milt irriterrande som inte behöver bemötas aktivt utan får "gå över" av sig självt.
/R

Absolut inte feminist. Bekänner mig inte till någon ism som ställer grupp mot grupp och livnär sig på motsättningar och konflikter. Se mig gärna som man men döm mig inte som man, döm mig som människa.
Libertarian om nu någon etikett ska användas.
Typ.

Inte heller feminist, men medveten om genusproblematik.

Jag tycker dock att man ska sluta dela in folk i grupper som inte är meningsfulla i sammanhanget. I de flesta fall är ju skillnaden inom grupperna (ras, kön, sexuell läggning, ålder, ni vet vad jag menar) större än skillnaden mellan grupperna, och då är gruppindelninen fel. Att till exempel dela in fotbollslag i tjej- och killag är inte funktionellt. Om det nu handlar om att den ena gruppen är bättre eller starkare vore det väl smartare att dela in lagen i ett bra och ett dåligt istället för ett kill- och ett tjejlag? Ett lag med rika föräldrar och ett lag med fattiga föräldrar? Ett lag för dem som vill leka lite och ett lag för dem som vill bli proffs? Det finns många sätt att dela in som är mer funkis än kön.

Se till individer, inte till subjektiva grupper. Hitta inte på skillnader som inte finns, eller inte är relevanta.

Men jag tycker inte att alla människor har samma värde. Den som påstår det anser jag hycklar. Alla människor har samma minimivärde, men varje människas totala värde varierar naturligtvis beroende på vem som mäter.

Tjejforum - bara för killar, eller?

Dags att en tjej lägger sig i debatten!

Jag törs inte riktigt befatta mig med begreppet feminist. Jämställdhet inför lagen OCH i folks medvetanden är det som jag tycker är viktigt. Är man feminist då? Kanske. Sen är det ju en jäkligt knivig fråga det här med smartheten, och vad man lägger i det begreppet. Damer och herrar är ju faktiskt olika. Vi tänker på lite olika sätt, och är beredda att göra lite olika prioriteringar. Utifrån mina egna erfarenheter är det vanligare att män kan bli starkt fokuserade på att uppnå ett mål (inom sport, karriär eller för all del en hobby), medan det är vanligare att kvinnor har ett bredare spektrum och drar mer åt det organiserande hållet. Jag tror inte att det beror vare sig på slumpen, diskriminering eller intelligensskillnader att man inom administrativa yrken finner främst kvinnor, medan de drivande säljjobben oftare innehas av män. Kan det rentav vara så (och nu ska jag vara politiskt inkorrekt) att det kan bero på djuriskt biologiska skillnader?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perfections Varför finns det ett sånt dåligt urval? Tjejforum 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg