Det kommer i dagarna en "recension" med bilder samt omdöme på Klättermusens Granit i denna forumdel, från undertecknad. Jag räknar med att få ryggan senast på onsdag. Den är dock på 100l, men jag skall utröna hur det är med kompressionsmöjligheterna..
Nackdelen med just klättermusen är att de tidigare varit väldigt dåliga på att ge rimliga rabatter om man beställer i bulk från dom (som jag antar att det handlar om, då ni antagligen är fler som skall ha grejer?) enligt en polare som skulle använda samma erbjudande som du talar om, men från annat land för ett gäng år sedan. Detta kan ju ha ändrat sig så ett tips är att ringa dom och diskutera ev bulkköp för bästa pris. Mail är inte det effektivaste sättet att kommunicera med dom.
De säckar jag tittat på hittils är Bergans Trollhetta, Arc´teryx Bora, Berghaus vulcan m.fl. Jag tror att det är väldigt få skillnader rent tekniskt, det enda som kan skilja dom åt något är hur det egna bäckenet är konstruerat i förhållande till deras midjebälte.
Svårt att testa sådana om man sitter i Afghanistan, men jag tror nog att alla ryggor som är byggda för tyngre laster har goda höftbälten idag. I allafall från de kändare märkena.
Bara mina två pula..