Tack, Stadsbyggnadskontoret
Stockholms stads stompunkt nr 124557 ligger på Djurgården, vid östra delen av Kaknäs f.d. skjutbanor. Buss 69 till hållplats Kaknäs, promenad cirka 1 km, till att börja med på Hunduddsvägen. Metallbrickor med numret "24557" och avstånd finns i tre träd. Själva punkten är ett hål i en berghäll med en aning av rödfärg runt. Det är rätt mycket träd i skogen, så att Din GPS-mätning kommer att bli realistisk. Två medeltalsmätningar som jag gjorde över vardera 2 (tids-)minuter gav omkring 4 m fel.
Uppgifterna jag har fått från Stadsbyggnadskontoret (tack igen, Tore Niemi!) ger följande för handmottagarbruk avrundade värden (den som behöver ytterligare decimaler kan vända sig till mig):
N 59° 19' 58.0" E 18° 08' 35.6" i formatet hdddºmm'ss.s
N 59° 19.966' E 18° 08.594' i formatet hdddºmm.mmm'
N 59.33276° E 18.14323° i formatet hddd.dddddº
y (E) 1633066 x (N) 6581441 i RT 90
Verkliga höjden över havet är cirka 14 m, men GPS-systemet kommer genomsnittligt att visa höjden omkring 37 m räknat från den geometriska jordbild som WGS 84 bygger på.
Mer om de nyss nämnda formaten kan man läsa på tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12225 med hänvisningar. Sista siffran i de tre första formaten motsvarar en noggrannhet i koordinatangivelsen i sydnordlig riktning om ungefär 3 m, 2 m och 1 m. Noggrannheten i västostlig riktning är ungefär hälften beroende på hur långt norrut i landet man är. Sista siffran i RT 90 anger förstås meter i både x- och y-led. Att sedan en vanlig "handjagare" har en noggrannhet i storleksordningen 10–15 m (mer i höjdled) är en annan sak.
I Garmin (utom modeller i eTrex-serien med programvara minst Legend 2.34, Vista 2.22, Camo 2.07 och Venture 2.30 och vissa större modeller med uppdatering år 2002) förbättrar man noggrannheten i RT 90 genom att använda ett User Grid enligt anvisningarna på
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=4C > Geodesi och GPS > Tips om GPS. Observera att kartdatum då skall vara WGS 84.
Och jag hoppas att Du testar lite geocaching på platsen (se länken i mitt förra inlägg). Kom ihåg att satelliterna är vakna även om natten. Det är varulvarna också ...