Re: Re: Re: Rätt tält åt rätt person
millimeter; sa:
Nu vet jag inte alla dina Haglöfserfarenheter,
Har gått med en Haglösryggsäck en gång i Nepal, den var hemsk att bära med; hade klättersäckar som isyxorna gled ur fästena på, på ett sätt som var helt oacceptabelt och direkt farligt; och de satte sina etiketter på någon dehydrerad "friluftsmat" vi hade med oss i Ladakh ett år och om den hade någon som helst smak så var det av gammalt kräk. Måttligt kul efter en lång ansträngade dag i bergen.
När det gäller klättersäcken hade Haglöfs helt enkelt gjort en klättersäck som såg ut som en klättersäck men inte var det. Antagligen låg marknadsföringsfolket bakom. Den säck vi köpte var en skrivbordsprodukt och förmodligen hade ingen på Haglöfs ens tänkt tanken att klättersäckar skulle duga att klättra med. Sannolikt hade några marknadsföringsnissar räknat ut att man kunde sälja ryggor som såg ut som klättersäckar, och inte brytt sig om att ta reda på vilka funktioner en sådan ska ha.
Föredrar utrustning som är utformad av folk som vet vad de gör. I det avseendet har jag en känsla av Ferrino är alldeles utmärkta.
Jag har inget patologiskt hat mot Haglöfs, däremot betraktar jag firman som oseriös, som inte särskilt duktig på någonting, för mer krävande saker som alpinism kan deras prylar vara direkt farliga. Skulle inte satsa en krona på Haglöfs eller råda någon att köpa deras prylar annat än för att gå till konsum. Men, hat, nej, vi var förbannade för att vi blev lurade. Idag ger jag inte ett skit.
Namatj GT är ett underbart tält, vi är inne på vårt andra, det är lätt, rymligt och vindtåligt, men jag har sett att fjällräven gör ett som närmast framstår som en kopia. Det är sannolikt billigare och, skulle jag tro, inte så dumt.
Per