Får vad som helst kallas ultralätt?

Vet inte exakt, säkert runt ett 20-tal, men det ska ju inte finnas många för att vara ultralätt. Det är ju hela poängen med diskussionen, för ordentlig jämförelse borde ju endast de allra lättaste produkterna kallas ultralätta.

Oj, är det såpass! Då har jag inte hängt med riktigt i utvecklingen.

Svårt att hitta en standard för begreppet ultralight för ett tält som ska rymma x antal personer. Jag hade exempelvis aldrig klassat ett tält med 90 cm bredd i innertältet som ett 2-mannatält (vilket jag ser på addnature). Man borde minimum få plats med två normala liggunderlag i bredd och inte tvingas lägga dessa ovanpå varandra för att få plats.

Men alla prioriterar ju olika, jag hade inte accepterat ett för trångt tält för att spara 500 g i packningen, god nattsömn är viktigt. Funktionen på produkterna måste fortfarande bibehållas.

hbgsnix: min sambo o jag sover i en 120-säng hemma o d har vi gjort i 10 år. Man kramas lite oftare ;-D
Måste påpekas att de flesta UL-tält riktar sig mot deltagare i olika tävlingar som fjällmaraton fast längre. Nu är jag inte en sådan men det verkar som att de inte kräver hög sovkomfort, bara skydd från elementen.
Nu har det blivit rätt vanligt med tvåmannatvåväggstält under kilot.

hbgsnix: min sambo o jag sover i en 120-säng hemma o d har vi gjort i 10 år. Man kramas lite oftare ;-D
Måste påpekas att de flesta UL-tält riktar sig mot deltagare i olika tävlingar som fjällmaraton fast längre. Nu är jag inte en sådan men det verkar som att de inte kräver hög sovkomfort, bara skydd från elementen.
Nu har det blivit rätt vanligt med tvåmannatvåväggstält under kilot.

haha.. jo, med tjejen är 120 inget problem men med friluftspolarna är det en annan femma ;)

Om tälten är avsedda för annat bruk än det normala (vad som nu är normalt) kanske dessa borde hamna i en egen kategori?

Oj, är det såpass! Då har jag inte hängt med riktigt i utvecklingen.

Svårt att hitta en standard för begreppet ultralight för ett tält som ska rymma x antal personer. Jag hade exempelvis aldrig klassat ett tält med 90 cm bredd i innertältet som ett 2-mannatält (vilket jag ser på addnature). Man borde minimum få plats med två normala liggunderlag i bredd och inte tvingas lägga dessa ovanpå varandra för att få plats.

Men alla prioriterar ju olika, jag hade inte accepterat ett för trångt tält för att spara 500 g i packningen, god nattsömn är viktigt. Funktionen på produkterna måste fortfarande bibehållas.

Ja, håller med om att ett ordentligt 2-manna borde få plats med 2 standard liggunderlag, så de borde vara minst 100 cm på smalaste stället.
Då går nog säkert hälften av de lättaste tälten bort.Nu är väl iofs en del liggunderlag smalare i fotändan, jag tror t.ex att man får plats med 2 st Neoair av de lättaste modellerna, de med rundade hörn.

Med risk för att bli tagen för en gammal stöt; ämnet har diskuterats förr!

Det blir väl en alltmer aktuell diskussion, när de verkligt lätta alternativen blir allt lättare.
För ett antal år sedan var det en revolution med ett tält på under 2 kg, nu ligger världens lättaste tält på under halvkilot!
När världens lättaste tält var på 2 kg är det ju ok att kalla 2-2,5 kg för ultralätt, nu borde det ju vara MINST 4-mannatält för att vara UL om det väger 2kg.

Det stora felet är väl att vi konsumenter accepterar en massa BS utan att klaga.

Det blir väl en alltmer aktuell diskussion, när de verkligt lätta alternativen blir allt lättare.
För ett antal år sedan var det en revolution med ett tält på under 2 kg, nu ligger världens lättaste tält på under halvkilot!
När världens lättaste tält var på 2 kg är det ju ok att kalla 2-2,5 kg för ultralätt, nu borde det ju vara MINST 4-mannatält för att vara UL om det väger 2kg.

Det stora felet är väl att vi konsumenter accepterar en massa BS utan att klaga.

intressant är att ryggsäckar var faktiskt lättare då dom första kom (60,70 tal) sedan blev dom alltmer tyngre för att nu återigen gå mot det lättare hållet

intressant är att ryggsäckar var faktiskt lättare då dom första kom (60,70 tal) sedan blev dom alltmer tyngre för att nu återigen gå mot det lättare hållet

Ryggsäckar är ju iofs en en uppfinning som snarare har tusentals år bakom sig än få 10-tals år.
Däremot började man från främst 60-talet och framåt att polstra in bärsystemet allt mer och göra tjockare bär och avlastningsremmar. Detta innebär såklart mer material och högre vikt.
Storleken på säckarna ökade generellt också, med ännu högre vikt som resultat.
Nu vänder trenden, ofta med reducerad volym och svagare eller ingen ram, mindre polstring och igen lite smalare remmar.
Vikten blir ju numera ytterligare reducerad gentemot för 50 år sedan på grund av materialutvecklingen, så nu blir säckarna lättare än i gamla dagar.

UL-tävlare är den normala målgruppen för t ex ul-tält (det är ju tält vi diskuterat mest). Detta ser man på att vikten på UL-tälten är angiven med medföljande örontops till tältpinnar. Detta eftersom man lägger sig i tältet när man satt upp det och packar ner det när man går ut ur det. Dessa örontops håller ju inte för att användas i syftet med ett basläger där tältet står kvar obevakat hela dan.
Köpte nyss en UL-kastrull från evernew, 150 g för 1,8 liter. Men beläggningen pajade efter första gröten, keramisk beläggning. Kändes väldigt surt men jag fick pengarna tillbaka iaf.
I somras lämnade vi tälten hemma för vi skulle låglandsvandra och använde två tarpar istället. 400 g styck plus tältpinnar och tältlinor. Det var helt fantastiskt (förutom åskvädret första natten). Verkligen en rekommendation till alla som vill lätta packningen.
Ett annat tips är: jag skar ut skåror (ca 2 cm breda och 10 cm långa, med 2 cm mellanrum till den nedanför och 5 cm i sidled till nästa, 3 spalter med ca 15 skåror per spalt) i våra liggunderlag - vanliga 10 mm från ÖB på ca 200 g styck. Fick ut ca 60 g och funktionen var dessutom förbättrad: mjukare och bättre isolering. Använde ett UL-liggunderlag från Jysk ovanpå (120 g och 6 mm för 69 kr).

UL-tävlare är den normala målgruppen för t ex ul-tält (det är ju tält vi diskuterat mest). Detta ser man på att vikten på UL-tälten är angiven med medföljande örontops till tältpinnar. Detta eftersom man lägger sig i tältet när man satt upp det och packar ner det när man går ut ur det. Dessa örontops håller ju inte för att användas i syftet med ett basläger där tältet står kvar obevakat hela dan.
Köpte nyss en UL-kastrull från evernew, 150 g för 1,8 liter. Men beläggningen pajade efter första gröten, keramisk beläggning. Kändes väldigt surt men jag fick pengarna tillbaka iaf.
I somras lämnade vi tälten hemma för vi skulle låglandsvandra och använde två tarpar istället. 400 g styck plus tältpinnar och tältlinor. Det var helt fantastiskt (förutom åskvädret första natten). Verkligen en rekommendation till alla som vill lätta packningen.
Ett annat tips är: jag skar ut skåror (ca 2 cm breda och 10 cm långa, med 2 cm mellanrum till den nedanför och 5 cm i sidled till nästa, 3 spalter med ca 15 skåror per spalt) i våra liggunderlag - vanliga 10 mm från ÖB på ca 200 g styck. Fick ut ca 60 g och funktionen var dessutom förbättrad: mjukare och bättre isolering. Använde ett UL-liggunderlag från Jysk ovanpå (120 g och 6 mm för 69 kr).

Ett par riktigt bra tips här.

Att det blivit just tält som diskuterats här är väl kanske för att de är en av de tunga posterna i packningen, jag har också en svag känsla av att tälttillverkarna är bäst (eller värst) på att använda UL i produktbeskrivningarna.
Det finns ju ett otal andra produkter också, ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag spelar ju också stor roll pga de stora vikterna det handlar om.
Utifrån någon slags 80-talsstandard (innan lätta turprodukter på något slags allvar börjat diskuteras) väger ju bara dessa fyra ca 10 kg, med de lättaste produkterna idag blir det ner mot kilot på dem, och fortsatt bekväma produkter ligger på gott och väl under 3 kg, detta blir ju markanta skillnader.
Om min sked då väger 9 eller 18 g verkar ju väldigt litet, men frågan är fortsatt relevant, bör en titansked som är hopfällbar och väger 18 g kallas ultralätt, när en lexansked väger hälften så mycket?
Att hopfällbar sked kan vara mer praktiskt utifrån packningssynpunkt får bli en annan fråga. ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg