Får vad som helst kallas ultralätt?

Min första fjällvandring gjorde jag 1988, så kanske det borde börja räknas som 90-talet. Innan dess har jag aldrig vägt packningen. Ryggsäcken var en märkeslös (har den kvar), 60 liters, invändig ram och polstrad, väger ca 3,4 kg, sovsäcken kommer jag inte ihåg märke på, syntetisk och ca 3 kg, tält hade kompisen ett 2-mans tunneltält (Hade säkert räknats som 3-mans numera, relativt rymligt, sovsäckarna fick plats i innertältet) på drygt 3 kg och liggunderlaget ca 0,5 kg.
Alltså ca 10 kg, diffar eventuellt på ett par hundra gram upp eller ner.
Tältet var då 2-mans, det fanns ju lättare enmanstält då, men å andra sidan bar min kompis trangiakök och bränsle mm.
Sammanlagt bar vi båda 26 kg var för en veckas tur.
Vi var en hel grupp på ca 20 st och vår packning låg viktmässigt ungefär på genomsnittet, någon var nere just över 20 kg och någon över 30 (och stolt över det.)
Jag kan bara nämna att min ryggsäck var en av de minsta i volym.

På det hela taget en ganska tidstypisk packning, kalla den 80- eller 90-tal.

Så för den viktmedvetna vägde dessa poster i packningen 6 kg, komfortpackning 10 kg, nu finns för den mest viktmedvetna ca kilot och komfort under 3 kg.
Det har blivit lättare att packa lätt! ;-)

Vilken sovsäck var det du hade? På slutet av 80-talet hade jag en syntetsäck som hette Denali, trelagers för vinterbruk. Den vägde 3 kilo. Min Caravansäck i syntet (som ersatte Skvadern) vägde 2 kilo.

Hade också en anatomisk ryggsäck från North Face, 60L och den vägde 2,2 kilo.

Känns fortfarande som att du var en tocken dära tungpackare när det begav sig ;).

//J

Tidstypisk - det undrar jag verkligen. Här är de grejer jag köpte utan minsta tanke på vikt
under åren 88-92.

Ryggsäck Karrimor Condor 65-80 liter 2,4 kg OJMR (kan ha varit mindre).
Tält The North Face Tadpole 2,2 kg
Madrass Ridgerest 0,35 kg
Syntetsovsäck 1,7 kg

alltså < 7 kg, och det, som sagt, utan ringaste eftertanke. Dunsäckar fanns väl redan då?
Ryggsäcken hade ett väldigt välstoppat bälte och blixtlås i sidorna, genom vilka man kunde öka volymen, dessutom en lucka med blixtlås nedtill, alltså en hel del extra vägande hårdvara.
Det bör ha funnits lättare, t ex ramsäckar.

Min första fjällvandring gjorde jag 1988, så kanske det borde börja räknas som 90-talet. Innan dess har jag aldrig vägt packningen. Ryggsäcken var en märkeslös (har den kvar), 60 liters, invändig ram och polstrad, väger ca 3,4 kg, sovsäcken kommer jag inte ihåg märke på, syntetisk och ca 3 kg, tält hade kompisen ett 2-mans tunneltält (Hade säkert räknats som 3-mans numera, relativt rymligt, sovsäckarna fick plats i innertältet) på drygt 3 kg och liggunderlaget ca 0,5 kg.
Alltså ca 10 kg, diffar eventuellt på ett par hundra gram upp eller ner.
Tältet var då 2-mans, det fanns ju lättare enmanstält då, men å andra sidan bar min kompis trangiakök och bränsle mm.
Sammanlagt bar vi båda 26 kg var för en veckas tur.
Vi var en hel grupp på ca 20 st och vår packning låg viktmässigt ungefär på genomsnittet, någon var nere just över 20 kg och någon över 30 (och stolt över det.)
Jag kan bara nämna att min ryggsäck var en av de minsta i volym.

På det hela taget en ganska tidstypisk packning, kalla den 80- eller 90-tal.

Så för den viktmedvetna vägde dessa poster i packningen 6 kg, komfortpackning 10 kg, nu finns för den mest viktmedvetna ca kilot och komfort under 3 kg.
Det har blivit lättare att packa lätt! ;-)

Min tyngsta startvikt var 1986 ochca 22kg, då hade vi planerat för en tur på 3 personer på 1,5v och bar proviant och bränsle (T-röd) för detta. Ryggsäcken var en Fjällräven Raven Gyro som vägde knappt 2kg, sovsäcken en Caravan SkyHigh I (fibersäck 1,9kg), liggunderlag 10mm cellplast ca 300g. Tältet var ett Caravan Keb 3 ryggåstält (ca 4kg) och köket ett Trangia 25, som vi delade på 3 personer.
Min nuvarande ryggsäck som har integrerad ram är tyngre än min Fjällräven Gyro (som jag har kvar och använder när jag vill ha en ram att spänna fast packningen på), liggunderlaget även det tyngre pga uppblåsbart (men så mycket skönare att ligga på;)). Sovsäcken (som nu är dun) och tält är lättare. Kök+bränsle har jag även lättat på då Trangia 27UL och gas ger en lättare kombination än 80-talets Trangiakök i tjock aluminiumplåt och flera liter bränsle.
Jag försöker sätta max startvikt till 20kg även på längre turer då jag personligen tycker det är gränsen mellan vandring (=nöje) och expedition (=måste).

Vilken sovsäck var det du hade? På slutet av 80-talet hade jag en syntetsäck som hette Denali, trelagers för vinterbruk. Den vägde 3 kilo. Min Caravansäck i syntet (som ersatte Skvadern) vägde 2 kilo.

Hade också en anatomisk ryggsäck från North Face, 60L och den vägde 2,2 kilo.

Känns fortfarande som att du var en tocken dära tungpackare när det begav sig ;).

//J

Kommer inte ihåg märke på sovsäcken, det var något som mamma hade köpt så billigt som möjligt. Jag kommer inte ihåg om jag hade en liten kudde i sovsäcken, eller om det var ett senare påfund. Den är definitivt borta nu. ;-)

Jag har kvar packlistan, men har inte skrivit upp några märken på den (trist nog), bara tält, sovsäck, kök, kläder och liknande poster, minnet är ju tyvärr inte perfekt, och ryggsäcken är det enda jag har kvar från den tiden.
Det finns helt säkert många som var viktmedvetna redan då, jag var det inte.
Poängen är ju att nu är det relativt lätt att få dessa tingen ned under 3kg, vid denna tidspunkten var det nog knappast möjligt att komma ned till den vikten med de kommersiellt tillgängliga produkterna på marknaden.

Tidstypisk - det undrar jag verkligen. Här är de grejer jag köpte utan minsta tanke på vikt
under åren 88-92.

Ryggsäck Karrimor Condor 65-80 liter 2,4 kg OJMR (kan ha varit mindre).
Tält The North Face Tadpole 2,2 kg
Madrass Ridgerest 0,35 kg
Syntetsovsäck 1,7 kg

alltså < 7 kg, och det, som sagt, utan ringaste eftertanke. Dunsäckar fanns väl redan då?
Ryggsäcken hade ett väldigt välstoppat bälte och blixtlås i sidorna, genom vilka man kunde öka volymen, dessutom en lucka med blixtlås nedtill, alltså en hel del extra vägande hårdvara.
Det bör ha funnits lättare, t ex ramsäckar.

Jag kan inte svara för ett genomsnitt för hela Sverige, men för scoutgrupper i Jönköping, inte har jag heller detaljlista för vad varje enskild del vägde i andras packning, men totalvikten var som sagt genomsnittslig gentemot de andra scouterna jag gick med.
Dunsovsäck vägde säkert under kilot också på den tiden. :)
Numera är det ju dock relativt lätt att få ting ned mellan 1/4-1/2 i vikt och ännuu lägre i extremfall, beroende på startvikt och om man är beredd att offra något på komforten.

Min tyngsta startvikt var 1986 ochca 22kg, då hade vi planerat för en tur på 3 personer på 1,5v och bar proviant och bränsle (T-röd) för detta. Ryggsäcken var en Fjällräven Raven Gyro som vägde knappt 2kg, sovsäcken en Caravan SkyHigh I (fibersäck 1,9kg), liggunderlag 10mm cellplast ca 300g. Tältet var ett Caravan Keb 3 ryggåstält (ca 4kg) och köket ett Trangia 25, som vi delade på 3 personer.
Min nuvarande ryggsäck som har integrerad ram är tyngre än min Fjällräven Gyro (som jag har kvar och använder när jag vill ha en ram att spänna fast packningen på), liggunderlaget även det tyngre pga uppblåsbart (men så mycket skönare att ligga på;)). Sovsäcken (som nu är dun) och tält är lättare. Kök+bränsle har jag även lättat på då Trangia 27UL och gas ger en lättare kombination än 80-talets Trangiakök i tjock aluminiumplåt och flera liter bränsle.
Jag försöker sätta max startvikt till 20kg även på längre turer då jag personligen tycker det är gränsen mellan vandring (=nöje) och expedition (=måste).

Det är stor skillnad när vikten på packningen stiger. Det sliter på axlar, höfter och ben när packningen går upp över 20 kg i vikt.
Numera ligger startvikten för en vecka för mig på ca 12 kg, vikten är halverad och drygt det på 25 år.
Det skulle gå fint att gå mera neråt, men får då en trade-off i komfort som jag inte är villig att göra för ett par kg lägre startvikt. Slutvikt just över 5 eller just över 6 kg beroende på om jag går i skog eller fjäll.
Skogsturer har jag inte gjort en veckas på många år, vet inte vad startvikten skulle bli för den, men rimligtvis då 11 kg.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg