Min första fjällvandring gjorde jag 1988, så kanske det borde börja räknas som 90-talet. Innan dess har jag aldrig vägt packningen. Ryggsäcken var en märkeslös (har den kvar), 60 liters, invändig ram och polstrad, väger ca 3,4 kg, sovsäcken kommer jag inte ihåg märke på, syntetisk och ca 3 kg, tält hade kompisen ett 2-mans tunneltält (Hade säkert räknats som 3-mans numera, relativt rymligt, sovsäckarna fick plats i innertältet) på drygt 3 kg och liggunderlaget ca 0,5 kg.
Alltså ca 10 kg, diffar eventuellt på ett par hundra gram upp eller ner.
Tältet var då 2-mans, det fanns ju lättare enmanstält då, men å andra sidan bar min kompis trangiakök och bränsle mm.
Sammanlagt bar vi båda 26 kg var för en veckas tur.
Vi var en hel grupp på ca 20 st och vår packning låg viktmässigt ungefär på genomsnittet, någon var nere just över 20 kg och någon över 30 (och stolt över det.)
Jag kan bara nämna att min ryggsäck var en av de minsta i volym.
På det hela taget en ganska tidstypisk packning, kalla den 80- eller 90-tal.
Så för den viktmedvetna vägde dessa poster i packningen 6 kg, komfortpackning 10 kg, nu finns för den mest viktmedvetna ca kilot och komfort under 3 kg.
Det har blivit lättare att packa lätt! ;-)
Vilken sovsäck var det du hade? På slutet av 80-talet hade jag en syntetsäck som hette Denali, trelagers för vinterbruk. Den vägde 3 kilo. Min Caravansäck i syntet (som ersatte Skvadern) vägde 2 kilo.
Hade också en anatomisk ryggsäck från North Face, 60L och den vägde 2,2 kilo.
Känns fortfarande som att du var en tocken dära tungpackare när det begav sig .
//J