Jag har nog inte så stort behov av begreppet; jag är bara intresserad av att få min packning lätt, smidig och överskådlig, med varma, hållbara och funktionsdugliga grejer. Och t.v. sätter jag en gräns på c:a 15 kg för packningen, 10 dagar i fjällen eller 8 dagar kontinentalt (med mat för en vecka, gas för två och kartor för tre). Ultralätta skulle jag kalla de detaljer som bryter mot vana föreställningar (berättigade eller ej), t ex enväggstält utan golv, ryggsäckar med klena bärsystem, skor med låga skaft, korta madrasser, quilt istf. sovsäck.
Men jag håller inte så noga reda, jag vet knappt ens vad min basvikt är, eller hur den ska räknas. Om maten på min fjälltur väger 7 kg skulle basen alltså vara 8 kg? Men då ingår gas, 7 hg.
Att googla på "ultra-light" verkar utsiktslöst. Men det finns ju företag och leverantör som är kända för att satsa på lätta produkter, så man kan ju börja där.
Men jag håller inte så noga reda, jag vet knappt ens vad min basvikt är, eller hur den ska räknas. Om maten på min fjälltur väger 7 kg skulle basen alltså vara 8 kg? Men då ingår gas, 7 hg.
Att googla på "ultra-light" verkar utsiktslöst. Men det finns ju företag och leverantör som är kända för att satsa på lätta produkter, så man kan ju börja där.