Får vad som helst kallas ultralätt?

Jag har nog inte så stort behov av begreppet; jag är bara intresserad av att få min packning lätt, smidig och överskådlig, med varma, hållbara och funktionsdugliga grejer. Och t.v. sätter jag en gräns på c:a 15 kg för packningen, 10 dagar i fjällen eller 8 dagar kontinentalt (med mat för en vecka, gas för två och kartor för tre). Ultralätta skulle jag kalla de detaljer som bryter mot vana föreställningar (berättigade eller ej), t ex enväggstält utan golv, ryggsäckar med klena bärsystem, skor med låga skaft, korta madrasser, quilt istf. sovsäck.

Men jag håller inte så noga reda, jag vet knappt ens vad min basvikt är, eller hur den ska räknas. Om maten på min fjälltur väger 7 kg skulle basen alltså vara 8 kg? Men då ingår gas, 7 hg.

Att googla på "ultra-light" verkar utsiktslöst. Men det finns ju företag och leverantör som är kända för att satsa på lätta produkter, så man kan ju börja där.

Ett par riktigt bra tips här.

Att det blivit just tält som diskuterats här är väl kanske för att de är en av de tunga posterna i packningen, jag har också en svag känsla av att tälttillverkarna är bäst (eller värst) på att använda UL i produktbeskrivningarna.
Det finns ju ett otal andra produkter också, ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag spelar ju också stor roll pga de stora vikterna det handlar om.
Utifrån någon slags 80-talsstandard (innan lätta turprodukter på något slags allvar börjat diskuteras) väger ju bara dessa fyra ca 10 kg, med de lättaste produkterna idag blir det ner mot kilot på dem, och (klipp)

Nja. Min fjällräven ramsäck med Gyro, 70L, Karrimat 12mm liggunderlag, Caravan skvader sovsäck och Fjällräven termo Exp tält väger 2 kg, 340 gr, 1500
Gr respektive 2,7 kg dvs ca 6 kilo.

Fäst en 30L packpåse på säcken + 300 gr ca.

Dessa prylar är vanliga standardprylar från början, mitten 80talet.

Vet inte riktigt hur man ska nå 10 kg med normal utr från den tiden om vi talar om dessa prylar ;).

//J

Joru det går inte, följer du friluftsfrämjandet och fjällsäkerhetsrådet måste du ha pulka med dig vintertid och bärare sommartid.
Att vi ända fått med både mat och gott humör beror helt enkelt på att vi har inte havt både hängslen och livrem!
go tur

Nja. Min fjällräven ramsäck med Gyro, 70L, Karrimat 12mm liggunderlag, Caravan skvader sovsäck och Fjällräven termo Exp tält väger 2 kg, 340 gr, 1500

De gamla ramsäckarna från 80-talet var lätta, det är dagens "softpacks" som väger bly. En 50-60-liters säck om du går in på Intersport eller Stadium och kollar väger 3-4 kg. Jag brukar alltid på skoj gå och känna på grejerna när jag är ute i affärer, och det är sällan man känner "åh, en lätt säck!".

Tältet har jag ingen aning om vad det är för tält men kan gissa att det är ett ryggåstält av nån form? För jag tror att den stora vikten kom med alla tunnel/kupoltält som ska ha långa bågar. Duken är oftast inte det som väger mest om det inte är gamla tjocka bomullstält.

Så det är nog inte 80-talsgrejerna som är tunga utan mer 90-talsgrejerna.

De gamla ramsäckarna från 80-talet var lätta, det är dagens "softpacks" som väger bly. En 50-60-liters säck om du går in på Intersport eller Stadium och kollar väger 3-4 kg. Jag brukar alltid på skoj gå och känna på grejerna när jag är ute i affärer, och det är sällan man känner "åh, en lätt säck!".

blev lite nyfiken här, vilka 50-60 literssäck väger 3-4 kg? tror inte ens klättermusen har så tunga 50-60 liters säckar. normalt brukar 50-60 litrare ligga runt 2 kg, vilket jag anser inte är direkt lätt men 4 kg... tveksamt.

Som joru skriver, övergången från de lätta ramryggsäckarna på 80-talet till softpacks med kraftiga tyger, många dragkedjor och interna aluminiumstag fördubblade vikten och är en av de trender som individuellt ökat packningens vikt mest.
En annan trend är uppblåsbara liggunderlag som ofta väger kring kilot, medan de idiotsäkra och punkteringsfria cellplastunderlag som vi använde på 80-talet vägde in runt 300-400g (bekvämlighet kostar i form av vikt;)).
Tittar jag tillbaka på andra grundprylar i packningen över åren har inte vikterna förändrats på samma sätt. Ett modernt tunneltält (med motsvarande dimensionering) väger ungefär som gårdagens ryggåstält (men då erbjuder ett tunneltält med GT absid ett större funtionellt värde än ett ryggåstält), och idag finns det dessutom många lättare tält att välja på. Sovsäckar är samma, en dunsäck är en dunsäck, en fibersäck en fibersäck. Isoleringsförmågan är direkt kopplat till vikten, och 80-talets fiber från ex DuPont som Quallofil är fortfarande bland de bästa som finns oavsett nya kreativa namn från resp sovsäckstillverkare. Inte heller på köksfronten är det några dramatiska skillnader, möjigen i så fall en liten viktminskning pga teknisk utveckling och större urval.

blev lite nyfiken här, vilka 50-60 literssäck väger 3-4 kg? tror inte ens klättermusen har så tunga 50-60 liters säckar.

Nu har jag ju inte kontrollvägt dem, som jag skrev brukar jag "känna på dem" när jag är ute i butik, men några exempel:

EVEREST ADV SOFTPACK70 S12 är visserligen 70 liter men väger 3,1 kg
EVEREST ADV SOFTPACK60 S12 väger 2,7 (det avrundar jag till 3 kg när jag känner på vikten i butiken )
Fjällräven Kajka 65W väger 3,2 kg

Nu har jag ju inte kontrollvägt dem, som jag skrev brukar jag "känna på dem" när jag är ute i butik, men några exempel:

EVEREST ADV SOFTPACK70 S12 är visserligen 70 liter men väger 3,1 kg
EVEREST ADV SOFTPACK60 S12 väger 2,7 (det avrundar jag till 3 kg när jag känner på vikten i butiken )
Fjällräven Kajka 65W väger 3,2 kg

ok, ingen 60 iltrare som väger över 3 kg, men nära. visste att fjällräven var tunga men inte så tunga. bara som jämförelse, har själv en arcteryx nozone 75 liter som väger 1.65 kg (kontrollvägd).

Har en Quechua 70 liters (+10 i topplocket) som väger 3,5 en bra dag. Den är iofs fånigt bekväm och stryktålig. Perfekt för backpacking där det är viktigt att den tål frekvent misshandel på flyg, tåg och bussar mer än långa vandringar. Inte lika kul på fjället.

Vägde på kul min gamla fjällräven 60l säck inkl. remmar för att fästa två 30l packpåsar och avbärarbälte. 1810gram. Kommer aldrig byta bort den sitter kanon på mig.

Fäst en 30L packpåse på säcken + 300 gr ca.

Dessa prylar är vanliga standardprylar från början, mitten 80talet.

Vet inte riktigt hur man ska nå 10 kg med normal utr från den tiden om vi talar om dessa prylar ;).

//J

Min första fjällvandring gjorde jag 1988, så kanske det borde börja räknas som 90-talet. Innan dess har jag aldrig vägt packningen. Ryggsäcken var en märkeslös (har den kvar), 60 liters, invändig ram och polstrad, väger ca 3,4 kg, sovsäcken kommer jag inte ihåg märke på, syntetisk och ca 3 kg, tält hade kompisen ett 2-mans tunneltält (Hade säkert räknats som 3-mans numera, relativt rymligt, sovsäckarna fick plats i innertältet) på drygt 3 kg och liggunderlaget ca 0,5 kg.
Alltså ca 10 kg, diffar eventuellt på ett par hundra gram upp eller ner.
Tältet var då 2-mans, det fanns ju lättare enmanstält då, men å andra sidan bar min kompis trangiakök och bränsle mm.
Sammanlagt bar vi båda 26 kg var för en veckas tur.
Vi var en hel grupp på ca 20 st och vår packning låg viktmässigt ungefär på genomsnittet, någon var nere just över 20 kg och någon över 30 (och stolt över det.)
Jag kan bara nämna att min ryggsäck var en av de minsta i volym.

På det hela taget en ganska tidstypisk packning, kalla den 80- eller 90-tal.

Så för den viktmedvetna vägde dessa poster i packningen 6 kg, komfortpackning 10 kg, nu finns för den mest viktmedvetna ca kilot och komfort under 3 kg.
Det har blivit lättare att packa lätt! ;-)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg