Att orden används så utbrett är ju inget enormt problem på något sätt, men är väldigt irriterande på två sätt.
Att leta på nätet efter saker gör att man får sålla bort 9 av 10 träffar, problemet är ju ofta att man måste gå in på olika sidor för att finna vikt på föremålet.
Irriterande, tidsödande och drar en massa energi i onödan.
Nummer 2 är ju när en nybörjare vill skaffa sig en lätt utrustning och kanske litar på och köper varor som annonseras som ultralätta och slutar med en vikt som bara är få procent lägre än "vanlig" utrustning.
All viktsparing är ju bra, men ju mer man sparar, desto bättre upplevelse får man.
Den upplevda förenklingen i friluftslivet om man minskar basvikten från 15 till 13,5 kg, alltså 10% är ju ganska liten.
Med en veckas förråd i tillägg blir ju totala vikten ca 23,5 kg gentemot 22 kg, räknat på ett kg mat per dag, ca 0.5 kg bränsle och ca 1 L vatten att bära på.
Den upplevda känslan kan gå vilken väg som helst beroende på bärsystem, viktfördelning och utformning av ryggsäcken.
Kommer man ned i UL packning, under 4,5 kg och alltså totalvikt på ca 13 kg blir den upplevda ändringen ganska dramatisk däremot.
Jag tror detta kan vara i alla fall en del av varför många är så skeptiska till lättviktspackning, man testar dåliga men lättare grejer, upplever en försämring i upplevelsen och dömer ut lätta saker. Naturligtvis är komfort en faktor i att bära lätt, därför är jag inte helt UL ännu, för att hålla komfortnivån oändrad ligger min baspackning för snöfria säsongerna på få gram under 5 kg, för att komma ner i UL måste jag antingen göra en trade-off i komfort eller köpa ganska dyra grejer, vilket blir en stegvis ändring för mig, med små ändringar på utrustningen under de närmaste åren och "pensionerad" utrustning som blir fina presenter till vänner.