Fantomenklubben

Hejsan.

När jag satt och åt lunch kom jag på att i min ungdom var jag med i fantomenklubben. Där lärde jag mig hur man använder klockan som kompass. Nu har ju minnet svikit. Men jag började med att ha lampan som sol och kötbullerna på tallriken som visare harrykuvert (eller hur det nu stavas) som visare.

Efter lite trixande och några konstiga blickar (men är man fantomen så är man) från andra gäster tror jag att jag kommit fram till hur man gör.

Jag tror det är så att halvvägs från timvisaren (vintertid) till tolv har man N och S. Är detta rätt?

För det första så heter det haricots vert, dvs gröna bönor. Detta till skillnad mot "Röda bönor" som jag tror var något slags feministband på 70-talet.

För det andra så tror jag det var så att om du håller tolv mot solen och så har du norr i en linje bakåt mellan tolv och timvisaren. Dvs om klockan är 15.00 så har du norr vid halvåtta snåret förutsatt att tolv pekar mot solen, eh ?

Fast nu har min Advizor inga timvisare men däremot en inbyggd kompass, så jag skiter i vilket - iallafall tills batterierna tar slut :)

/Guran

enkel match

Det är enklare än så. Man riktar bara timvisaren mot solen och går mot den riktning som sekundvisaren pekar.

ALj

Re: Riktning

bertilstenfeldt; sa:
Om du riktar timvisaren mot solen så finns söder ungefär mittemellan timvisaren och 12.

Nord-synd-linjen finns mitt emellan 12 och timvisaren (om klockan gick ett varv på 24 timmar istället för 2 så skulle nord-syd-linjen vara genom 12 och 6).

Men det finns rätt bra knep även utan klocka, om man har solen och lite tid.

Med en pinne och ett snöra kan man göra följande:

1. Sätt pinnen i marken
2. Markera punkten där skuggans "spets" hamnar
3. "Mät" längden på skuggan genom att knyta snöret runt pinnen och sen göra en knut där "spetsen" på skuggan hamnar
3. Rita en cirkel runt pinnen med den radien
4. Vänta till skuggan åter igen har denna längd och markera punkten.

Genom de två markerade punkterna går öst-väst-linjen.

Denna metod kräver dock flera timmar för att fungera (och på varsin sida om tolvslaget).

Egel; sa:
Åt vilket håll? Medurs eller moturs?

Närmaste vägen! Medurs på förmiddagen, moturs på em.

Tänk på att timvisaren rör sig dubbelt så fort, 2 varv/dygn, som solen gör. Och när vi har sommartid så står ju solen i söder kl. 1 istället för 12, så då blir ettan referens istället.

Det är ju helt otroligt! Här går man och kallar sig för friluftsmänniska och så kan man inte en sådan här helt ovärderlig sak, jag borde skämmas! Nu kan jag iallafall platta till min arbetskamrat som skryter om sin nya klocka med inbyggd kompass!!
Den här sidan är bäst!

Maua

Det finns ett ännu enklare sätt att hitta norr med hjälp av solen-pinne-skugga.

Peta ner en pinne lodrätt i marken, märk ut var spetsen på skuggan från pinnen hamnar. Vänta i säg 15 min och märk ut där skuggans spets då befinner sig. Dra nu en rak linje mellen de utmärkta punterna. Norr är vinkelrätt mot denna linje, sett mot pinnen som skapade skuggan.

MVH Tony

Parabol & Myrstack

Kolla på närmsta hustak, parabolantennerna pekar åt söder norr om ekvatorn, likaså med myrstackarna om det inte finns något hustakt...lätt som en plätt !
Bertil

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Egel Fantomenklubben Navigering 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg