Fantomenklubben

Tony_Avesta; sa:
Det finns ett ännu enklare sätt att hitta norr med hjälp av solen-pinne-skugga.

Peta ner en pinne lodrätt i marken, märk ut var spetsen på skuggan från pinnen hamnar. Vänta i säg 15 min och märk ut där skuggans spets då befinner sig. Dra nu en rak linje mellen de utmärkta punterna. Norr är vinkelrätt mot denna linje, sett mot pinnen som skapade skuggan.

Jo, visst är det enklare, men det är vad jag vet inte lika exakt. I de böcker jag läst det anges den metod jag beskrev som mest tillförlitlig, och den metod du beskriver som en kompletterande metod man kan ta till vid raster och liknande om man saknar kompass.

Att använda timvisaren funkar utmärkt, men tyvärr bara på dagen. Om det är mulet ser man ganska lätt var solen är genom att titta på skuggan från en pinne el dyl.
Annars kan man ju alltid köpa ÄNNU en friluftspryl, denna gång en ganska billig och välmotiverad sådan.

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=590013

Finns även med vit luminiscerande tavla, även om just Silva-modellen endast lyser i 10 min och därmed behöver "laddas".

Den klarar att tiltas ca +/-10 grader.

Förutom att den funkar på natten, använder jag min som reserv när jag dyker (testad till 30 m). Min klocka är ett Citizen Aqualung dykarur av stål, men kompassen som sitter ca 2 cm från metallklumpen i fråga påverkas så vitt jag har sett inte nämnvärt.

/Anders,
Fantis member no. 318.606

olsburk; sa:
Att använda timvisaren funkar utmärkt, men tyvärr bara på dagen. Om det är mulet ser man ganska lätt var solen är genom att titta på skuggan från en pinne el dyl.

/Anders,
Fantis member no. 318.606

På natten kan man genom att se på månen se varifrån solen lyser, därefter klockmetoden som vanligt....det krävs förstås att månen behagar visa sig :)

Närmaste vägen! Medurs på förmiddagen, moturs på em.

Tänk på att timvisaren rör sig dubbelt så fort, 2 varv/dygn, som solen gör. Och när vi har sommartid så står ju solen i söder kl. 1 istället för 12, så då blir ettan referens istället.

Och hur blir det på själva ekvatorn då? Medurs eller moturs? Medsols eller motsols?

F ö har jag en bekant som har en 24-timmarsklocka, av rysk tillverkning, där timvisaren rör sej inte "dubbelt så fort", utan i samma vinkelhastighet som solen. På ett ungefär, det är inget Schweizerur direkt.
Och mycket riktigt så går han sällan vilse!

Hur menar du nu då??

Citat:
Parabol & Myrstack
Kolla på närmsta hustak, parabolantennerna pekar åt söder norr om ekvatorn, likaså med myrstackarna om det inte finns något hustakt...lätt som en plätt !
Bertil

Slut citat.

Har myrorna parabol på stackarna.........;-)

MVH Tony

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Egel Fantomenklubben Navigering 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg