Fantastiska sandaler - var?

Kolla in Nikes nya modell Air Deschutz Guide ,de har justerbara spännen över hela foten + snabblås över ankeln (sitter som en smäck!) och en följsam Vibram sula med skön dämpning.
Kostar en 800 sek, men det är värt pengarna då det dessutom är en riktig våtsandal.
Bosse.

Det är just det att det är spännen över hela foten som gör att jag inte är så sugen på Deschütz Guide, annars blev jag positivt överraskad när jag såg modellen.

Teva Universal Raptor säljs på Naturkompaniet för 999 kr. Jag frågade om de kunde ta in Universal Guide med ett enklare remsystem (ej kardborre), men det gick ju inte eftersom de nu har en centralt styrd import. Det kanske är bättre på min kära gamla franchise-Naturkompanietbutik i Västerås?

Universal verkar vara en bättre sandal än Terra-fi, åtminstone, i och med att fotbädden är mindre porös/vattenupptagande/potentiellt illaluktande. Spider Rubber som de har till yttersulan har väldigt bra grepp, men de borde inte inte vara så snåla, utan istället sätta dit hårdare gummi på slitytorna.

Mina nuvarande Terra-fi har jag använt i 15 månader effektivt (augusti 2000-maj 2001 på långresa samt de två somrarna). De är nu hopsjunkna, svetthala, illaluktande och utslitna på hälarna. De suger åt sig vatten som svampar. Kardborrebanden är väl fortfarande tillfredsställande.

/Fortfarande på jakt

Kardborreproblem

fafner; sa:
Sitter era kardborresandaler (ej nya) fast om ni måste åka igenom en räjäl fors? ...
Jo. Även fast jag åker flygplan i 600 km/h. Har dock inte simmat i fors med dem, och det var väl det du syftade på. (Långsam i huvudet, får skylla på lite huvudvärk...)
Inte är det väl kardborren i sig som inte tål strömmande vatten. -Utan det är väl det att på grund av långvarigt slitage är greppstyrkan mycket reducerad. Tyvärr är det väl ovidkommande när sandalerna guppar iväg...
Att ha en lokal skomakare att byta kardborreband på ett par sandaler kostar där jag bor 85 kr.

Source kan köpas på Naturkompaniet

Efter att ha utövat min medborgerliga rättighet att rösta, hojade jag förbi Naturkompaniet på Kungsgatan här i Stockholm och såg till min förnöjelse att de slängt ut Teva ur sortimentet och istället tagit in Source-Vagabond. De hade tre modeller:

#Stream, enkla remmar, 649:-
#Stream Sport, med dynor på remmarna (till synes hållbarare än Tevas lösning) och icke-märkande sula, 899:-
#Djibouti, flip-flop med rejäl sula, 399:-

Generalagenten är fortfarande Kaj-aktiv, skulle jag tro.
http://www.kajaktiv.se

Själv har jag sedan i somras ett par Stream av äldre modell från Kayak Supports restlager. De är i princip likadana som nuvarande modeller. Mina erfarenheter är att de inte luktar nämnvärt tack vare gummiöversulan (snabbtorkande!), som dock ger svarta fötter vid flitigt bruk. Yttersulan ger märken, men verkar slitstark. Tyvärr lite för hårt gummi och tätt mönster för att ge perfekt grepp på vått underlag. Mellansulan i EVA har börjat sjunka ihop lite, då jag pronerar. Skulle nog rekommendera Chaco till kraftiga pronerare och folk som går mycket i stan. Överlag ett par schyssta sandaler, med undantag för båtliv.

Chaco finns!

No Problem!

Chaco finns nu!

Hägglunds i Luleå, Wått & Tårrt Sundsvall, Fjällskog och Naturkompaniet i Uppsala, Magasinet i Karlstad, Adams Sport och Fjällsport i Göteborg, Sasquatch(Adventura,F.D.Tierra) ,Gå och Löpkliniken samt Berg & Hav I Stockholm, Gamla Tierra Butiken i Malmö bla bla bla!

Colorado sulan i Z1 och Z2 995.Sek Terrano 1095.- och 5.10 sula 1195.-

RE: Nike ACG Deschutz Guide

Boosse; sa:
Kolla in Nikes nya modell Air Deschutz Guide ,de har justerbara spännen över hela foten + snabblås över ankeln (sitter som en smäck!) och en följsam Vibram sula med skön dämpning.
Kostar en 800 sek, men det är värt pengarna då det dessutom är en riktig våtsandal.
Bosse.

Amen. Bästa sandalerna jag haft, slitstarka, superbt spännessystem. Har precis fått hem mitt andra par som väntar på våren i hallen.. Teva är mycket sämre, har i alla fall haft 3 olika av deras. "Nya" vet jag dock inte om de är, tror de tillverkats sedan åtminstone 1994, vilket är ett tecken på att designen var helt rätt från början. Se tex här för många recensioner: http://www.altrec.com/shop/detail/12687/ACG/read/#readreviews Välförtjänt mycket högt betyg rakt igenom.

6965_m.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
puzzelmartha Efterlysning: Doc sandaler Kläder 0
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
ala UL-sandaler Kläder 12
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
andy_02 Köpte Source sandaler via Internet Kläder 2
jamo Grymma Sandaler Kläder 6
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Buda Class5 sandaler Kläder 0
Blander Sandaler som tål vatten? Kläder 12
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
liquidmonkey haglöfs lim down hood --- var och bra???? Kläder 1
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
Damberg Prisvärd thermojacka? Var? Kläder 8
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
Malindo Det var bättre förr Kläder 6
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg