Fallskärmsjägare!!

Jag har sökt till fjs (fallskärmsjägarskolan) och blivit antagen. utbildningen kommer vara MYCKET KRÄVANDE..

vill därför förbereda mig på bästa möjliga vis, jag är därför tacksam för alla eventuella tips och råd.
Hur ska jag förbereda mig fysiskt, MENTALT m.m.
Någon som har erfarenhet?
Hur förbereder man sig egentligen mentalt?!

Vad ska man skaffa för kängor (m/90 verkar inget vidare) funderat på Lundhags Professional.
Någon...

på fallskärmsjägarskolan kommer du förmodligen inte ha m90 skor. spjutspetsen av sveriges försvar testar ny materiel hela tiden. tycker inte att lundhags är ett bra alt, den är ungefär som m90....! meindl har de bästa alt! förbered dig fysiskt efetersom det kan bli mentalt tungt/svårt om man inte hänger med fysiskt. träna mkt löpning, löpning, löpning!!!! linnéa

löpning med packning! och se till så att du är stark i lår, buk och rygg muskulaturen så risken för skador blir mindre och så att du slutningen blir fallskärmsjägare...
Börja träna i god tid också så att kroppen hinner anpassa sig ordentligt...
Lycka till!

Trevligt!

Måste påpeka att du kan ej titulera dig FJS innan
du genomfört utbildningen med godkänt resultat.
När du rycker in är du en FJS Aspirant. Nu är du
ingetdera!. Inte för att vara taskig men det är
viktigt att komma ihåg om du vill undvika massor
av syrliga kommentarer.

När jag klarade andramönstringen till KJ i Vaxholm
fick jag ut kängor och träningsprogram. Har du inte
fått träningsprogram? Om inte måste dom ju iallafall
berättat för er hur man genomför förberedelser på
bästa sätt?! Du kommer att gå väldigt mycket med
packning!!! En stor del av utbildningen på jägarförbanden består av att marsch träning.

Har du blivit uttagen till förtestet eller till
utbildningen? Har kollat med en kompis nu och
även i FJS fallet får man ut kängor, träningsprog hem.

Men för att träna till förtestet får du ta
reda på vilka moment som ingår och sedan träna
på dom helt enkelt. Kör mkt löpträning och
styrketräningsövningar med din egen vikt ät mitt tips.
Lycka till på förtestet!

MVH Erik

FJS 03/04; sa:
vill därför förbereda mig på bästa möjliga vis, jag är därför tacksam för alla eventuella tips och råd.
Hur ska jag förbereda mig fysiskt, MENTALT m.m.
Någon som har erfarenhet?
Hur förbereder man sig egentligen mentalt?!

Gå mycket, med tung packning och i kuperad terräng. (Tränar upp en bra grundkondition och ger bra benmuskler, som du redan efter någon vecka kommer önska var bättre...)
Simma (Tränar upp överkroppen, framförallt, och du får ett "bättre flås").
Klättra (Bra aerobisk träning, i det fall att du får lite dynamik i rörelserna).
Spring. Mycket. Ett par gånger i veckan och gärna mer än 10 km åt gången.
Träna sedan (gärna med dig själv som kroppsmotstånd, eller på "styrkebana") vad du kommer att lära känna som "BRAK" - Buk, Rygg, Armar och Knän. Ex-vis situps, Armhävningar/pullups, Rygglyft, jägarstol och spänsthopp.

De här träningsmomenten är moment du kommer att få se MYCKET av på FJS, förmodligen (i och för sig har mycket hänt på FJS också, rent träningstekniskt, under de senaste åren, men en gissning som i alla fall är halvkvalificerad säger mig att det ser ut ung. såhär fortfarande), under de 15 månader du ligger inne.

Lycka till!

Du kan alltid försöka ta kontakt med någon i FJS-multisport - de är allihopa gamla FJS:are.

Annars har jag för mig att det finns träningsprogram på FJS hemsida. Kan inte adressen i huvudet, men testa något i stil med http://www.k3.mil.se

Lycka till med utbildningen!

Av erfarenhet så kan jag säga att det mesta sitter i huvudet om det skall gå vägen.. Förutsatt att man har de fysiska förutsättningarna vilket du har eftersom du klarat förtesten så sitter resterande 15månader i huvudet och inte i benen.. Problemet med att vara allt för topptränad vid inryckning är att man ganska lätt går sönder och allt för långa sjukskrivningar är lika med frikort hem.. Jag tränade som en idiot till 3veckor innan inryckning, därefter satsade jag på att lägga på mig ett hälsosamt lager med fett med hjälp av pizzor och hamburgare..

Mitt upplägg var:

Löpning 3dagar x 1mil per vecka
Löpning 2dagar coopers test per vecka
Cyklade till/från jobbet varje dag (3,5 mil enkel)
Styrketräning 5dagar per vecka(ganska oviktigt)
Gång med 40kg rygga 2dagar per vecka

+ en massa annat.. Jag tränade 2pass om dagen 6dagar i veckan när jag var i den åldern..pust

Det som är absolut viktigast för att klara utbildningen rent fysiskt är att man kan bära rygga.. Att idiotträna som jag gjorde gör nästan mer skada än nytta.. Så mitt råd är att se till att du kan gå långt med tung packning och att dina fötter håller för detta annars e det rätt kört, och att du klarar milen på ca: 45minuter..

Sedan är all extraträning bra.. Men glöm inte att tjockast pannben vinner alltid i längden!! Att vara bäst fysiskt tränad är ingen fribiljett..

Jag kollade precis min mail och jag hade fått tillbaka mitt svar om skoval.. Nått verkar vara vejsing med din epost-adress..

När jag låg inne i slutet på 1800talet så hade M90 Kängan precis sett ljuset, vi blev rekomenderade att inte använda denna känga utan rekomendationen var att införskaffa ett par Lundhags Alaska med skidfästen och ett par Tretorn Sarek för de värsta höstövningarna. Lundhagarna är ett bra val för att dom funkar jäkligt bra att åka skidor med på vintern.. Många av befälen hade å andra sidan Jörnkängan.. Jag tycker att du skall beställa Jörnkängan med skidfästen, du får en bra känga som du kommer att ha stor glädje av i många år efter din militärtjänst.. Skit i att skaffa fodrade känger med GTX och annat som bara går sönder eller tar evigheter att torka..

Mentalt

Det är knappast på gymmet du blir en bra jägarsoldat. Gränsen för dina prestationer sätts av vad du tror om dig själv.

Ett bra sätt att förbreda sig mentalt är att vara ute. Friluftserfaenhet är värdefullt. Och då inte bara hemtrevligt friluftsliv i fint väder längs lättgångna leder. Ut i obanad terräng med packning. Sov under bar himmel. Vandra i myrar.
Har man redan gått i skitväder så är i alla fall inte regnet en extra börda. Har man redan testat att gå en mil till när kroppen säger ifrån så vet man att det går. Har man vandrat i skogen när det är kolsvart ute vet man att det går osv.
Lär känna din kropp och dina sinnen.
Testa gränser.

Sedan en sak om fys: Ett bra sätt att åka hem i förtid från jägarförband är att vara skadad vid inryck. Försvaret vill inte ha skadade soldater, för om de skadar sig mera får försvaret skit för det. Alltså, träna med måtta och var främst försiktig med ryggsäcken. Långsam upptrappning av vikten med ett mål på 35-40 kg.

Re: Jägarbasen

Eller så skiter du i att gå in där.. Det var bland det värsta jag läst, så mykke dynga på ett ställe.. Sedan verkade det inte som att det fanns någon som fullgjort GU på FJS som skrev i forumen. Bara en känsla jag fick..

När fick du svar?

När fick du svar från RKG Gbg på om du kommit vidare till mönstring? Jag sökte för ca 2 veckor sedan och har inte fått vbesked.

Vet du när jag får det?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg