Fallskärmsjägare!!

Apopå MÖP:ar så har de faktiskt en fördel i lumpen. I ungefär en vecka.
Sedan har alla andra lärt sig det som de kan, på ett mer likformigt sätt dessutom - vilket gynnar gruppen.

Detta är givetvis min egen ödmjuka uppfattning och erfarenhet ;-)

Ledsen

Alltså, det var inte min mening att klanka ner på nån, bara det att jag som vart nästan "tvungen" att göra värnplikt hade rätt svårt för dem som kallas "MÖP" såklart har man olika intressen. Men nu förstår jag dem lite bättre, det var ju ganska kul att göra lumpen (tycker man i efterhand iaf) :)

MVH
Mattias som under sin första vecka i militärväsendet myntade uttrycket "wannabebefäl"

Förresten

Gustav, min lillebror har klarat extramönstringen till FJS så jag får väl tipsa honom att gå in o läsa vad du får för svar på din fråga.

Det va så sant, så sant...
FBU:are får ingen förgångsrätt till någon tjänst, det finns även befäl som rekommenderar att inte påpeka sin inblandning under FBU under mönstring, men främst under värnplikt.
Detta för att verksamheten inte gillas av alla befäl.

Det som många ungdomar som varit aktiva i någon sorts frivilligverksamhet (Frivillig Befälsutbildning, Hemvärnsungdom, Röda Korset, Lottorna, Frivilliga radioorganisationen m.m.) är att de är villiga till att göra värnplikt och har ledarambitioner och -kunskaper. Detta tycker inskrivningsförrättare om.

MVH
Erik
(Inte MÖP, knappt längre aktiv i FBU)

Mönstringen...

Det som ger en fördel under mönstringen, av att ha varit FBU-ungdom (o.d.) är att man vinner några pluspoäng i bedömningen om befälslämplighet...

Annars så kan jag påpeka de fördelar jag fick av mitt FBU:ande under lumpen:
1. Jag kunde namnen på alla plagg vi hade, så alla frågade mig vad som var vad under utrustningskollen de första dagarna.
2. Jag hade redan ätit alla smaker på 'guldburk', så jag var redan less.

Tackar och bockar...

Tack till alla som hjälp till med att svara på mina frågor och gett tips. Det här forumet är verkligen fyllt med kompetens och erfarenhet, till skillnad från JB. Har dock fått yttligare några funderingar när jag läser här, ett hinder som jag ser det är att man skulle kunna dra på sig skador vad är det vanligaste och hur undvikar man dessa. Har inte varit skadad tidigare men har inet heller utsatt mig för
så pass stora påfrestnginar.

I den information man får från fjs väger ryggsäckarna 25 kg men ju mer man läser och hör verkar det vara närmare 50kg?! Kan någon reda ut detta..

Ett praktisk problem är att jag kommer rycka in 10 juni 3 dagar före jag tar studenten. Jag ska försöka permission vad kan man förvänta sig, det vore sur att missa studenten.

En sista fråga, ska man träna sånt som skidor och orientering eller kan man räkna med att lära sig det under utb.

Tack igen för all svar

Re: När fick du svar?

engstrom; sa:
När fick du svar från RKG Gbg på om du kommit vidare till mönstring? Jag sökte för ca 2 veckor sedan och har inte fått vbesked.

Vet du när jag får det?

Jag mönstrade i januari 2002 och ansökte om tjänst vid fjs därefter skickade RKG ett brev med information och en enkät att fylla i samt ett papper där du ska intyga att du klarar milen under 45. Detta kom någon gång under våren därefter väljer plv. ut ett antal till förtest, nov el. apr

Lycka till!!

Re: Tackar och bockar...

FJS/03-04; sa:
... man skulle kunna dra på sig skador vad är det vanligaste och hur undvikar man dessa. Har inte varit skadad tidigare men har inet heller utsatt mig för
så pass stora påfrestnginar.
Jag har själv 'marscherat' ganska mycket (trots min unga ålder), och främst är det knäna som kan ta skada med tung packning. Man blir även väldigt trött i axlarna, men jag tror inte de tar någon långvarig skada av det.
Främst bör du ta hand om knäna och ryggen. Fötterna går att använda oavsett skick. ;)

I den information man får från fjs väger ryggsäckarna 25 kg men ju mer man läser och hör verkar det vara närmare 50kg?! Kan någon reda ut detta..
25 kg väger de nog från början, men vikten ökas efterhand. 50 kg ser jag inte alls som otänkbart.
Jag träffade en nyutryckt K4-jägare i somras, de hade ibland 70 kg på ryggen och lika mycket på pulkan de drog efter sig på skidorna.

Ett praktisk problem är att jag kommer rycka in 10 juni 3 dagar före jag tar studenten. Jag ska försöka permission vad kan man förvänta sig, det vore sur att missa studenten.
Personligen tror jag faktiskt inte att du får permission, men det skadar ju aldrig att ringa/skicka mail och fråga.

En sista fråga, ska man träna sånt som skidor och orientering eller kan man räkna med att lära sig det under utb.
Förkunskaper i orientering hjälper dig nog en del, men grunderna lär man sig även ganska snabbt, så om man inte redan är inbiten orienterare tror jag inte att det hjälper så mycket att läsa på i sista stund.
Med tanke på att du rycker in i juni kommer ni inte att framrycka på skidor på ett bra tag. Har du åkt längdskidor förut så är det givetvis inget hinder, men jag tror det gäller ungefär som med orienteringen.

MVH
Erik Wisaeus

Jag gjorde min vpl vid I22, Kiruna 90/91.. På våra marscher bar vi som mest upp mot 45-50 kilo, men i regel låg väl packningens vikt på ca 30-35 kilo exkl vapen, stridssele och sånt tjafs. 70 kilo låter mer som antingen en "jägarmachoskröna", att han bar det mycket tillfälligt eller att han helt enkelt hade dålig förmåga att uppskatta vikten. Men det är klart, vänj dig vid en tung packning, det underlättar. Vad gäller orientering- och skidförmåga så är det ju klart att det underlättar om man känner sig säker på att läsa karta och kompass innan. Stick ut i skogen och orientera varje helg ett par månader innan vettja. Som Erik säger lär man sig ju dock grunderna ganska snabbt. Sen är det väl bra om du i alla fall har stått på ett par skidor tidigare..

/Dave

Re: Tackar och bockar...

FJS/03-04; sa:

Vikt på packning har ju diskuterats i andra trådar och summan av det hela var väl att har man ingen våg med sig är det lätt att ta i lite för mycket när man uppskattar vikten.

Min erfarenhet är att 30 kg på ryggen känns dubbelt så tungt som 20 kg. Så om 30 kg känns som 40, så innebär nog de där 70 kilona att ryggsäcken låg runt 45:)

Men ammunition och vapen väger en del.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg