Fallskärmsjägare!!

Gammal FJS´are

Hej Gustav,
kul att du ska få chansen att komma med i klubben. Om du VERKLIGEN vill bli Fallskärmsjägare kommer du också att lyckas (förutsatt att du inte har några viktiga fysiska hinder). Helt avgörande är att ALDRIG ge upp, och att hålla en MYCKET låg profil. Var absolut inte styv i korken. Om befälen inte har lärt sig ditt namn efter testveckorna ligger du riktigt bra till. Ha det som mål.

Köp inga kängor i förväg! Du får läderkängor efter förtesten som du ska gå in, om de inte redan är det. När du väl har klarat dig genom testveckorna kan du kolla in befälens (gummi-) kängor (Jörnkängan o.dyl.) och köpa likadana.

Det är två tester som är mest utslagsgivande, löptestet (på förtesten) och testmarschen. Se till att du kan springa milen under c.a. 42 minuter. (Om inte löpning, löpning, löpning!) Och inför testmarschen, se till att dina energiförråd är överfulla! Ät och drick i mängder sista veckan före, och under marschen! Om energin tar slut tar du slut.

Lycka till, och hör av dig om du har fler frågor!

MVH / 319

Lär dig under utbildningen

"Måste påpeka att du kan ej titulera dig FJS innan
du genomfört utbildningen med godkänt resultat."

Trams. Var tog den berömda FJS-ödmjukheten vägen?
FJS är en skola, inte en titel. "FJS 03/04" är väl ganska förklarande?
Fallskärmsjägare är dock en titel.

Men som sagt - köp inget i förväg! Tanken är att dina fötter skall bli så vältränade att du kan kuta omkring i fält iklädd espandrillos, och att du själv ska lära dig vad dina fötter vill ha. Fallskärmsjägarskolan är en utbildning - inte ett prov.

Frivilligverksamhet och FJS!

Ursäkta om jag inte håller mig riktigt till ämnet. Men är det någon som vet om FJS har något emot elever som tidigare sysslat med militär ungdomsverksamhet. Väljer pliktverket att inte placera sådana inom FJS eller.
Om man blir antagen med tidigare erfarenheter, riskerar man då att på något sätt bli annorlunda behandlad.

Vet inte om någon har någon erfarenhet av detta, men det är alltid värt att försöka få ett svar.

Mvh
Anders Henriksson

Förändring!

Hej,

jag har aldrig satt min fot på FJS... men har jobbat tillsammans med soldater utbildade på FJS i utlandstjänst. Vad jag förstår ser inriktningen på förbandet väldigt annorlunda ut idag (två år sedan) jämfört med för en tio-tolv år sedan. Tidigare väldigt klassiskt jägarförband... idag med mycket mer inriktning på "special"förband... Idag ingår alltså väldigt mycket mer än traditionella jägaruppgifter spaning/sabotage... Inget illa om jägarsoldater, tvärtom, men jag tror (men vet inte!) att det idag krävs väldigt mycket innanför pannbenet för att ta sig igenom utbildningen på FJS. Och svenska fallskärmsjägare är bland de mest ödmjuka soldater jag träffat under min tid i utlandstjänst...

En utomståendes syn på saken ;)

Mvh

Niklas

Pannben krävs

Köp ingen utrustning innan du rycker in,du kommmer att få mkt info och tips under "grön tjänsten" och kan där efter göra ett bra val. Pannben är ett måste för denna utbildning och ett hårt sådant...
Lycka till-
Thörnqvist, KustJS

Re: Frivilligverksamhet och FJS!

andrevs; sa:
Ursäkta om jag inte håller mig riktigt till ämnet. Men är det någon som vet om FJS har något emot elever som tidigare sysslat med militär ungdomsverksamhet. Väljer pliktverket att inte placera sådana inom FJS eller.
Om man blir antagen med tidigare erfarenheter, riskerar man då att på något sätt bli annorlunda behandlad.

Vet inte om någon har någon erfarenhet av detta, men det är alltid värt att försöka få ett svar.

Mvh
Anders Henriksson

Många som sysslat med militär ungdomsverksamhet tror att det automatiskt ger fribiljett till elitförbanden, så är väl inte riktigt fallet. Jag vet också att på mitt förtest så var det många med militär ungdomsverksamhet bakom sig men ingen av dom kom till inryckningen.. MAO pliktverket gör inte det urval du befarar, om de som sköter uttagningen på FJS skulle göra det urvalet vet jag inte men det låter inte troligt att man skulle sorteras ut bara för att man har militär ungdomsverksamhet bakom sig. Jag tror att om man uppfyller de ställda krav på att bli en bra fallskärmsjägarsoldat så blir man uttagen oavsett tidigare om man varit aktiv innom FBU eller liknande.

En personlig reflektion.
Sedan kan det nog vara en nackdel om man tidigare sysslat med militär ungdomsverksamhet vilket gör att man måste lära om vissa saker, detta är kanske inte önskvärt då utbildningstempot är högt..

Det går fortare att lära in än att lära om

FBU m.m.

Har själv varit aktiv inom FBU-Ungdom, och är numera aktiv inom FBU. Har dock inte gjort lumpen som jägare (var dock inkallad till I22, men det lades ner en vecka innan mitt inryck)...

Grejen med FBU-ungdom (och dylikt) är att denna verksamhet ofta tenderar att attrahera 'militärt överintresserade'-personer. Detta är nog knappast alltid en fördel när man mönstrar, för jägarförbanden söker 'pannben' snarare än 'krigsfanatiker'. Att sitta på mönstringen och räkna upp vilka vapen man fått skjuta med, när man varit med i FBU, lär knappast ge pluspoäng...

Det var min syn på saken.

Danne

Urbra

"militärt överintresserade personer"
det var den urbraigaste formulering jag någonsin hört - finns en del såna ju.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg