Fäste för extra staglina bergans tält

Hej
Är det någon som vet hur man sätter fast ett fäste för en staglina mitt på en tältduk?
Jag vill inte sy i tältduken och skapa hål utan helst med hjälp av någon form av lim eller liknande.
Det är ett bergans antarctic 2 jag har.
//Henrik

Att fästa en lina mitt på duken är inte någon höjdare eftersom det blir hög påfrestning på duken vilket den kanske inte klarar av. Bättra att fästa dem på någon söm eller helst båge då :) Är det så att bågarna inte stadgar upp tältet tillräckligt mycket eller att dukarna möter varandra när det blåser mycket?

Jag trot inte heller på att fästa i duken. Blåser det ordentligt så lär det gå hål där. Försök med nån rem runt en tältbåge om det går istället,

Hej
Är det någon som vet hur man sätter fast ett fäste för en staglina mitt på en tältduk?
Jag vill inte sy i tältduken och skapa hål utan helst med hjälp av någon form av lim eller liknande.
Det är ett bergans antarctic 2 jag har.
//Henrik

Ta en liten lätt boll och omslut den med tältduken där du vill ha fästet, knyt om o dra åt.
Sedan knyter du staglinan i det fästet utan att det blir hål i duken.
Gjorde en slarvskiss, du fattar nog ändå.
Pingisboll funkar, knyt med mjuk lina så att det inte skaver.

Bilagor

• boll.jpg
    boll.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,227
Hej
Tack för era svar.
Det med bollen kan vara värt att testa.
Problemet är att jag "saknar" en lina för att spänna upp absiden. Jag bifogar en bild på hur det ser ut på tältet med inringat vilket fäste mitt tält saknar.

Bilagor

• 6021_green.jpg
    6021_green.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,118
sy
om det finns en söm där du vill fästa din lina, så borde det gå? det bästa är nog att fästa i den, med någon typ av flärp (som på bilden) eller brett band på sömmen, och sedan kanske smeta lite sömntätning, exvis silikon, beroende på vad det är för väv.

Om du inte vill sy
Det finns "speciallim" för "sömlösa" plagg osv som sägs fästa bra, men jag har ingen erfarenhet av det. shelby har haft det förut iaf. lär inte funka så bra på silikonbelagd väv, då är det något silikonbaserat som gäller, om det ens går att bara limma.

tror inte riktigt på boll-modellen som fäste mitt på en väv, då det liksom går åt lite väv runt bollen, men som reservlösning i ett hörn funkar det bra. - men det går ju alltid att prova.

Solklart fall för reklamation. Ta kontakt med leverantören. Det är aldrig kundens ansvar att färdigställa produkten om du inte köpt en byggsats.

Plastmoj

Det ska finnas en schysst plastmojjäng som påminner om lösningen med pingisbollen. Försöker hitta en sån på internet men det närmaste i sökresultat jag kommit är att jag fann den här tråden. Någon som vet vad jag letar efter?

Bilagor

• Tältdukskrok.jpg
    Tältdukskrok.jpg
    35.1 KB · Visningar: 630

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg