Färgkodat?

våga vägra skitvitt : )

Personligen tycker jag att vita segel och vita segelbåtar är vackert. Det är ok med vita kanoter också. Men själv vill jag hellre ha tex gul kanot. Jag vill synas när jag är på vattnet. Hur många fluoriserande, självlysande färger som helst är ok bara jag inte blir överkörd. När jag sover vill jag inte synas. Diskret färgsättning på tältet.

Svart däremot, är en j-la skitfärg, framförallt på ytterkläder (det är ok med svarta UV-kalsonger!).

Vit och röd är de färger jag absolut inte vill ha på min bil. Behöver det sägas att jag har en vit och en röd bil...
Vit bil är sämst, tvätta den och första regn får den att likna en zebra...

Våga vägra UV-svart!

thomas

..........och då är det bättre att ha en ful trist färg som man inte gillar bara för att det finns en liten möjlighet att man får en repa eller en skada som måste lagas? och har man då färgen man hatar så syns det inte så mkt.
toppen!!!!

hellre njuter jag av rätt färg som jag gillar, å kanske ser en repa så småningom, än att ha en ful å trist färg bara för det är praktiskt.

den fula å trista färgen blir ju knappast snyggare bara för att den har en lagning som inte syns eller en repa som knappt syns.

vavavavava?????

våga vägra skitvitt : )

Jazzmatsa for president!

Ska vi köpa lite plastkulor i glada färger och gjuta lite? Neongrön reflexkajak! ;)

Personligen tycker jag att vita segel och vita segelbåtar är vackert. Det är ok med vita kanoter också. Men själv vill jag hellre ha tex gul kanot. Jag vill synas när jag är på vattnet. Hur många fluoriserande, självlysande färger som helst är ok bara jag inte blir överkörd. När jag sover vill jag inte synas. Diskret färgsättning på tältet.

Svart däremot, är en j-la skitfärg, framförallt på ytterkläder (det är ok med svarta UV-kalsonger!).

Vit och röd är de färger jag absolut inte vill ha på min bil. Behöver det sägas att jag har en vit och en röd bil...
Vit bil är sämst, tvätta den och första regn får den att likna en zebra...

Våga vägra UV-svart!

thomas

Svart är en härlig färg, dock så har jag säkert gjort bort mig med min beställning, svart kajak = chiliconcarnen kokar när man kmr fram?

Skit i det dock, sålänge det ser bra ut, ska man vara fin så får man lida pin som dom säger,

Är det någon som har bra koll på hur pass färgen blir efter ett par timmar i solen? Kan man steka ägg på däck eller skyddas man ganska bra tack vare att halva kajaken är nedsänkt i vattnet?
(Nu snackar jag inte teorier feån er som har gula kajaker) utan ren fakta från nån som har eller har haft en svart kajak! ;)

Svart är en härlig färg, dock så har jag säkert gjort bort mig med min beställning, svart kajak = chiliconcarnen kokar när man kmr fram?

Skit i det dock, sålänge det ser bra ut, ska man vara fin så får man lida pin som dom säger,

Är det någon som har bra koll på hur pass färgen blir efter ett par timmar i solen? Kan man steka ägg på däck eller skyddas man ganska bra tack vare att halva kajaken är nedsänkt i vattnet?
(Nu snackar jag inte teorier feån er som har gula kajaker) utan ren fakta från nån som har eller har haft en svart kajak! ;)

Svart blir varmt vilket Svanbåtar fick erfara när de sålde en serie svarta Svan 45:eek:r till Medelhavet. Det visade sig att de blev så varma att laminatet skadades (> 80° för epoxy)...

Ja svart kan bli varmt, dock är det rätt få dagar i Sverige där man verkligen kan har det lite jobbigt i en sån.
Är man på långtur är det bra att packa mejeriprodukterna lite extra svalt och kanske inte lämnar kajaken mitt i solen med maten i när man pausa till lunch mitt på sommaren. Men håller man sig i vattnet är det inte så stort problem egentligen.
Sen beror det även på om det är en lågt kajak som tex en Grönlandskajak som är översköljd ofta eller en hög där solen verkligen kan gassa på däcket.
En sommar som den förra är dock absolut problemfritt även med en svart kajak och svarta kläder.

Apropå vit kajak, tog en bild på mig idag - tycker tvärtemot andra här att vit är en väldigt snyggt färg på både segelbåtar och även kajaker. Men jag håller med om att utbudet av olika färger borde vara större.

Bilagor

• gjvhbkn.jpg
    gjvhbkn.jpg
    153 KB · Visningar: 250
jag gillar svart jacka å svarta kläder. man får lite extra uppvärmning under den kallare delen av året, när jag paddlar mest.

har haft svarta segelbåtar. ganska många faktiskt. det är bara fördelar. på morgonen när det är svalt ute är det skönt att ligga på solsidan å få lite värme genom skrovet. sen när solen kommer upp högre så värmer den inte skrovet speciellt mkt. då seglar man ju ändå. så svart är bra om man drar nytta av fördelarna. sen på kvällen så kyls svart av fortare än vitt. så då får man en svalare båt att sova i : )

så länge man inte tillbringar dagarna på land på en ö. med en svart kajak, så kan det inte vara nån fara med käket. vattnet kyler ju klart mer än vad solen lär värma upp, alla fall sålänge man paddlar. även däcket lär ju kylas av överspolande sjö.
men om man bara ska paddla ut till ö å ligga still å ha tråkigt, å bara när det är fint väder. då kanske man kan ta en ngt ljusare färg då.

på sommaren när det är stekhett så vill man ju ändå inte sätta sej i en kajak under en stekande sol. nä fy fan!

så i mina ögon har svart extremt många fler fördelar än andra färger.

jag sålde min mangogula kajak igår : )
hurra!!! nu har jag bara röda kvar : )
jävligt skönt! man känner sej lugnare å mer harmonisk inombords nu : )
måste bara måla den hemska vita roddbåten åxå.

.....president???
tja kanske???

ps. har en mörkbrun roddbåt åxå.
å hur många är det som tycker att det är en skön färg å en roddbåt??? : )
den är jävligt najs ute i naturen : )

Lagerkostnad och efterfrågan

Det är inom kajak precis som med allt annat efterfrågan och betalningsförmågan som styr. Om fler beställer och köper fler färglada kajaker tar man in fler kajaker med samma färg nästa år. När vi gör beställningarna inför nästkommande säsong så ser vi vilka färger och modeller som har gått mest och dessa beställer vi fler av.

Principen är enkel. Blir det 10 personer som köper svarta kajaker till ordinariepris i år tar vi in 10 svarta kajaker till nästa år osv..

Det hela är väldigt enkelt. Kan också tillägas att standardfärgerna är de mest efterfrågade. De mer "spännade" färgerna blir oftast kvar till sist.

Senast ändrad:

Jag har haft ett par svarta kajaker och har inte upplevt något större problem med värmen. Nu paddlar jag till 99% ute till havs där vattentemperaturen oftast är ganska sval även mitt i sommaren. Kan tänka mej att problemet är större om man paddlar insjö där vattnet inte kyler lika bra.

Det är inom kajak precis som med allt annat efterfrågan och betalningsförmågan som styr. Om fler beställer och köper fler färglada kajaker tar man in fler kajaker med samma färg nästa år. När vi gör beställningarna inför nästkommande säsong så ser vi vilka färger och modeller som har gått mest och dessa beställer vi fler av.

Principen är enkel. Blir det 10 personer som köper svarta kajaker till ordinariepris i år tar vi in 10 svarta kajaker till nästa år osv..

Det hela är väldigt enkelt. Kan också tillägas att standardfärgerna är de mest efterfrågade. De mer "spännade" färgerna blir oftast kvar till sist.

Tror helt på din teori, dock så är det väl en fluga som med allt annat det här med färg, skulle fler ofentliga paddla så skulle fler göra det, precis som skulle fler ofentliga paddlare köra färgglada kajaker så skulle fler färgglada kajaker säljas!

Alltså: kända paddlare har dåligt färgseende ;)

Men en fråga, efterfråga vs beställa hem lagerförda kajaker är väl inte riktigt samma sak?
Pelle 42 som kommer till dig och köper en kajak köper väl oftast från hyllan?

Jag har aldrig upplevt informationer att man kan välja färg från fabrik är lätt åtkomlig hos leverantörerna jag varit i kontakt med, oftast lagerförs dom här vanliga färgerna bara, och ingen info finns att ex kajaken kan fås i en uppsjö av färger.

Vet ochså att dom flesta fabriker tillverkar efter färg, alltså röda i en "batch" av olika modeller, sen gula, osv osv osv!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg