Jag väntade faktist en hänvisning till den tråden Men att backa behöver inte betyda att man kastar sig handlös mot bulten under väll? Lite trångsynt tycker jag. Jag har råkat ut för en riktig kass bult inför ett känsligt krux. Jag valde att klippa bulten och sakta försiktigt sätta mig i den med så lite slack ute som möjligt. När jag konstaterade att den höll för kroppsvikt så jag bad att bli nedhissad. Det var inte värt risken att klättra vidare på den.Kanske inte. Hur ofta man nu gör det. Släppa taget å falla 6 meter för att man inte vågar klippa bulten är kanske inte heller det bästa. "Something is better than nothing", som en vis man sa i en isskruvstråd härförleden. Jag hade alla gånger klippt den, och hoppats på att inte falla. Led-psyket, vettu.
Finns det flera vid klippan? Kanske kan man få någon att kasta ned ett rep eller nått uppifrån så man slipper belasta bulten? Är det lätt klättring kanske man kan klättra nedåt? Det finns altid flera sätt att backa än att bara kasta sig av leden om man tänker efter lite.
Jag har klättrat vidare på något tveksamma säkringar, visst, men då har jag oftast haft goda marginaler på själva klättringen.... Men när jag bedömmer att chansen att bulten håller för ett fall är 50 / 50, och chansen att jag faller på bulten är 50 / 50, så tänker jag fasiken inte riskera hälsan för någon obskyr sketen klätterled.