Färdigheter motsvarande SKFs ledkurs.

Kanske inte. Hur ofta man nu gör det. Släppa taget å falla 6 meter för att man inte vågar klippa bulten är kanske inte heller det bästa. "Something is better than nothing", som en vis man sa i en isskruvstråd härförleden. Jag hade alla gånger klippt den, och hoppats på att inte falla. Led-psyket, vettu.
Jag väntade faktist en hänvisning till den tråden :) Men att backa behöver inte betyda att man kastar sig handlös mot bulten under väll? Lite trångsynt tycker jag. Jag har råkat ut för en riktig kass bult inför ett känsligt krux. Jag valde att klippa bulten och sakta försiktigt sätta mig i den med så lite slack ute som möjligt. När jag konstaterade att den höll för kroppsvikt så jag bad att bli nedhissad. Det var inte värt risken att klättra vidare på den.

Finns det flera vid klippan? Kanske kan man få någon att kasta ned ett rep eller nått uppifrån så man slipper belasta bulten? Är det lätt klättring kanske man kan klättra nedåt? Det finns altid flera sätt att backa än att bara kasta sig av leden om man tänker efter lite.

Jag har klättrat vidare på något tveksamma säkringar, visst, men då har jag oftast haft goda marginaler på själva klättringen.... Men när jag bedömmer att chansen att bulten håller för ett fall är 50 / 50, och chansen att jag faller på bulten är 50 / 50, så tänker jag fasiken inte riskera hälsan för någon obskyr sketen klätterled.
 
I trad lär man sig det fort, something is NOT better than nothing!!!! Speciellt om det inte kommer att hålla.
Ledpsyket, sure det spelar roll men det handlar om ologiska rädslor, det vi pratar om nu är logiska rädslor. En dålig säkring bör du vara rädd för...
Det är jag som säger "something is better than nothing" och jag håller fast vid det. Vad tror du håller ett fall bättre: En tveksam kil som sitter i tveksam klippa, eller ingenting? Jag garanterar att den tveksamma kilen håller minst lika bra som ingenting. Om man sedan väljer att klättra bekymmerslöst vidare på kilen i tron om att det håller, då anser jag att man har gjort en felaktig bedömning... Klättrar man däremot vidare med vetskap om att säkringen är tveksam och tänker placera något så fort som möjligt, då kan den tveksamma kilen vara guld värd om du skulle råka falla innan du hunnit placera något... för den håller som sagt minst lika bra som ingenting, och skulle den rippa kan den ha bromsat upp fallet något så nästa säkring får mindre belastning.

Jag tycker inte att det är oansvarigt eller riskfyllt att klättra vidare på en kass säkring... Det är hur man resonerar kring den kassa säkringen som avgör om det är riskfyllt eller ej.
 
Det är jag som säger "something is better than nothing" och jag håller fast vid det. Vad tror du håller ett fall bättre: En tveksam kil som sitter i tveksam klippa, eller ingenting? Jag garanterar att den tveksamma kilen håller minst lika bra som ingenting. Om man sedan väljer att klättra bekymmerslöst vidare på kilen i tron om att det håller, då anser jag att man har gjort en felaktig bedömning... Klättrar man däremot vidare med vetskap om att säkringen är tveksam och tänker placera något så fort som möjligt, då kan den tveksamma kilen vara guld värd om du skulle råka falla innan du hunnit placera något... för den håller som sagt minst lika bra som ingenting, och skulle den rippa kan den ha bromsat upp fallet något så nästa säkring får mindre belastning.

Jag tycker inte att det är oansvarigt eller riskfyllt att klättra vidare på en kass säkring... Det är hur man resonerar kring den kassa säkringen som avgör om det är riskfyllt eller ej.

Jag respekterar din åsikt Mike C, men håller inte med dig i sak.
Att tänka på det sättet skulle jag säga är att sätta sig i en värre situation än att bara backa nedåt. Du har antagligen mer rep ute och riskerar ett fall helt i onödan genom att belasta den tveksamma placeringen/bulten.
Har personlig erfarenhet av en kompis som gjorde precis som du sa, satte sig på en tveksam placering... Den gången höll det inte, men allvarliga konsekvenser.

Jag skulle förlita mig på min sista bra placering och hävda att en tveksam placering/bult är sämre än ingenting. :)
 
Det är jag som säger "something is better than nothing" och jag håller fast vid det. Vad tror du håller ett fall bättre: En tveksam kil som sitter i tveksam klippa, eller ingenting? Jag garanterar att den tveksamma kilen håller minst lika bra som ingenting. Om man sedan väljer att klättra bekymmerslöst vidare på kilen i tron om att det håller, då anser jag att man har gjort en felaktig bedömning... Klättrar man däremot vidare med vetskap om att säkringen är tveksam och tänker placera något så fort som möjligt, då kan den tveksamma kilen vara guld värd om du skulle råka falla innan du hunnit placera något... för den håller som sagt minst lika bra som ingenting, och skulle den rippa kan den ha bromsat upp fallet något så nästa säkring får mindre belastning.

Jag tycker inte att det är oansvarigt eller riskfyllt att klättra vidare på en kass säkring... Det är hur man resonerar kring den kassa säkringen som avgör om det är riskfyllt eller ej.

Oj den här tråden har visst spårat ur en aning, men jag gillar formuleringen om att den tveksamma kilen håller minst lika bra som ingenting, den ska jag komma ihåg!
 
Jag skulle förlita mig på min sista bra placering och hävda att en tveksam placering/bult är sämre än ingenting. :)
Ska man sätta sig i en tveksam säkring gäller det att göra bedömningen om den håller eller ej. Om man inte tänker sätta sig i den och klättra vidare så kommer den tveksamma säkringen att vara minst lika bra som ingenting. Jag beklagar din väns olycka men jag hävdar ändå att det är hur man resonerar kring den tveksamma säkringen som är det viktiga... Om din väns säkring ej hade rippat så skulle du säkert tyckt att han/hon gjorde helt rätt och att hans/hennes bedömning om säkringens hållbarhet var korrekt.

Jag har klättrat off route ut i ingemansland med bara kassa säkringar som placeringar under flertalet meter. Jag valde att pusha på trots klättringen var väldigt svår för mig och lyckades till slut hitta en solid säkring att sätta mig i och bli nedhissad. Hade jag satt mig i de tveksamma säkringarna hade jag kanske råkat ut för samma sak som din vän. Hade jag börjat backa under den svåra klättring så hade risken av att falla ökat dramatiskt. Jag gjorde bedömningen av att det var bättre att klättra vidare och försöka hitta något bättre att sätta mig i. Visst, hade jag fallit då jag klättrade vidare och säkringarna rippat så hade jag bara försatt mig i ännu mer fara med ett längre fall, men då jag ändå hade valt att klättra vidare så var de tveksamma säkringarna minst lika bra som ingenting... I något annat fall har jag backat av istället för att fippla med tveksamma säkringar... Det är en bedömningsfråga varje gång, och (ta i trä) så har jag lyckats pricka rätt när jag gjort dem.

Så jag tänker inte skriva under att det är bäst att sätta sig i en tveksam säkring än att backa ned till säkringen under... det beror på omständigheterna... Det jag menar när jag säger "something is better than nothing" är att så länge man har bestämt sig för att klättra vidare så är en tveksam säkring alltid minst lika bra som ingen säkring...
 
Klipp en express i bulten, en express i den nedre karbinen (så att du har två express i serie), dra som fan åt alla håll, som om du hade en funkness device i handen. Händer ingenting, så kanske bulten håller för kroppsvikt, annars så har du inte dragit ut onödigt med rep. Kanske är ett tips att ha 4-5 mellanstora/små kilar med sig upp på sportleder?
 
eftersom det är den sjunde bulten så är det förhållandevis högt upp, så då gör inte ett längre fall någon skada även om du precis missar 8:e bulten, lite magkittel i bästa fall. Bultar brukar placeras med en längd emellan sig på ca 3-4 meter. eller är jag för dumdristig i det här fallet (brukar ibland vara det efter en del långa fall). ta med lite kilar om du vet att bulten är lite dålig, annars klättra inte leden.
 
Håller inte med.
För att ledklättra sport på ett säkert sätt utomhus tycker jag att man bland annat bör veta hur man beter sig vid ett ankare med bara tjurringar. Eller ett ankare med bara två vanliga hängare.
Man bör kunna göra en okulär bedömning av bultarnas kvalitet och placering.
På vissa leder kanske det inte finns ett ankare, utan man förväntas dra en slinga runt ett träd eller dylikt.
Om man ska topprepa efter ledklättringen behöver man kanske förlänga ankaret.
Vad händer om det saknas en hängare?

Allt det här är saker som är tillrättalagt och ordnat på inomhusgymmen.

Att sportklättra ute är inte som att klättra på gym.
men betydligt "enklare" än att tradda...

Håller kanske med men är det nått man behöver gå en extra kurs för? Kan man leda inomhus fixar man allt de där andra efter ett par kvällar med "freedom of the hills" och lite sunt förnuft, ja mena dra en slinga runt ett träd är inte så jävla avancerat.

Och nu vill jag höra om okulär besiktning av bultar, ni som har gått kurs och verkar kunna? Hur avgör ni om en bult är "för" rostig? är det att lite snabbt avgöra vilken legering bulten och hängaren är i, grad av korrosion baserat på den lilla del av bulten du ser, följt av platsens humiditet och kanske bultens ålder innan du klipper och klättrar vidare? eller går ni som jag bara på sunt förnuft och magkänsla?
Jag menar bara att det är ingen enkel uppgift att avgöra kvaliteten på bulten och graden av korrosion i borrhålet samtidigt som man maxar ut sig på ett on sight försök om bulten inte är riktigt skit och då behöver man inte vara expert för att fatta att den kanske inte håller ett fall...
 
Någon särskild utbildning tror jag inga att man får (jag har fick inga), de flesta går nog på magkänslan... Det viktiga med kursen är att göra nyblivande klättrare uppmärksamma på att det faktist kan finns livsfarliga bultar och man ska hålla utkik efter dem. Jag har sett fina blanka hängare men rostiga bultar... Kanske skulle någon som jämnt fått höra av tradklättrare att sportklättring endast gloriferad topprepsklättring inte uppmärksamma detta? I Sverige kanske inte detta skulle kunna hända, kanske, då det sunda förnuftet ligger som regel rätt högt, men jag har sett riktiga nötter till klättrare utomlands och hört dem säga riktigt konstiga saker.

Så visst, inte får man någon nämnvärd utbildning i hållfastighet, och flertalet här har nog sunda förnuftutet att göra en bedömning, men nog finns det en och en annan som klippt bultar utan att tänka på det överhuvudtaget.
 
OT:

Jag har bara för många år sen gått en fortsättningskurs i klippklättring - och såvitt jag minns resonerade vi väl lite om bultar. Dock var det väl just om det svåra i att göra bedömningen, och poängen var att aldrig lite blint på en bult bara för att det är en bult.

Att veta att pitonger är ännu svårare att bedöma (och oftare betydligt sämre) än borrbultar är väl också bra.
Personligen gör jag inga noggranna undersökningar vid varje klipp. Ser bultarna bra ut inledningsvis på en led så minskar det kritiska i min blick, och det jag tänker är väl:

1, Pitong eller borrbult?
2. Om det är borrbult, är det en M10?
3. Rostfri?
4. Hur verkar klippkvaliteten?

Klippkvaliteten är inte det minst viktiga, och är den dålig kan man ju även befara att den som satt bulten kanske inte tänkt sig för i övrigt heller.

Är det en rostfri M10 i solid klippa, och den har lagom utstick är det inte så mycket mer att fundera över som regel - då blir det inte bättre. Om det är nåt annat kan det kanske tarva en mer grundlig fundering. Jag ogillar M8 i slagankare (typ Petzl Selfdrill), men kan ju konstatera att de KAN vara starka även de Att själva skruven går av vid skallen vid måttlig belastning är dock fullt tänkbart.. Är det pitonger är det förstås lite olika vad man får för känsla för dem, men den kan i bästa fall bli halvbra. Många pitonger är helt värdelösa och med mindre att man först rensar dem är det nog svårt att ha nån kvalificerad uppfattning, annat än att vissa ser bedrövliga ut direkt.

Nu blev det dock en utvikning, som säkert passat bättre i en annan tråd, och allt har säkert redan sagts (och kanske sagts emot)...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg