Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Färdigheter motsvarande SKFs ledkurs.
- Trådstartare joel_
- Start datum
Håller inte med.
För att ledklättra sport på ett säkert sätt utomhus tycker jag att man bland annat bör veta hur man beter sig vid ett ankare med bara tjurringar. Eller ett ankare med bara två vanliga hängare.
Man bör kunna göra en okulär bedömning av bultarnas kvalitet och placering.
På vissa leder kanske det inte finns ett ankare, utan man förväntas dra en slinga runt ett träd eller dylikt.
Om man ska topprepa efter ledklättringen behöver man kanske förlänga ankaret.
Vad händer om det saknas en hängare?
Allt det här är saker som är tillrättalagt och ordnat på inomhusgymmen.
Att sportklättra ute är inte som att klättra på gym.
men betydligt "enklare" än att tradda...
Rätt, alltihop. Håller med, och reviderar min trivialisering. Men jag tror den viktigaste kunskapen ändå kan inhämtas på röttkortutbildningen. Det + åså lite allmän kunskap om sakers hållfasthet + en smula åsanisse löser de flesta situationer.
Tittar på om hängaren är lös, rost och korrisonsangrepp, ev andra skador.
Att bulten sitter fast helt i berget osv.
Vad gör du om sjunde bulten är sönderrostad å lös då? Låter bli att klippa den?
Tjena.
Jag ska börja ledklättra, men då behöver jag färdigheter motsvarande SKFs ledkurs. Finns det något kompendium eller bok där jag kan inhämta dessa kunskaper.
"För säkrande av och klättrande som försteman krävs färdigheter motsvarande SKFs ledkurs"
Det är alltså dessa krav jag ska kunna uppfylla för att få ledklättra. Har ni tips på vart jag kan få dessa kunskaper?
Joel!
Jättekul att höra att du ska börja ledklättra. Det är en riktigt givande sysselsättning. Du har helt rätt i alt du kommer behöva veta vad du gör. Som några tidigare har nämt så blir svaret lite olika beroende på om du tänker leda inne, sportklättra ute eller klippklättra ute.
Som din fråga är ställd låter det dock som du är ute på lite djupt vatten. Är du osäker på vad du ska kunna eller behöver lära dig för att hålla dig själv och din klätterpartner säker så ta instruktion av en utbildad instruktör.
http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=43&subsida=4
Det finns med det som sagt kunskap som du kan inhämta på egen hand som tex SKF rekommenderade tekniker. Även om dessa tekniker inte är hela sanningen så kan dom vara en startpunkt för dig. Kom ihåg att bara du och din klätterpartner kan bestämma vad ni behöver kunna. Det kommer inte att finnas någon som ställer några krav på dig. (Förutom jag om du tänker klättra med mig eller säkra mig)
http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/tekniker/rekommenderade_tekniker_2010_v03.pdf
Lycka till och ta det säkert!
Vad gör du om sjunde bulten är sönderrostad å lös då? Låter bli att klippa den?
Gå ner?
Eller tar en väl avvägd risk, sjunde bulten har kanske mindre betydelse det måste så klart bero på hur leden ser ut. Du skulle väl inte mena att du alltid skulle klättra uppåt oavsett hur säkringarna ser ut???
Kan man avgöra om bulten är kass har man i alla fall valet av att backa. Att klättra blint vidare och ge sig på sitt person bästa onsite krux med en sån bult är kanske inte det bästa valet.Vad gör du om sjunde bulten är sönderrostad å lös då? Låter bli att klippa den?
Tittar på om hängaren är lös, rost och korrisonsangrepp, ev andra skador.
Att bulten sitter fast helt i berget osv.
På vilken kurs får man lära sig detta?
Kan man avgöra om bulten är kass har man i alla fall valet av att backa. Att klättra blint vidare och ge sig på sitt person bästa onsite krux med en sån bult är kanske inte det bästa valet.
Kanske inte. Hur ofta man nu gör det. Släppa taget å falla 6 meter för att man inte vågar klippa bulten är kanske inte heller det bästa. "Something is better than nothing", som en vis man sa i en isskruvstråd härförleden. Jag hade alla gånger klippt den, och hoppats på att inte falla. Led-psyket, vettu.
Kontentan av det, är väl att man inom ledklättring hela tiden gör avvägningar och bedömningar. Fler sådana på egna säkringar, men ändå. Man fattar väl ett par hundra avgörande beslut på en 25metersrepa. "Håller knoppen?" "Får jag svängdörr här?" "Törs jag gå på, trots rostig bult?"
En fara med att klippa en säkring som kanske rippar, är ju att man kan hamna uppåner. Skillnaden inom sportklättring, om den rippar, är väl kanske att man får bulten efter sig i huvudet också.
Alltså: Sportklättra inte.
Kanske inte. Hur ofta man nu gör det. Släppa taget å falla 6 meter för att man inte vågar klippa bulten är kanske inte heller det bästa. "Something is better than nothing", som en vis man sa i en isskruvstråd härförleden. Jag hade alla gånger klippt den, och hoppats på att inte falla. Led-psyket, vettu.
Kontentan av det, är väl att man inom ledklättring hela tiden gör avvägningar och bedömningar. Fler sådana på egna säkringar, men ändå. Man fattar väl ett par hundra avgörande beslut på en 25metersrepa. "Håller knoppen?" "Får jag svängdörr här?" "Törs jag gå på, trots rostig bult?"
En fara med att klippa en säkring som kanske rippar, är ju att man kan hamna uppåner. Skillnaden inom sportklättring, om den rippar, är väl kanske att man får bulten efter sig i huvudet också.
Alltså: Sportklättra inte.
Varför måste du nödvändigtvis ta ett fall, du kan väl klättra ner lite och ta ett litet fall alt inte falla alls?
Risken med att klippa och falla på en dålig bult är att du pratar då om ett mycket långt och farligt fall.
Och varför skulle du hamna uppoch ner av en säkring som rippar???
I trad lär man sig det fort, something is NOT better than nothing!!!! Speciellt om det inte kommer att hålla.
Ledpsyket, sure det spelar roll men det handlar om ologiska rädslor, det vi pratar om nu är logiska rädslor. En dålig säkring bör du vara rädd för...
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg