Färdigheter motsvarande SKFs ledkurs.

Hmmm, ibland får man läras sig nått nytt... googlade lite och hittade den här...

http://www.thebmc.co.uk/bmcNews/media/u_content/File/equipment_advice/bolt_funds/Users_guideLR.pdf

"stress corrosion crackin" har ja aldrig hört talas om innan. Så sunt förnuft kanske inte alltid räcker...

"SCC can occur in stainless steels in aqueous chloride solutions
(e.g., seawater) so the bolts on sea cliffs appear to be most susceptible.
Luckily for us, there is a temperature (~50°C) below which it doesn’t occur
(except in very acidic conditions) so it shouldn’t be a problem in the UK until
global warming really kicks in. The corrosion is very localised and takes the
form of cracks that can penetrate through the metal, reducing its strength to
almost zero. These cracks can be very fine and difficult to detect on the
surface and impossible to see how far they penetrate."

Kanske värt att fundera på om man ska till Thailand

"My last month was spent climbing in Thailand on some very questionable bolts...
About a week ago while I was waiting for a guided party to finish a second pitch on
Thaiwand Wall, a leader broke a bolt by pulling on the quickdraw. This caused him to
fall and break the next bolt. He was lowered off with a badly injured leg. Both bolts
fractured in the shaft at the hanger."

The Devil and the Deep Blue Sea
John Byrnes, Skip Harper and Mike Shelton

Sådär, ska nu inte kapa tråden nått mer...

Den här tråden har verkligen fått mig att omvärdera sportklättring.
Det verkar som om det finns en psykologisk aspekt, trots allt.
Kanske får testa lite i sommar :D

Hmmm, ibland får man läras sig nått nytt... googlade lite och hittade den här...

http://www.thebmc.co.uk/bmcNews/media/u_content/File/equipment_advice/bolt_funds/Users_guideLR.pdf

"stress corrosion crackin" har ja aldrig hört talas om innan. Så sunt förnuft kanske inte alltid räcker...

"SCC can occur in stainless steels in aqueous chloride solutions
(e.g., seawater) so the bolts on sea cliffs appear to be most susceptible.
Luckily for us, there is a temperature (~50°C) below which it doesn’t occur
(except in very acidic conditions) so it shouldn’t be a problem in the UK until
global warming really kicks in. The corrosion is very localised and takes the
form of cracks that can penetrate through the metal, reducing its strength to
almost zero. These cracks can be very fine and difficult to detect on the
surface and impossible to see how far they penetrate."

Kanske värt att fundera på om man ska till Thailand

"My last month was spent climbing in Thailand on some very questionable bolts...
About a week ago while I was waiting for a guided party to finish a second pitch on
Thaiwand Wall, a leader broke a bolt by pulling on the quickdraw. This caused him to
fall and break the next bolt. He was lowered off with a badly injured leg. Both bolts
fractured in the shaft at the hanger."

The Devil and the Deep Blue Sea
John Byrnes, Skip Harper and Mike Shelton

Sådär, ska nu inte kapa tråden nått mer...

Jo, Thailand lär vara nåt alldeles extra när det gäller miljön för bultar. Tacka vet jag klimatet i Sverige!

Snack om "magkänsla" om "sunt förnuft" hit och dit... Förhoppningsvis ger en diskussion som just denna en något mer nyanserad "magkänsla" åt läsarna än om alla sa att det är precis som inomhus.

Tjena.

Jag ska börja ledklättra, men då behöver jag färdigheter motsvarande SKFs ledkurs. Finns det något kompendium eller bok där jag kan inhämta dessa kunskaper.

"För säkrande av och klättrande som försteman krävs färdigheter motsvarande SKFs ledkurs"

Det är alltså dessa krav jag ska kunna uppfylla för att få ledklättra. Har ni tips på vart jag kan få dessa kunskaper?

Många kloka ord i tråden, men frågan handlar ju om inomhusklättring. Svaret kanske kan sammanfattas så här:
* Det har funnits ett kompendium som hette "Klättra på väggarna" av Johan Lindström, vet inte var det finns att få tag i. Alla böcker om klättring kommer att ha en beskrivning av ledklättring.

* Formellt ser kraven ut så här från SKF:

• kunna topprepsklättra och ledklättra självständigt på en inomhusvägg
• kunna bouldra och ”spotta” andra bouldrare på inomhusvägg
• ha kännedom om vanligt förekommande utrustning vid en inomhusvägg
• ha kunskap om hur man som klättrare ska värma upp, stretcha och träna för att undvika
överbelastningsskador, samt ha kännedom om grundläggande klättertekniker
• Fått lite grundläggande teknik och träningstips för egen individuell progression

* I praktiken skall du kunna knyta in dig, sköta säkringsarbetet med hink och grigri, klippa säkringarna rätt, liksom toppankaret. Det kan du träna på själv, men tyvärr får du ju inte det på gymmet eftersom du måste ha ledkort för att få ledklättra. Moment 22. Alltså:

* Gå en kurs. Man kan inte läsa sig till praktiskt handlag. Det tar några kvällar men det är värt det.

Lycka till!

John

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg