Färdbeskrivning 4st Sarekvandringar 20-21

Tack för en ruggigt spännande film, riktig fjällskräck (sånt trams som ungdomar ser på film vid halloween är inget i jämförelse med detta). Har själv varit i Jiegnavágge och uppe på Gådoktjåhkkå men då tagit de helt vanliga vägarna, dvs säkrad med både "hängslen och livrem". Detta var intressant men frågan är om mina nerver skulle klara det. Meningen "en väl avvägd balans mellan komfort och lös skräck" är dessutom en litterär höjdpunkt.
/Hans
Kul att du kollade! Den turen kändes väldigt belönade. Dagen innan gick jag en liknande teknisk rygg, men i sämre väder så den filmen blev inte lika bra. Har flera gånger bangat på planerade men komplexa toppturer när jag gått solo, är liksom lättare att hålla självförtroendet och gåpåanda på topp när en är i gott sällskap. Fast jag vet att jag egentligen haft både psykisk och fysisk förmåga tidigare är det ändå lätt att bli bekväm och banga det mer komplexa när en går själv. Men nu stämde allting och det kändes helt ok att gå solo i ren klätterterräng. Har egentligen haft enorm flyt vad gäller toppturer i Sarek senaste åren, alla bitar har fallit på plats känns det som.

Nu sett på filmer på vandring/klättring mellan två toppar,hur brant var det på sluttningana ?
Go-pro objektiv är väl ganska vidvinkliga och förvränger bildvinkeln jfr med kamera.
Jag har ju ingen aktuell vana från liknande och har endast kort kurs på Keb som färdledare och som låg mer på Glaciär kunskaper,man har ju olika intressen och adrenalin kicks drive jag är mer ute efter att ha tillräcklig kunskap till att kunna ta genvägar genom mindre pass utanför leder och för att få lite utsikt samt att komma undan mygg och folk som i år då det var mkt runt Kungsleden och närmaste led sträckor.
Större delen av Sarek saknar väl mobiltäckning och möjlighet till väderprognoser,och jag går ej upp bland moln och fukt, min största belöning för toppturer är ju utsikt.

Hej!
Jo svårt att få verkligt perspektiv då gopro förvränger en hel del och får saker att se luftigare ut än de är. Osäker på vilken film du menar men mellan gådogaskatjåhkkå och gådoktjåhkkå var det partier med brant, men inte vertikal klättring den rutten jag valde. Sluttningarna ned från ryggen är för branta för att gå omkring på.

Alla gillar ju olika saker i fjällen, och det är väl tur det är så. Själv älskar jag att vara uppe i bergen så mycket jag kan, helst i fint väder med utsikt - men det kan va kul även i andra förhållanden. Jag har en bakgrund som klättrare där jag lagt in mycket tid, och är fortfarande aktiv och tränar och så. Söker inte heller nån adrenalingrej, och upplever inte det så heller. Men tycker det är kul med lite utmaning, och prova sina vingar - fast på en nivå som känns komfortabel för fysik och psyke där och då liksom. Att gå klättersektioner i Sarek är ganska komplex som jag ser det - och kan inte jämföras med vandring. I Sarek går jag bara sånt som är tekniskt enkelt för mig, men det är löst, mycket routefinding och avlägset, rätt farlig terräng helt enkelt. Så klokt att ha nån form av riskperspektiv och vara trygg i vad en vill göra etc.

Appropå väderprognoser har jag köpt en inreach mini jag är mycket nöjd med, brukar be en kompis skicka dagliga prognoser från yr och smhi. Dessutom är det rätt skönt med nödsändare ifall nåt oberäknat skulle hända.

Jag misstänkte ju din bakgrund,jag är ej höjdrädd och anv stavar och nu i år gått med 95L säck vid start ca 30 kg och på väg ner är det lite mer osäkert med grepp även om man endast flyttar en stav eller fot åtgången.
Lärde mig packa ryggsäck så den ej krängde och drog åt remmar och höftbälte gick i bland utefter sjöar med klippor så man fick hasa med ryggsäcken mot berget och ha stavar nedåt som balans och stöd,då bra med nya koromant spetsar och att sätta dom i skrevor så de ej glider runt.
Men läste höjdkurvor och gick efter vatten drag där det normalt är lättare och bättre att gå ner.Samt att spara energi och tid så är ju vägval något man ska planerade senast kvällen innan om man går orösat spec som i mitt fall då jag valde bort Keb pga ständigt moln och regn som fastnat 2 ggr på de 16 d jag var nära,och hoppade av och på tåget på andra ställen än planerat och VY acepterade ändringarna utan kostad då jag sammanlagt hade betalt för samma längd,Sj hade nog krävt nya biljetter.
Jag gick i Abisko på vissa pass var det i bland flata hårt packade stenar och ej rasbranter som tex runt Nallo och Unna Reita i Keb.
Tyvärr var ju även Norge stängt pga Corona om man ej gick in via gränsövergångar med berg och glaciärer då jag var på andra sidan vattnet vid Stuor-Kerbel och när stegjärn och isyxa tyngde ryggsäcken var det lockande

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg