Fältmässig klädtvätt.

Jag brukar stoppa tvätten i en tät plastpåse, fylla på med vatten och tvål/tvättmedel. Knyta ihop och fästa påsen på ryggan. När man går tvättas tvätten automatiskt! Skölj när du stannar till för lunch eller för kvällen, häng på tork! Ev. torka tvätten bakpå ryggan ...

/p-a
 
travel-soaps-L.jpg


Vad tror ni om Lifeventure All-Purpose Soap?

Ser ju bra ut på pappret och har betydligt smidigare förpackningar än galltvålen.

http://www.lifeventure.co.uk/htm/washgear/all-purpose-soaps.html

Jag har gjort en hel del test med vanlig gulsopa och det fungerar skitbra (haha) till både tvätt, disk och hygien. Garanterat billigare än den där äventyrssopan och säkerligen mer miljövänlig. Finns dessutom som smet isället för rinnande om man vill ha det.
Den fungerar både med ull och siden och syntat så det är inga problem där.

som näre-krooppen-kläder ekomenderar jag siden/silke eller ull...skippa synteten så blir det mycket enklare att tvätta och även när du inte tvättar går det längre utan obehag.
 
Vad tror ni om Lifeventure All-Purpose Soap?

Ser ju bra ut på pappret och har betydligt smidigare förpackningar än galltvålen.

Usch!! "Antibakteriellt" då börjar varningsklockorna ringa högt! Det går knappast att kombinera det ordet med miljövänligt. Att det är nedbrytbart spelar ingen roll - det är de flesta antibiotika.
 
Behöver du tvätta ute, mer än strumpor, har de flesta funkis metoderna redan tagits upp, såpa är oslagbart, men släpp inte ut det i vatten utan krama ur tvätten över land.
Bakpå ryggsäcken, fäst i säkerhetsnål torkar oftast tvätten över eftermiddagen.
Men för turer under 10 dygn spar tills du är åter i civlisationen.........
Specialtvättmedel och friluftsnessesärer är bra för de som går med bärare och bodinnehavarna....

Ortlieb har en liten hopvikbar balja i några olika storlekar. De funkar bra vid kanot och cykelturer. Då brukar jag skölja upp tröjor och fillingar/cykelbyxor oxså.....
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg