Flatgrind
Lättaste slipningen att göra i fält.
Ibland är det en fördel när man täljer och försöker åstadkomma en plan yta.
Det många inte tänker på är att för en given eggvinkel är en flatgrind den starkaste slipprofilen.
En mikrotom (en apparat som skivar väldigt tunt för mikroskopering) har alltid bladet slipat full flatgrind.
Jag tycker inte det är hysteriskt viktigt på en kniv vilken slipprofil det är. Det viktigaste för mig är eggvinkeln, och att eggen är slipad till spegelglans(dvs med progressivt finare brynen) innan eventuell polering. Men detta är för att jag prioriterar täljegenskaper före annat. Om en kniv är tillräckligt vass, kan man tälja så tunna spån att bara eggen är i kontakt med spånet. Alltså är slipprofilen ovidkommande vid sådan täljning. Vid annan användning, andra prioriteringar.
Förövrigt levereras väldigt få knivar med en flatgrind. Även om tillverkaren påstår det. Det är nästan alltid en microbevel eller en inte så micro.
Jag tittar på mina eggar med både lupp och stereomikroskop för att veta säkert vilket slipresultat jag fått.
Vid bra ljusförhållanden kan man använda mobilens kamera för att förstora upp eggen, så att man vet vad man har för resultat.
/John