Fällkniv?

Flatgrind

Lättaste slipningen att göra i fält.
Ibland är det en fördel när man täljer och försöker åstadkomma en plan yta.
Det många inte tänker på är att för en given eggvinkel är en flatgrind den starkaste slipprofilen.
En mikrotom (en apparat som skivar väldigt tunt för mikroskopering) har alltid bladet slipat full flatgrind.

Jag tycker inte det är hysteriskt viktigt på en kniv vilken slipprofil det är. Det viktigaste för mig är eggvinkeln, och att eggen är slipad till spegelglans(dvs med progressivt finare brynen) innan eventuell polering. Men detta är för att jag prioriterar täljegenskaper före annat. Om en kniv är tillräckligt vass, kan man tälja så tunna spån att bara eggen är i kontakt med spånet. Alltså är slipprofilen ovidkommande vid sådan täljning. Vid annan användning, andra prioriteringar.
Förövrigt levereras väldigt få knivar med en flatgrind. Även om tillverkaren påstår det. Det är nästan alltid en microbevel eller en inte så micro.

Jag tittar på mina eggar med både lupp och stereomikroskop för att veta säkert vilket slipresultat jag fått.
Vid bra ljusförhållanden kan man använda mobilens kamera för att förstora upp eggen, så att man vet vad man har för resultat.

/John

Tja varför är det viktigt vilken bil man kör.

Jag tycker om att tälja, gärna i björk. Det är ett hårt virke.
Jag samlar på bla knivar och slipprodukter. Så för mig är det viktigt :)
Jag bär kniv som är optimerad för ett visst ändamål. Oftast har jag med mig mer än en kniv, för att slippa använda täljkniven till något som slöar ner den i onödan.
Jag vet precis vilken egg jag vill ha till olika ändamål, och för att åstadkomma exakt det jag vill, behöver jag kunna se resultatet av det jag gjort. Har 600 grit slipat bort alla spår av 400 grit? Jag behöver förstoring för att se detta. Jag kan på känn få en kniv någorlunda vass. Men för att veta att jag får det resultat jag vill ha, behöver jag både jiggar och förstoring. Dessutom måste jag veta precis vilket stål det är. Om det är ett kolstål från Lauris Metal så vet jag vilken eggvinkel jag vill ha, om det är 154cm från Benchmade så vet jag det också. Är stålet nytt för mig måste jag prova mig fram.
Jag för bok över de slipningar jag gjort på olika knivar, hur kniven ser ut innan slipning, vad den varit utsatt för. Jag mäter den exakta eggvinkeln för att kunna modifiera slipningen nästa gång om det behövs.
Allt detta för att det intresserar mig. Jag vill veta mer. Om jag är metodisk och noggrann så får jag veta mer.
/John

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg