Fällkniv?

Som jag förstår det har du redan beställt din Delica. Då är det ju bara att köra. Jag har en och tycker den duger utmärkt som EDC. Jag fiskar öring och röding och någon enstaka abborre. Kniven duger fint till att göra upp fisk. Förstås helt värdelös när man ska filea fisk. Jag själv tycker inte att det är ett problem då jag även tycker att filé kniven Är ett dåligt verktyg att rensa fisk med. Behöver således båda. Vad mig anbelangar duger delican fint att göra eld tälja grillpinne etc. Trots det ingen favorit kniv men det beror mer på att jag inte gillar estetiken. Stål material utformning egentligen helt ok.

Jag kanske byter ut den då bladet går att vicka på. Storleken och vikten gillar jag dock.

Vad tror ni om den här?

https://www.lamnia.com/sv/p/1850/knivar-och-fallknivar/fallknivar/al-mar-knives-eagle-ultralight#

Gillar du bara designen är ju en delica flat grind en grym EDC kniv. För oss som aldrig blir nöjda och som ständigt prövar nytt tar diskussionen om den perfekta kniven aldrig slut. Vilken kniv är bäst att spänta torrgran och är den oxo bäst på sälg och björk? Men din kniv är en bra jäkel och troligen kan man inte se i blindtest vilken öring som sprättades med en Delica, en al mar eller en gammal vacker puma prospector.

Bosse

Skruven är en torx 10 köp en bits på byggaffärn för en tia.

Noope den är mindre.

Gillar du bara designen är ju en delica flat grind en grym EDC kniv. För oss som aldrig blir nöjda och som ständigt prövar nytt tar diskussionen om den perfekta kniven aldrig slut. Vilken kniv är bäst att spänta torrgran och är den oxo bäst på sälg och björk? Men din kniv är en bra jäkel och troligen kan man inte se i blindtest vilken öring som sprättades med en Delica, en al mar eller en gammal vacker puma prospector.

Bosse

Det var en "plain" såg jag men det gör knappast någon större skillnad. Al maren borde man dock kunna filea mindre fisk med. De bästa är ju nån som man kan göra typ det mesta med. Jag täljer inte så mycket barkbåtar så det bli mest att kapa en grillpinne och rensa lite fisk.

Det var rackarn. Min är torx 10. Brukar vara torx med i såna där radiomejslar.

Förstår hur du menar. Enligt mitt sätt att se det är almar en bättre kniv. Fast Full av petitess fel såsom för spetsig att på allra bästa sätt gräva fram smör ur Bregott paket. Ok jag skojar naturligtvis. Faktum är dock att det är otroligt svårt att fastställa vilken kniv som passar vilken person bäst. Det är lättare att uttala som stål kvalitet material i skaft storlek, subjektiv åsikt om utseende på en massa annat. Vad som däremot är en lämplig kniv för så enkla sysselsättningar som att rensa fisk och skära korvpinne bli ett omöjligt konsensus. Vanan med den egna kniven träningen att hålla den på rätt sätt och en massa annat kom till slut att fälla avgörande på man tycker den är bra eller ej

Bra fällkniv

Av de fällknivar som nämnts här i tråden, tycker jag själv bäst om den första som nämndes, Griptilian 551.
Med förbehållet att den i regel är ganska slö vid leveransen och behöver slipas innan den tas i bruk.

Skall du ha kniven till att tälja med behöver du en med kolstålsblad, Den skärpehållning som tillverkarna skryter
över har man mest nytta av om man skär kartong, flår bytesdjur eller skär mattor. Dvs fibrösa material som är elaka med eggen. Den slipvinkel man vill ha vid täljning får man endast med stål med en cromhalt på mindre än 1%. För att ett stål skall vara rosttrögt vill man upp i en cromhalt på ca 13%. Om man slipar en 'rostfri' kniv till täljegg kommer eggen att rulla sig eller flisa ur vid täljning. :-(

Prova gärna en 33 kronors kolståls-Mora från Clas Ohlsson. En lätt strigling och den skär hyfsat i trä. Det gör inte ens de dyraste rostfria.

Lösningen är given. Man klarar sig inte med en kniv. Man behöver 2. :) En i kolstål som man täljer med. Och en i rostfritt, som gör allt man inte vill använda täljeggen till.

/John

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg