Fällkniv?

Det blev en

http://www.knifestore.se/artikel/spyderco-delica-4

Verkar vara hyllad världen över.

73 gram.

Grymt grepp.
Oj, det var ett överraskande val. Med tanke på dina önskemål om en skogskniv/fiskekniv så förstår jag inte riktigt ditt val.

Delican är visserligen en lätt kniv och någorlunda bekväm under korta sessioner men någon skogskniv- eller fiskekniv är den inte. Snarare tvärtom, det är en utpräglad EDC (vardagskniv).

Låt mig förklara. Den korta skålslipade slipfasen är olämplig för seriös täljning (går inte att luta ned till riktigt små vinklar) och dessutom nästan lika värdelös till att filea fisk med eller användas i samband med lättare matlagning på campingen/i skogen. Det är av denna anledning man inte ser speciellt många kockknivar med skålslipade blad ;).

Så, visserligen stoltserar Delican med ett fint bladstål, VG-10, men kniven går inte att plocka isär för rengöring och service. Det spelar kanske mindre roll hos en EDC-kniv men en fiskekniv nästan kräver detta!

En kniv är som sagt alltid en kompromiss. I det aktuella fallet handlar det om två så pass skilda aktiviteter som fiske och täljning. Till fiske passar förstås ett längre flatslipat blad väl. Till täljning är däremot ett kortare, tunt blad med skandinavisk slipfas att föredra.

Den bästa kompromissen enligt min åsikt hade varit en EKA Camp som har en mycket svagt lutande "chiselslipning", dvs slipad endast på ena sidan, samt en perfekt kombination mellan bladtjocklek, profil och styrka. Den går m a o att både rensa fisk med, tälja, samt laga mat med. Ett extra bonus är att kniven går att plocka isär "i atomer" för rengöring och service. Greppet är mycket säkert och stålet (Sandvik 12C27) går heller inte av för hackor ;).

MinEKACampbild2.jpg

MinEKACamp.jpg

Att kniven inte har en traditionell spets är i det här fallet snarare en fördel än en nackdel. Den som finns är fullt adekvat i samband med de nämnda aktiviteterna. Kniven är i övrigt utrustad med en s k "lanyard tab lock", dvs bladlåsning i själva fånglinehålet i änden på greppet.

Ett näst bästa val hade enligt min åsikt varit EKA Nordic T8:

EKANordicT8-1.jpg

Bladet är dock lite för kort för att vara helt optimalt.

~Paul~

PS För övrigt anser jag ett en fastbladare hade varit avsevärt mer lämplig!

Fastbladare har jag redan givetvis. Filear gör jag inte så jag vill bara ha något litet och nätt men ändå något som är som en riktig kniv. Generellt så använder jag kniv sällan ute.

1. Fastbladare har jag redan givetvis.

2. Filear gör jag inte så jag vill bara ha något litet och nätt men ändå något som är som en riktig kniv.

3. Generellt så använder jag kniv sällan ute.
1. Självklart har du det :). Poängen är att använda den till sådana arbeten där en fällkniv kommer till korta. T ex i samband med fiske och täljning.

2. Men visst skrev du i ditt första inlägg att kniven skall bland annat användas till fiske? Det tolkar jag som att den skall användas till rensning och fileande av fisk?!? Eller vad menar du med fiske? Det kan väl inte vara att skära av enstaka nylonlinor? Den uppgiften klarar ju en liten nagelsax :).

3. Så egentligen är det en EDC/vardagskniv som du behöver? Som sagt, tycker nog att du svävar på målet en hel del
evilgrin39.gif

Hur som helst. Som EDC är väl Delican varken bättre eller sämre än vilken random-fällkniv som helst. Det finns avsevärt bättre alternativ ;).

~Paul~

Oj, det var ett överraskande val. Med tanke på dina önskemål om en skogskniv/fiskekniv så förstår jag inte riktigt ditt val.

Delican är visserligen en lätt kniv och någorlunda bekväm under korta sessioner men någon skogskniv- eller fiskekniv är den inte. Snarare tvärtom, det är en utpräglad EDC (vardagskniv).

Låt mig förklara. Den korta skålslipade slipfasen är olämplig för seriös täljning (går inte att luta ned till riktigt små vinklar) och dessutom nästan lika värdelös till att filea fisk med eller användas i samband med lättare matlagning på campingen/i skogen. Det är av denna anledning man inte ser speciellt många kockknivar med skålslipade blad ;).

Så, visserligen stoltserar Delican med ett fint bladstål, VG-10, men kniven går inte att plocka isär för rengöring och service. Det spelar kanske mindre roll hos en EDC-kniv men en fiskekniv nästan kräver detta!

En kniv är som sagt alltid en kompromiss. I det aktuella fallet handlar det om två så pass skilda aktiviteter som fiske och täljning. Till fiske passar förstås ett längre flatslipat blad väl. Till täljning är däremot ett kortare, tunt blad med skandinavisk slipfas att föredra.

Den bästa kompromissen enligt min åsikt hade varit en EKA Camp som har en mycket svagt lutande "chiselslipning", dvs slipad endast på ena sidan, samt en perfekt kombination mellan bladtjocklek, profil och styrka. Den går m a o att både rensa fisk med, tälja, samt laga mat med. Ett extra bonus är att kniven går att plocka isär "i atomer" för rengöring och service. Greppet är mycket säkert och stålet (Sandvik 12C27) går heller inte av för hackor ;).

MinEKACampbild2.jpg

MinEKACamp.jpg

Att kniven inte har en traditionell spets är i det här fallet snarare en fördel än en nackdel. Den som finns är fullt adekvat i samband med de nämnda aktiviteterna. Kniven är i övrigt utrustad med en s k "lanyard tab lock", dvs bladlåsning i själva fånglinehålet i änden på greppet.

Ett näst bästa val hade enligt min åsikt varit EKA Nordic T8:

EKANordicT8-1.jpg

Bladet är dock lite för kort för att vara helt optimalt.

~Paul~

PS För övrigt anser jag ett en fastbladare hade varit avsevärt mer lämplig!

Jag håller med om att Delican är en bra EDC men inte så bra i skogen. Den är dock inte skålslipad utan sabelslipad.

Jag håller med om att Delican är en bra EDC men inte så bra i skogen. Den är dock inte skålslipad utan sabelslipad.
Så är det förstås, sorry för det. Det bidrar förstås till att täljförmågan är lite bättre än hos ett skåslipat blad. Trots det så finns det som sagt avsevärt bättre kandidater :).

Den gamla Delican med sin djupa skålslipning var en ren pina till täljning. I kombination med ett "lättrostat" ATS-55 blad så är min gamla variant en utpräglad vitrin-drottning :).

~Paul~

Som jag förstår det har du redan beställt din Delica. Då är det ju bara att köra. Jag har en och tycker den duger utmärkt som EDC. Jag fiskar öring och röding och någon enstaka abborre. Kniven duger fint till att göra upp fisk. Förstås helt värdelös när man ska filea fisk. Jag själv tycker inte att det är ett problem då jag även tycker att filé kniven Är ett dåligt verktyg att rensa fisk med. Behöver således båda. Vad mig anbelangar duger delican fint att göra eld tälja grillpinne etc. Trots det ingen favorit kniv men det beror mer på att jag inte gillar estetiken. Stål material utformning egentligen helt ok.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg