Oj, det var ett överraskande val. Med tanke på dina önskemål om en skogskniv/fiskekniv så förstår jag inte riktigt ditt val.
Delican är visserligen en lätt kniv och någorlunda bekväm under korta sessioner men någon skogskniv- eller fiskekniv är den inte. Snarare tvärtom, det är en utpräglad EDC (vardagskniv).
Låt mig förklara. Den korta skålslipade slipfasen är olämplig för seriös täljning (går inte att luta ned till riktigt små vinklar) och dessutom nästan lika värdelös till att filea fisk med eller användas i samband med lättare matlagning på campingen/i skogen. Det är av denna anledning man inte ser speciellt många kockknivar med skålslipade blad
.
Så, visserligen stoltserar Delican med ett fint bladstål, VG-10, men kniven går inte att plocka isär för rengöring och service. Det spelar kanske mindre roll hos en EDC-kniv men en fiskekniv nästan kräver detta!
En kniv är som sagt alltid en kompromiss. I det aktuella fallet handlar det om två så pass skilda aktiviteter som fiske och täljning. Till fiske passar förstås ett längre flatslipat blad väl. Till täljning är däremot ett kortare, tunt blad med skandinavisk slipfas att föredra.
Den bästa kompromissen enligt min åsikt hade varit en
EKA Camp som har en mycket svagt lutande "
chiselslipning", dvs slipad endast på ena sidan, samt en perfekt kombination mellan bladtjocklek, profil och styrka. Den går m a o att både rensa fisk med, tälja, samt laga mat med. Ett extra bonus är att kniven går att plocka isär "i atomer" för rengöring och service. Greppet är mycket säkert och stålet (Sandvik 12C27) går heller inte av för hackor
.
Att kniven inte har en traditionell spets är i det här fallet snarare en fördel än en nackdel. Den som finns är fullt adekvat i samband med de nämnda aktiviteterna. Kniven är i övrigt utrustad med en s k "
lanyard tab lock", dvs bladlåsning i själva fånglinehålet i änden på greppet.
Ett näst bästa val hade enligt min åsikt varit
EKA Nordic T8:
Bladet är dock lite för kort för att vara helt optimalt.
~Paul~
PS För övrigt anser jag ett en fastbladare hade varit avsevärt mer lämplig!