Fällkniv

Vilken kniv skall jag köpa?


Själv har jag gärna två knivar om jag är ute på längre turer. En fastbladig och en fällis. Är jag bara ute över dagen brukar jag nöja mig med en, och då oftast fällkkniven.
Det är nog besvärligt att få alla dina kriterier att gå ihop, men enligt min åsikt kan det aldrig bli fel med en Victorinox. Du skriver ju själv att du inte har något emot en sådan.
En fördel med victorinox är att de är lätta att få tillbaka skärpan på, själv har jag nödslipat min på såväl sten som lyktstolpe. Dessutom får man ju lite andra nyttigheter. Såg kan vara käckt i skogen och en sax är väl aldrig fel.
Vill man ha en lite biffigare fällkniv kan man satsa på någon av Victorinox 111 mm-modeller. Betydligt större blad som är låsbart. Större greppvänlighet i de modellerna också. DePaul har ju gjort en rescension på sin Outrider, läs den. Själv har jag en Jumpmaster som jag gillar skarpt, även om jag inte hunnit prova den på riktigt än. Det finns gott om modeller att välja på för olika behov.
Sen är väl en SAK inte någon utpräglad täljkniv, även om den fungerar fint för grillpinnar, smörknivar och annat. Men, som tidigare föreslagits, ta med en mora också.
 
Rätt trevlig tråd denna

Mina reflexioner är att man alltid har behov av ytterligare en kniv i samlingen för att kunna täcka in olika situationer men att det då hela tiden blir svårare att välja vilken eller vilka knivar man skall ha i fickan, bältet, ryggsäcken, picknickkorgen paddelpackningen etc.

Jag har olika val i nästan alla situationer och använder ett dussin rätt olika knivar och multiverktyg vid mina olika friluftsaktiviteter.

Vad trådstartaren skall välja i ursprungsfrågeställningen beror mycket på vad du redan har och på tycke och smak.

Jag skulle kunna överväga att ta med en lite större Victorinox t ex min Nomad men i skogen har jag inte användning för den låsbara skruvmejseln och bladet är inte optimerat för trätäljning producera spån för eldning etc. Det är diskretare med en fickkniv än med en mora eller samekniv i bältet men jag skulle om jag känner att det är olämpligt att skylta med kniven i bältet lägga kniven i ryggsäcken tills jag kommit ut en bit i skogen.

Min lilla Victorinox Rambler finns nästan alltid i fickan på nyckelknippan oavsett aktivitet. Den är bra komplement till nästan alla större knivar.

Just Ramblern är den enda knivmodell som jag haft flera exemplar av samtidigt (förutom moror förstås). Har en på vardagsnyckelknippan och en på nyckelknippan på landet.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har fällkniven i fickan, och slidkniven i ryggsäcken. Vilken jag sen använder beror på vad som ska göras. Vill ha med en riktigt fräsch kniv (fällkniv) för att kunna skala vildäpplen, eller likande. Kolstål (som i slidkniven) mår inte bra av syror. Visst, man bör skölja av kniven snabbt, men ibland hinner man ju inte.

Om jag inte minns fel så är följande en EKA 88 :

599755378_ddc5c3eaf2.jpg


Jag har den (blott kniven alltså) ofta i fickan eller lätt tillgänglig ur ryggsäcken. Fin kniv, men kan direkt säga att den inte är mycket att tälja med, för tunt och högt blad tycker jag + att slipningen kanske inte är den lämpligaste. Dålig att bända eller skruva med. Men utmärkt att skiva gurka med till smörgåsen, karva till en enkel ätpinne (gaffel med två spetsar, men inte riktigt som en grillpinne), med mera.

Bra att skära till ympgrenar med förresten.
 
[Redigerat av admin]
Då var vi där igen... Nästan exakt samma inlägg från samma användare kom i april, bl a i "Välj din favoritkniv (där inlägget blev totalsågat och därför fick vara kvar). Jag anmäler dig än en gång och hoppas du förstår att detta är ett väldigt kontraproduktivt sätt att göra reklam för din webshop.

Apoe
 
Då var vi där igen... Nästan exakt samma inlägg från samma användare kom i april, bl a i "Välj din favoritkniv (där inlägget blev totalsågat och därför fick vara kvar). Jag anmäler dig än en gång och hoppas du förstår att detta är ett väldigt kontraproduktivt sätt att göra reklam för din webshop.

Apoe

Man undrar vad ditt problem är?
Har du själv en knivbutik eller?
Jag har handlat hos nämda butik några gånger och är väldigt nöjd med dom!!
Är det fel att delge folk det?
 
Är det bara jag som har handlat av skånska lampimportören?
Har ni andra lika dålig erfarenhet av dom som Andreas Östberg tydligen har?
 
Man undrar vad ditt problem är?
Har du själv en knivbutik eller?
Jag har handlat hos nämda butik några gånger och är väldigt nöjd med dom!!
Är det fel att delge folk det?
Jag tror att det Andreas vänder sig mot är det faktum att du hittills inte skrivit ett enda inlägg där du på något sätt inte gör reklam för det aktuella företaget.

Det har nu gått 4 månader sedan din senaste visit här och du har tydligen inte lyckats hitta ett annat bra företag än det som du gjorde propaganda för den gången och återigen idag. Lite konstigt, tycker du inte? Framför allt med tanke på att du redan i april fick kritik för det.

Detta faktum är enligt min mening ett ganska osmakligt och fräckt försök att göra smygreklam, framför allt med tanke på företagets tämligen begränsande utbud och förhållandevis höga priser.

Håller således med Andreas.

~Paul~
 
Jag tror att det Andreas vänder sig mot är det faktum att du hittills inte skrivit ett enda inlägg där du på något sätt inte gör reklam för det aktuella företaget.

Det har nu gått 4 månader sedan din senaste visit här och du har tydligen inte lyckats hitta ett annat bra företag än det som du gjorde propaganda för den gången och återigen idag. Lite konstigt, tycker du inte? Framför allt med tanke på att du redan i april fick kritik för det.

Detta faktum är enligt min mening ett ganska osmakligt och fräckt försök att göra smygreklam, framför allt med tanke på företagets tämligen begränsande utbud och förhållandevis höga priser.

Håller således med Andreas.

~Paul~
Ok!
Tipsa mig om nått företag med bättre utbud och bättre priser så ska jag handla där!
 
Ok!
Tipsa mig om nått företag med bättre utbud och bättre priser så ska jag handla där!
Det tänker jag inte göra trots att jag har många uppslag. Anledningen är att vidare diskussion i det här ämnet resulterar i ytterligare reklam för "ditt" företag. Min dialog med dig är således härmed avslutad.

~Paul~
 
Hej alla Knivälskare!
Har en fällknivsfråga och hittade denna tråd "Fällkniv". Nyttjar denna ist för att starta en ny...

Jag har just skaffat mig en Buck 55 (mindre variant av 110:an) och jag blir lite förvånad av att min kniv har ett mycket litet, men dock, bladspel i sidled vid utfällt och låst läge. Mina tidigare Buckfällknivar (110:eek:r och 112:eek:r) har haft, och har, en mycket tight och fin låsning.

Har jag fått ett måndagsex, eller brukar 55:an ha detta lilla glapp?
Vad är era erfarenheter?

Vänligen
 

Liknande trådar