Vilken kniv skall jag köpa?
Själv har jag gärna två knivar om jag är ute på längre turer. En fastbladig och en fällis. Är jag bara ute över dagen brukar jag nöja mig med en, och då oftast fällkkniven.
Det är nog besvärligt att få alla dina kriterier att gå ihop, men enligt min åsikt kan det aldrig bli fel med en Victorinox. Du skriver ju själv att du inte har något emot en sådan.
En fördel med victorinox är att de är lätta att få tillbaka skärpan på, själv har jag nödslipat min på såväl sten som lyktstolpe. Dessutom får man ju lite andra nyttigheter. Såg kan vara käckt i skogen och en sax är väl aldrig fel.
Vill man ha en lite biffigare fällkniv kan man satsa på någon av Victorinox 111 mm-modeller. Betydligt större blad som är låsbart. Större greppvänlighet i de modellerna också. DePaul har ju gjort en rescension på sin Outrider, läs den. Själv har jag en Jumpmaster som jag gillar skarpt, även om jag inte hunnit prova den på riktigt än. Det finns gott om modeller att välja på för olika behov.
Sen är väl en SAK inte någon utpräglad täljkniv, även om den fungerar fint för grillpinnar, smörknivar och annat. Men, som tidigare föreslagits, ta med en mora också.