Extremsport

Ett problem är ju att försäkringsbolagen undantar många av de sk extremsporterna i sina försäkringar. Det gör de , verkar det som, utan att ha vägt in olycksstatistiken i bedömningen.

Jag misstänker att det finns väldigt lite tillförlitlig statistik på det här området.
Jag är ganska säker på att de vägt in den statistik de har tillgänglig. Men det handlar även om andra faktorer. Till exempel hur mycket det kostar OM det händer något.

Jämför gärna med hur bil och andra farkostförsäkringar ser ut i oroliga delar av världen, Svenska försäkringsbolag tar inte risken men det gör flera utländska bolag, till hög premie. Händer det något är chansen stor att de klarar sig p g a det finstilta.

Ridning och motorcross

Min fru som jobbar på barn- och ungdomsavdelning på ett av landets större sjukhus accepterar glatt att våra barn håller på med kampsport, klättring, kajakpaddling, mm men har sagt en gång för alla att ridning och/eller motorcross blir det aldrig tal om. De båda sporterna står för merparten av alla skadade ungar som kommer in för vård.
Sen var det ju nån som konstaterade för länge sedan att "Life is a contact sport!".
Det kanske innebär att livet som företeelse är en extremsport.....??

Kickboxning är ju int direkt ny t ex.

Squash spelas ju med liten boll och ögonskador samt träffad av motståndarens rack är inte alls ovanliga skador.

Men idrott är ju fostrande.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg