Extremsport

Of all the sports objectively analysed, indoor climbing reported the fewest injuries per 1000 hours of participation, and no fatalities.

Detta är ju intressant statistik för en "extremsport". Men strikt språkligt är det ovidkommande. Användningen av ord styrs ofta av fördomar, okunskap och förenklingar. Och detta är ju helt säkert aktuellt i fallet klättring. Förmodligen kan det ha med mediarapporteringen att göra. De enda tillfällen då klättring kommer med i tidningen är när det händer olyckor. Ett benbrott på Klätterdomen är en nyhet. Samma skada under en korpmatch på Heden är däremot ingen nyhet. Så skapas allmänhetens bild av klättring som något främmande och "extremsportigt".

De som enbart brukar gåspennan har haft en fabuless för att sätta etiketter på andras aktiviteter.
De som utövar aktiviteterna brukar ängna tid, kraft och medel till att eliminera riskerna i utövandet, oftast av ren självbevarelsedrift.

Men vad som är extremt för en icke utövare kan vara vardag för utövaren och B A U, inget märkligt med det. Kunskap är en bra nyckel.

Dykning är hitintills onämnt även racing med mc och bil samt flyg. Säkert många fler. I hästpolo har jag sett extrema olyckor liksom vid storviltsjakt.
När jag låg på ortopeden efter en bagatellartad olycka, lärde jag mig att bollspel var synnerligen farligt. 3/5 av patienterna där och då, hade ledskador från aktivt idrottsutövande.
Någonstans där det börjar kittla där kan livet bli livsfarligt.
Hitintills har ingen kommit ut med livet i behåll trots iakttagen maximal försiktighet.

Det tycks ha gått en viss inflation i språket när vanliga turer börjar kallas expeditioner och vanliga vägar för att nå målen kallas extremsporter av dem som sällan lämnar biblioteket för farligare turer än till lunchsyltan. Där kan det verkligen vara livsfarligt.

Simma lugnt och ha kul.
go tur

För mig är kanske extremsport sådan sport som Red Bull sponsrar, och där man spelar hög musik i högtalare, gärna utomhus i samband med tävlingar eller uppvisningar.

Man kan ju tänka sig diverse defintioner, t ex hur esoterisk sporten är, hur speciell utrustning som krävs.
Snooker och Carambole, är nog enligt en och annan sådan definition extremsport. Dödligheten är möjligen stor där också, p g a att deltagarna motionerar för lite.

Extremsport är väl ett slags schabloniserande uttryck - ömsom positivt, ömsom negativt.

Jag tycker att det engelska begreppet "action sport" är lämpligt för t.ex. skateboard och BMX. De är inte alls särskilt extrema sporter, men de är inte heller "traditionella" sporter, och de utmärker sig genom att de är lite mer fartfyllda än t.ex. curling och fotboll.

Jag skulle inte kalla klättring för extremsport. Fallskärmshoppning kan vara ett gränsfall tycker jag. Rent allmänt tycker jag att extremsporter måste vara relativt små; annars kan de inte anses extrema. T.ex. hästpolo är ju en ganska "märklig" sport, den ligger väl i utkanten av "vad folk tänker på när de tänker på sport", men folk i allmänhet känner ju till att det finns och har nog en grooov uppfattning om hur det går till. Klättring är väl lite samma sak. Svenne Banan vet klättring går ut på att ta sig uppåt på klippor, och att man ofta använder rep på nåt vis.

Säger man att man ägnar sig åt BASE-hoppning finns det nog gott om folk som frågar "vadå sa du?" och inte har en jäkla aning. Visst, de fattar att man hoppar, men inte om det är hopprep eller nåt annat. Så det kan jag nog tycka kvalar in.

Som någon var inne på: livsfara och stor tilltro till utövarens kompetens känns som viktiga komponenter. Forsränning kan man lätt köra som teambuilding med helt oerfarna utövare. BASE-hoppning med samma gäng skulle nog inte sluta lyckligt.

Fallskärmshoppning är väl en extremsport - eller - det hade varit en extremsport om inte BASE hade funnits. Nu är det väl så att fallskärmshoppning framstår som rätt mainstream just p g a BASE är värre.

På så sätt känns det kanske som att klättring inte är extremsport, om det inte handlar om frisoloklättring.

Naturligtvis är ju bara en fråga om vad folk vill väga in i uttrycket när de använder sig av det. Resp sport påverkas ju inte alls av vad man kallar den.

Som språkvetare är jag inne på Maurits linje. Det som folk uppfattar/betecknar som extremsport är extremsport. Sålunda inkluderar vi fjortisar som skuttar runt på en snowboard, vindsurfare som gonar sig i tropiska och alltmer hajbefriade vatten, osv.

Gränsen för vad som är extremt är på ständig förflyttning, och skiljer sig beroende på vem man frågar. Själv tycker jag att potentiellt livsfarliga sporter är extrema. Basejump, viss kampsport, viss motorsport, viss klättring, surf på farliga vågor, osv.

Vi försökte reda ut detta i ett nummer ev Brant för några år sedan, och jag landade i en annan tankegång. Det som oftast förenar de aktiviteter som vi ofta kallar "extrema" och som Red Bull sponsrar är i själva verket inte farligheten utan friheten. Friheten från regler, friheten att utveckla sporten i den riktning man vill, friheten att utföra den på nya platser och med ny utrustning. Snowboardåkaren på X-games åker ju inte en tusendels sekund fortare än förra året (som i storslalom) utan gör helt nya saker på en bräda! På så vis borde det heta "friidrott". Men det är ju taget.

Ordet extremsport används väl i första hand till sporter där fel utövande medför en stor risk att skadas eller dö. Men som någon nämnde ovan, epitetet sätts ofta på av ickeutövare, producenter som vill få uppmärksamhet och media som vill sälja lösnummer/skaffa tittare.

De som inte själva utövar en aktivitet (de flesta) har lätt för att bedöma den utifrån sin egna (o)förmåga, istället för att försöka sätta sig in i hur de aktiva tänker, och då blir det som är farligt för "mig" extremt för "alla". Detta exploateras friskt av media och producenter. Svensson vill sitta i TV-soffan och se på "extremsport", förfasa sig och vänta på att någon skadas. Modernt gladiatorspel, där gladiatorerna är G-tex-klädda adrenalinjunkies med uttryck som Yeah Ohh Wow!

För oss som sysslar med det andra räknar som extremsporter är ju bilden annorlunda. Vi lägger oss på en nivå vi klarar av, jobbar hårt på säkerheten och tränar. Jag solopaddlar och klättrar som "extrema" aktiviteter, men själv tycker jag inte det är extremt. Men just för att man själv sysslar med vad andra kallar extremt är det nog lättare att förstå de som håller på med andra "extremsporter" och de som är nivåerna högre än sig själv. Jag blir inte särskilt förfasad över Ueli Stecks prestationer (Hur vååågar han??) utan mer inspirerad att jobba vidare på min nivå. Om fler själva sysslade med något andra anser extremt, skulle marknaden minska för gladiatorspelen.

"Normal" klättring, topprep-sport-trad, kan knappast kallas extremt. Visst finns riskerna att skada sig, men om man sköter grejerna rätt är det större skador i hockey. Möjligen skulle isklättring och höghöjdsalpinism kvala in som extremt, där man kan göra allt rätt men ändå riskera att skadas allvarligt och dö. Fast i somras for en stor sten nära förbi mig, när jag gick på en vanlig stig i alperna. Ska trekking i berg också räknas som "extremsport"? Begreppet är inte helt lätt att definiera

Jag tycker normalt sätt att klättring är för långsamt för att kallas för extremsport, men när Chris Sharma hänger i badbyxor under ett jätteöverhäng så kan jag inte låta bli att småle.

Så enligt mig är överhängande bouldering (inomhus?) mer extremt än vertikal tradklättring med täta säkringar.

(Nej, jag är inte övertygad ännu, men några kommentarer ganska mycket!)

Potentiellt farligt... dyra prylar... då borde ju långfärdsskridsko vara en extremsport... om bara majoriteten av utövarna vore under 25:)

Medelåldern och klädseln är nog mycket riktigt viktiga.

Bouldering är mer extremsport än tradklättring. Bouldrare har (nog) lägre medelålder, och lägger en hel del av pengarna de inte köper rack för på märkeskläder från P... och H... .

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg