Extremsport

Ridning platsar väl, dyra prylar ett tipps är att skaffa inga döttrar, hög skaderisk, gå bara på en hopptävling i lägre klasserna så får ni se.

Men extremt nja, för inte alls så länge sedan fanns det tre fortskaffningsmedel på land apostlahästarna, rida och åka vagn. Men hoppa det gjorde man bara när det behövdes!

Anders V sammanfattade väl tämligen täckande vad det handlar om. Att producenter, regissörer och utanförfolk försöker hetsa i gladiatortradionen är väl det som utmärker tiden och sättet att se på tingen. Det räcker inte med risker det skall vara högrisker, Helst på beställning och på scen till dunkmusik, tv och film kan ju hetsa med en dubbel synfoniorkester oxså.

Nuff och mitt streck!

go tur

Jag har ridit och i all anspråkslöshet tävlat i hoppning, jag paddlar, cyklar i skogen samt klättrar. Jag tycker nog att jag personligen utgör beviset för att det inte finns nåt extremt med nån av dessa sporter.

Så jag tror att det är mest en fråga om hur sporterna framställs och sponsras, samt hur de uppfattas av gemene man.
Sen är det väl en god portion av nyhetens behag som ska till också. Extremsporter har liksom per definition inte sitt urspung i 1800-talet (eller för all del ens i någon föräldrageneration).

Sen, igen, är det förstås en jäkla skillnad på när Dan Osman klättrade nåt och när jag gör det... Att jag lever är ju bara en skillnad.

Försäkringsbolagen

Ett problem är ju att försäkringsbolagen undantar många av de sk extremsporterna i sina försäkringar. Det gör de , verkar det som, utan att ha vägt in olycksstatistiken i bedömningen.

Nackdelen med klättring och isklättring är väl just folks tjatar om att jag utövar extremsporter, som alla vet är farliga.

Sen har jag fått höra att jag och övriga extremsportare extremsportar för att våra hjärnor saknar förmåga att få en kick på annat sätt. Någon här som fått denna "kick" av att klättra????

Nackdelen med klättring och isklättring är väl just folks tjatar om att jag utövar extremsporter, som alla vet är farliga.

Sen har jag fått höra att jag och övriga extremsportare extremsportar för att våra hjärnor saknar förmåga att få en kick på annat sätt. Någon här som fått denna "kick" av att klättra????

Absolut! Jag tillhör definitivt de som söker kicken. Naturupplevelser och kamratskap i alla ära, men inget slår rushen när man toppar ur en hård onsajt! Ju äldre jag blir desto mer har jag börjar erkänna för mig själv att så är fallet! Sen är det inget fel på "mysklättring", men får jag inte min dos med kroppsegna droger regelbundet så mår jag markant sämre.

Absolut! Jag tillhör definitivt de som söker kicken. Naturupplevelser och kamratskap i alla ära, men inget slår rushen när man toppar ur en hård onsajt! Ju äldre jag blir desto mer har jag börjar erkänna för mig själv att så är fallet! Sen är det inget fel på "mysklättring", men får jag inte min dos med kroppsegna droger regelbundet så mår jag markant sämre.

Den känslan 4-5 meter ovanför camaloten med svettiga händer är det förstås inte mycket som slår: "Ta det lungt Anders, det här grejar du, krita, skaka och kom igen nu!" fast jag söker snarare lugnet och koncentrationen än kicken i det läget.

Ibland räcker det med att ha fötterna en meter ovanför en kopparkil för att livet skall vara jobbigt. När jag får får i en kamalot efteråt så infinner sig ett lugn. Klättring kan vara som att ständigt byta mellan uppåttjack och neråttjack.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg