extreme survival - discovery channel

Men "Vilsna äventyrare" som gick på Kunskapskanalen för några dagar sedan hade ett bra upplägg där de visade tre verkliga händelser och blandade drama med expertkommentarer och fakta (med grafik och liknande).
Ingenting om hur man gör upp eld eller bygger en kuinssiiii.
"Vilsna äventyrare" aka "Mysteries of Survival" kan ses i sin helhet hos
http://www.veoh.com/videos/v15456128eEdfPw43?rank=8&category=Education&order=mc&range=w
, man måste dock registrera sig (ladda ner deras spelare samt regga sig) annars får man bara se trailern.
 
Angående Bear Grylls

"Citat:
Prior to the Everest Expedition...spent three years with the British Special Air Service (21 SAS). What makes his story even more remarkable is that during this time he suffered a free-fall parachuting accident in Africa where he broke his back in three places. After months and months of rehabilitation, focusing always on his childhood dream of Everest, he slowly became strong enough to attempt the ultimate ascent of the world's highest peak.] "

21 SAS är ett TA förband, men de är betydligt bättre utbildade och motiverade är andra TA förband. 22 SAS är yrkes förbandet (de som fritog gisslan på Iranska ambasaden 1980)

Men TV serien är underhållande, det skall jag nte sticka under stol med.
 
"Vilsna äventyrare" aka "Mysteries of Survival" kan ses i sin helhet hos
http://www.veoh.com/videos/v15456128eEdfPw43?rank=8&category=Education&order=mc&range=w
, man måste dock registrera sig (ladda ner deras spelare samt regga sig) annars får man bara se trailern.

Innehållet var intressant, presentationen katastrof. Det var samma sak hela tiden, "three men lost osv." säkert femton gånger. Ja vi vet att en tjomme springer näck i öknen, en ligger på berget med brutet ben och en sitter i ett tält och komar.

Reflektioner: Det sades att det var livsfarligare än vanligt när skidkillen drack sitt sista vatten. Han hade ju ELD, man kan smälta snö med eld och få vatten, t.o.m. varmt vatten som värmer kroppen osv. Han kunde ju gjort en liten eld varje dag och druckit varmt vatten, eller är det också farligt?
Killen i öknen är ju inte så mycket att säga om, han sprang ju bara runt.
Till sist, killen i skogen. Det påstods att han var ute i 55 dagar, på 55 dagar hade han inte gjort en eld som gav rök som syntes. Sedan hade han ju också eld, varför kokade han inte vattnet? Tar kokning inte bort Giardia eller vad det heter? Det regnade ju hela tiden, han hade ju kunnat samla massvis med regnvatten, eller?
Jag fattar inte, det var ju inte kallt, han hade skydd, vatten, eld osv.

Jag läste i något forum någonstans att killen var deprimerad efter att hans tjej gjort slut osv. Det tar annars normal 13 dagar att gå igenom HELA staten.
Det känns nästan som att han inte VILLE bli hittad.
 
Jag fick också intrycket att den sista killens misslyckande låg mer på det psykologiska planet än något annat. Han hade förmodligen redan misslyckats inom sig och givit upp.
 
Innehållet var intressant, presentationen katastrof. Det var samma sak hela tiden, "three men lost osv." säkert femton gånger. Ja vi vet att en tjomme springer näck i öknen, en ligger på berget med brutet ben och en sitter i ett tält och komar.

Reflektioner: Det sades att det var livsfarligare än vanligt när skidkillen drack sitt sista vatten. Han hade ju ELD, man kan smälta snö med eld och få vatten, t.o.m. varmt vatten som värmer kroppen osv. Han kunde ju gjort en liten eld varje dag och druckit varmt vatten, eller är det också farligt?
Killen i öknen är ju inte så mycket att säga om, han sprang ju bara runt.
Till sist, killen i skogen. Det påstods att han var ute i 55 dagar, på 55 dagar hade han inte gjort en eld som gav rök som syntes. Sedan hade han ju också eld, varför kokade han inte vattnet? Tar kokning inte bort Giardia eller vad det heter? Det regnade ju hela tiden, han hade ju kunnat samla massvis med regnvatten, eller?
Jag fattar inte, det var ju inte kallt, han hade skydd, vatten, eld osv.

Jag läste i något forum någonstans att killen var deprimerad efter att hans tjej gjort slut osv. Det tar annars normal 13 dagar att gå igenom HELA staten.
Det känns nästan som att han inte VILLE bli hittad.

Jodå kokning tar död på Giardia.

/mattias
 
Så då var det ju enkelt.
Killen på skidor hade otur i förstaläget, frös väl lite väl mycket då han kunde ha eldat mer, men räddades till slut efter att ha varit hyfsat förberedd ändå. Åka skidor själv mitt ute i skogen, är det bra?

Killen i öknen för 103 år sedan, taskig planering i början som slutade med tur på slutet.

Killen i skogen gick ju vilse, slog läger och började dricka môsvatten utan att koka det. Osmart, men han ville ju uppenbarligen inte bli hittad. hade han velat bli funnen så hade han "synts" mer. Rök, eldar, vadsomhelst.
Även om han kanske inte var på en platt plätt så hade flyget hittat honom ändå om han gjort rök. Då hade ju helikoptern stannat och tittat rakt ner, inte bara dragit förbi.
Suicide by nature.

De visade ju den där fantastiska flaskan med piller säkert fem gånger, nedtrampad av olika fötter i olika underlag.
Tyvärr hände detta uppenbarligen 1993 så det verkar inte finnas så mycket info på nätet om just den händelsen.

Man kan ju samla in ganska mycket regnvatten bara med en alufilt. Häng den mellan några träd som en tarp men upponer så är det enkelt att samla i tex en tomburk (som han uppenbarligen hade).
 
Är ett stort fan av Bear Grylls och hans inställning till äventyr och överlevnad. Det han gör är att ta den snabbaste vägen, om det är klokt eller inte det får situationen avgöra. Det vill säga tar det 5 dar för honom att komma fram tar det dubbelt eller mer tid om du tar det safe. Inte så bra i dom miljöerna. Men klättra ner för ett 40m högt iskallt vattenfall utan rep kanske man ska undvika.
Han ger en hel del bra tips, därför jag gillar det.

Han har:

Bestigit Mount everest
Åkt segelflyg högt över Mount Everest (på ca 10000m höjd)
Vart med i SAS

Brutit ryggen i en fallskärmsolycka.
Hamnade i liknande problem i Rockies avsnittet
Åkt ner i en glaciärspricka, blev räddad.

This man is awesome ;)
 
Senast ändrad:
Är ett stort fan av Bear Grylls och hans inställning till äventyr och överlevnad. Det han gör är att ta den snabbaste vägen, om det är klokt eller inte det får situationen avgöra. Det vill säga tar det 5 dar för honom att komma fram tar det dubbelt eller mer tid om du tar det safe. Inte så bra i dom miljöerna. Men klättra ner för ett 40m högt iskallt vattenfall utan rep kanske man ska undvika.
Han ger en hel del bra tips, därför jag gillar det.

Han har:

Bestigit Mount everest
Åkt segelflyg högt över Mount Everest (på ca 10000m höjd)
Vart med i SAS

Brutit ryggen i en fallskärmsolycka.
Hamnade i liknande problem i Rockies avsnittet
Åkt ner i en glaciärspricka, blev räddad.

This man is awesome ;)

fast nu var det ju inte reguljära SAS han var med i, utan 21. SAS (artists rifles), vilket är en stor skillnad. Att bete sig som en idiot och bo på hotell är inte "awesome"
 
Är ett stort fan av Bear Grylls och hans inställning till äventyr och överlevnad. Det han gör är att ta den snabbaste vägen, om det är klokt eller inte det får situationen avgöra. Det vill säga tar det 5 dar för honom att komma fram tar det dubbelt eller mer tid om du tar det safe. Inte så bra i dom miljöerna. Men klättra ner för ett 40m högt iskallt vattenfall utan rep kanske man ska undvika.
Han ger en hel del bra tips, därför jag gillar det.

Han har:

Bestigit Mount everest
Åkt segelflyg högt över Mount Everest (på ca 10000m höjd)
Vart med i SAS

Brutit ryggen i en fallskärmsolycka.
Hamnade i liknande problem i Rockies avsnittet
Åkt ner i en glaciärspricka, blev räddad.

This man is awesome ;)

Jag gillar också Bear Grylls!
Jag skiter fullständigt i om han varit med i ett "artist regiment".
Underhållande TV är det i alla fall.
//Peter
 
fast nu var det ju inte reguljära SAS han var med i, utan 21. SAS (artists rifles), vilket är en stor skillnad. Att bete sig som en idiot och bo på hotell är inte "awesome"
Visst är det skillnad på 21. och 22. SAS men jag är nästan mer impad av de som är med i 21. De har samma fyskrav, samma utbildning för de uppgifter de skall lösa och samma risk att bli kickad för att man inte håller måttet men de måste göra allt på fritiden. Åtminstone var det så förr.
Sedan håller jag med om att det är mer "bus i bushen" för extrema än överlevnad han håller på med. Ser det som underhållning.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg