Show, undervisning och ansvar
Klart att det är skillnad och med viss erfarenhet av svältövningar blir det måhända något lättare, att både inse och förargas över visade dumheter.
Men precis som Peter är inne på att varför och hur delen får vi bara se det bildmässiga och häftiga.
(Mikael kan säkert förklara varför)
I somras på en av åsarna här i Skåne mötte jag tre dyvåta huttrande ynglingar i jeans och bomull. Tämligen slutkörda. Dagen var mild och med växlande sol-molnskugga.
Jag gjorde en liten brasa på eldstaden vid vindskyddet och rastade mig själv så de kom till mig. Bäcken där de blött ner sig för att leka som någon av Tv-showarna låg en 500m bort. Efter lite varm dryck fick jag dem att förstå att blöta kläder inte är bra. Efter torkning och lite mera äppelsoppa begrep de nog att bomull inte är nr 1 och att eld kan betyda mycket. Tubsockor och skidpjäxor är väl inte heller nr 1 på sommaren....
Men i syfte att leka överlevnad hade de gått ut och i gott väder försatt sig i ett besvärlgt läge. Till råga på allt visste de inte var de ställt sina moppar. Men dem hade jag gått förbi dem och pekade ut platsen på kartan...men de hade ingen själv.... så de fick den delen av kartan av mig.
Nu om tre ynglingar i gott väder kan ställa till det för sig och jag kommer ännu ihåg att jag som yngling gick ut när det var riktigt blötsnöföre bara för att försöka göra eld med vad skogen bjöd och två tändstickor kunde....
De gånger jag fallerade och blev görvåt, jumpning och fall i mosse vintertid, tog jag mig hem och bytte kläder innan jag tog hand om de våta rasorna. Varm dryck fick anstå tills dess jag sköljt ur kläderna och hängt dem till tork.
De här ynglingarna på åsen hade en reträtt på kilometrar på moped i våta kläder...obra för att säga som min gamla kompis med erfarenheter från alla övningarna i öster skulle säga.
Tv har nog även om det är underhållning ett visst ansvar....men hur?
Undervisning i fält med Svält och co var kanske inte de muntraste övningarna, men visst var det roligt på sitt sätt.
//J