extreme survival - discovery channel

men även om programen inte skall funger som utbildningsprgram så ger dom sken att att utbilda, det talas om hur man ska göra och varför.. sen att det är helt ologiskt, korkat och ibland livsfarligt verkr inte så viktigt.. jag tycker iaf att man har ett ansvar när man gör ett program som ger sken av att utbilda, många av oss som har ett stort intresse kan snabbt sortera vad som är bra och dåligt, vi kan ganska lätt hitta ett underhållningsvärde i delar av det.. men dom som inte kan det?

att överleva....

...sätt vilken äventyrare som helst i smutsen vid en vägkant i slummen i nairobi tex...så lär han inte överleva särsklit länge...vi klarar mycket....men det var killimanjaro som höll på att krossa drömmen om seven summits för fredrik sträng...magsjuka är vi inte speciellt bra på att klara vi msungos...(viting på swahili)...bara tankar helt utom tråden liksom...
kram anna

Det är svårt att göra bra tv med överlevnad som tema om man vill fokusera på undervisningsbiten.

Men "Vilsna äventyrare" som gick på Kunskapskanalen för några dagar sedan hade ett bra upplägg där de visade tre verkliga händelser och blandade drama med expertkommentarer och fakta (med grafik och liknande).
Ingenting om hur man gör upp eld eller bygger en kuinssiiii.

Vad gjorde de rätt och fel, hur kunde det gå så fel trots att de gjorde rätt och mycket om hjärnans och kroppens reaktioner på olika omständigheter.

Fascinerande hur det är möjligt att tillbringa 55 dagar under överlevnadsförhållanden i New Yorks skogar trots att man går genom hela delstaten på mindre än två veckor.

I New Yorks skogar innan han dör
55.jpg

Illustration av hur mössan skyddar mot nedkylning
huvud.jpg

tycker du, jag tycker väl att raymond mears har lyckats bra med detta i många år?
Då tycker vi samma. Men det betyder inte att det inte är svårt.

Fast, sade du inte för några månader sedan att: "...dom här programmen med Ray o grabbarna är underhållningsproduktioner inte att förväxla med utbildningsproduktioner..."

Jag tycker PetNor är inne på ett par viktiga saker, inte minst det där med vikten av att förklara varför.

Jag laddat ner samtliga "överlevnadsprogram" - Bear Grylls, Ray Mears och Les Stroud. Ifall vi utgår från att du vill ha mer utbildning än show ska du se på:

1. Ray Mears
2. Les Stroud
3. Bear Grylls

Vad hette den där serien, tror det var på discovery, där dom visade vad som hänt där personer hade överlevt av ren tur och nån kille sen gick igenom samma sak men visade hur de skulle gjort för att öka sina chanser att överleva. Jag gillade uppläget.

Show, undervisning och ansvar

Klart att det är skillnad och med viss erfarenhet av svältövningar blir det måhända något lättare, att både inse och förargas över visade dumheter.
Men precis som Peter är inne på att varför och hur delen får vi bara se det bildmässiga och häftiga.
(Mikael kan säkert förklara varför)
I somras på en av åsarna här i Skåne mötte jag tre dyvåta huttrande ynglingar i jeans och bomull. Tämligen slutkörda. Dagen var mild och med växlande sol-molnskugga.
Jag gjorde en liten brasa på eldstaden vid vindskyddet och rastade mig själv så de kom till mig. Bäcken där de blött ner sig för att leka som någon av Tv-showarna låg en 500m bort. Efter lite varm dryck fick jag dem att förstå att blöta kläder inte är bra. Efter torkning och lite mera äppelsoppa begrep de nog att bomull inte är nr 1 och att eld kan betyda mycket. Tubsockor och skidpjäxor är väl inte heller nr 1 på sommaren....
Men i syfte att leka överlevnad hade de gått ut och i gott väder försatt sig i ett besvärlgt läge. Till råga på allt visste de inte var de ställt sina moppar. Men dem hade jag gått förbi dem och pekade ut platsen på kartan...men de hade ingen själv.... så de fick den delen av kartan av mig.
Nu om tre ynglingar i gott väder kan ställa till det för sig och jag kommer ännu ihåg att jag som yngling gick ut när det var riktigt blötsnöföre bara för att försöka göra eld med vad skogen bjöd och två tändstickor kunde....
De gånger jag fallerade och blev görvåt, jumpning och fall i mosse vintertid, tog jag mig hem och bytte kläder innan jag tog hand om de våta rasorna. Varm dryck fick anstå tills dess jag sköljt ur kläderna och hängt dem till tork.
De här ynglingarna på åsen hade en reträtt på kilometrar på moped i våta kläder...obra för att säga som min gamla kompis med erfarenheter från alla övningarna i öster skulle säga.
Tv har nog även om det är underhållning ett visst ansvar....men hur?
Undervisning i fält med Svält och co var kanske inte de muntraste övningarna, men visst var det roligt på sitt sätt.
//J

Tv har nog även om det är underhållning ett visst ansvar....men hur?
Undervisning i fält med Svält och co var kanske inte de muntraste övningarna, men visst var det roligt på sitt sätt.
//J

I sak kan inte man lasta TV för att folk inte kan göra vettiga analyser av sin egen situation. Ungdomarna du hänvisade till hade helt enkelt gjort en för dålig research. Om de sett allt som finns att se på TV så hade säkert hittat ett program som förklarade nyttan med värme och energi. Nu såg de inte det programmet utan ett annat och då blir plötsligt TV ansvarigt?

Ansvarsfrågan blir lite snedvriden när det är brist på information som är felet, hade TV däremot sagt att "bomull och väta är en utmärkt kombination" så hade ju saken varit lite annorlunda. Men sunt förnuft får man nog bara i sociala sammanhang, aldrig i envägskommunikation vilket TV är.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg