Exped Lightning?

Tänkte skaffa ultralätt ryggsäck.
Någon som vet hur stor skillnad i packvolym det är i praktiken mellan Exped Lightning60 och Exos 58?
Just nu lutar det åt Osprey Exos 58 mycket pga att den sitter otroligt skönt och har rejäl luftning i ryggen. Jag svettas lätt på ryggen.
Lite mer fickor och lite lättare är ju inte heller fel.
Exped Thunder 70 blir halvkilot tyngre för marginellt mer utrymme så den har jag nästan uteslutit. Nästan :)

Tänkte skaffa ultralätt ryggsäck.
Någon som vet hur stor skillnad i packvolym det är i praktiken mellan Exped Lightning60 och Exos 58?
Just nu lutar det åt Osprey Exos 58 mycket pga att den sitter otroligt skönt och har rejäl luftning i ryggen. Jag svettas lätt på ryggen.
Lite mer fickor och lite lättare är ju inte heller fel.
Exped Thunder 70 blir halvkilot tyngre för marginellt mer utrymme så den har jag nästan uteslutit. Nästan :)

Jag har både Lightning 60 och en Exos 58 (gamla versionen) för närvarande.
Själv upplever jag att den praktiska packvolymen är väldigt snarlik, vill du ha en mer noggrann jämförelse så kan jag kolla när jag kommer hem.

När det gäller luftning så är Lightning klart bättre för min del. Visst, Exos har ett nät över nästan hela ryggen. Men har du några kläder på ryggen dig så hjälper inte nätet då du hindrar luftströmning längs med kroppen, vilket burkar vara den viktigaste ventilationen, speciellt om du har på den en regnjacka. Lightning vilar mot ryggen med två plattor, en vid skuldrorna och en vid höften om du packat den rätt. Den är något varmare/svettigare på de punkterna, men över lag upplever jag den som mer vädrande.

Innan jag köpte Lightning så testade jag den och Thunder i affären i lite över en halvtimme styck.
Både Exos och Lightning har jag använt på tältvandringar på allt mellan någon dag till en dryg vecka, Thunder har jag bara lasttestat i affär.
Min sammanfattning av de tre är så här:

Exos:
+ Lätt, mycket fickor, höj och sänkbart lock med dubbla spännen
- Låst rygglängd, lite lägre maxlast (jag vill inte bära 20kg i den)

Lightning
+ Lätt, justerbar rygglängd, bar maxlast (kunde utan problem gå runt med 25kg i den, skulle nog funka med 30kg också)
- Kompretionsremarna är lite tunna och viker sig ofta när man spänner dem, färre fickor för att organisera.

Thunder
+ Bra maxlast (bär precis samma som Lightning), justerbar rygg, höj och sänkbart lock, gott om fästpunkter.
- Något tyngre

Jag valde Lightning för att kunna variera var jag har avbärarbältet och att jag ville ha en lätt säck. Något som går ifall det går att justera rygglängden eller om om axelremmarna är fästa ganska långt ned och toppstramarna högt upp (betydligt högre än någon av dessa).

Om inte detta är av intresse för dig och du inte behöver kunna bära lite tyngre så skulle jag nog ha valt Exos. Men om de sitter bra på dig så är båda bra val.

Någon som vet om denna är påväg att ersättas av en annan modell för 2016?

60l säcken verkar vara slut överallt i Sverige, 45l finns lite här och där fortfarande dock.
Mailade outnorth och de kommer inte få in 60l igen.

Den går ju att få tag på via england tex, men om det är någon ny version på gång är det ju synd att köpa nu.

Köpte min för ca ett år sedan här:

http://www.backpackinglight.co.uk/50-litres-plus/UD129-133.html

Det som skilde var att remmarna runt sidofickorna nu gick innanför och ej utanför samt att hålet för slangen för vätskesystemet har gjorts om.
Tror ej att det kommer någon nyare modell på ett tag. Men, kan starkt rekommendera den :)

Här finns de också att köpa:

http://www.walkonthewildside.eu/Pac...sid=ba712bff9d6b5634d75a621581425bdc&x=14&y=9

Sen kan du komplettera med denna för att få lite mer utrymme:

http://www.backpackinglight.co.uk/pack-accessories/UA221.html

/Anders

För att svara på min egna fråga så mailade jag Expeds svenska importör som meddelade att ingen ny modell är planerad och var snarare förvånad över att den inte går att få tag på i Sverige så lätt.

Så nu vet vi det =)

Jag köpte en Lightning 60l för ett par veckor sedan (har inte hunnit prova än dock) Jag köpte min från skistart.com så den går att få tag i från Sverige. Kollade också runt på xxl och outnorth mm. utan att hitta den.

För att svara på min egna fråga så mailade jag Expeds svenska importör som meddelade att ingen ny modell är planerad och var snarare förvånad över att den inte går att få tag på i Sverige så lätt.

Så nu vet vi det =)

Beställ den från backpackinglight.co.uk då. De har den i lager och frakten går mkt snabbt med.
Som sagt, en trevlig rygga.

MVH

Anders

Jag har både Lightning 60 och en Exos 58 (gamla versionen) för närvarande.
Själv upplever jag att den praktiska packvolymen är väldigt snarlik, vill du ha en mer noggrann jämförelse så kan jag kolla när jag kommer hem.

När det gäller luftning så är Lightning klart bättre för min del. Visst, Exos har ett nät över nästan hela ryggen. Men har du några kläder på ryggen dig så hjälper inte nätet då du hindrar luftströmning längs med kroppen, vilket burkar vara den viktigaste ventilationen, speciellt om du har på den en regnjacka. Lightning vilar mot ryggen med två plattor, en vid skuldrorna och en vid höften om du packat den rätt. Den är något varmare/svettigare på de punkterna, men över lag upplever jag den som mer vädrande.

Innan jag köpte Lightning så testade jag den och Thunder i affären i lite över en halvtimme styck.
Både Exos och Lightning har jag använt på tältvandringar på allt mellan någon dag till en dryg vecka, Thunder har jag bara lasttestat i affär.
Min sammanfattning av de tre är så här:

Exos:
+ Lätt, mycket fickor, höj och sänkbart lock med dubbla spännen
- Låst rygglängd, lite lägre maxlast (jag vill inte bära 20kg i den)

Lightning
+ Lätt, justerbar rygglängd, bar maxlast (kunde utan problem gå runt med 25kg i den, skulle nog funka med 30kg också)
- Kompretionsremarna är lite tunna och viker sig ofta när man spänner dem, färre fickor för att organisera.

Thunder
+ Bra maxlast (bär precis samma som Lightning), justerbar rygg, höj och sänkbart lock, gott om fästpunkter.
- Något tyngre

Jag valde Lightning för att kunna variera var jag har avbärarbältet och att jag ville ha en lätt säck. Något som går ifall det går att justera rygglängden eller om om axelremmarna är fästa ganska långt ned och toppstramarna högt upp (betydligt högre än någon av dessa).

Om inte detta är av intresse för dig och du inte behöver kunna bära lite tyngre så skulle jag nog ha valt Exos. Men om de sitter bra på dig så är båda bra val.

jag har också exos och lightning, slutsatserna är ung. dom samma. tilläggas bör att dyneema materialet på lightning säcken är starkare än exos materialet samt att man bär bättre än man tror med exos. en del detaljer kunde dom dock ha tagit bort på exos, annars en bra säck. lightning är bra för tyngre laster, definitivt.

Regnskydd

Kör ni med regnskydd eller vattentäta packpåsar tillsammans med Exped lightning 60 på fjällturer?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg