DownMat 9 LW ellet TT modellen del1
Min svindyra madrass som jag köpte för att sova på när jag campar, den sprack? Jag som trodde att jag kunde ha den för evigt. Under normala år skulle jag hunnit sovit på den i ca 56 nätter, då har de kostat 36 kr per dygn att använda. Mina semestrar har dock varigt mycket längre än normalt, speciellt de här två senaste åren, därför har jag troligen sovit ca 100 nätter på madrassen, det vill säga att den kostat 2kr per natt att avvända, men jag anser att den är värd mer än så. Jag vill köpa saker som håller mycket längre än så.
Jag köpte min DownMat 9 LW 2015 men tröttnade ganska fort på den långsamma integrerade handpumpen som sades vara så bra. Jag köpte till den stora pumpsäcken istället, då räckte det med 3 pumptag, otroligt mycket smidigare för min del. Jag använder dessutom pumpsäcken till sovsäcken nu mer genom att lägga ner sovsäcken ihoprullad som vanligt och komprimerar ut luften genom ventilen genom att sätta mig på den några gånger, efter att jag tätat öppningen genom att rulla ihop den. Det jag vinner på de, är att pumpsäcken får två användningsområden och att det är helt vattentät. Jag fick iden på senaste turen då fodralet på sovsäcken gick sönder.
Nu i år, den fjärde sommaren med madrassen, då jag befann mig på en hyfsat lång cykeltur (100mil) 3veckor. Då sprack liggunderlaget upp i en svets som skiljer två kanaler från varandra. De två kanalerna blev istället till en stor och dubbelt så hög kanal likt en ryggås som ville knuffa av mig från madrassen. Nu har jag lämnat tillbaka den och hoppas få pengarna tillbaka.
Jag tror fortfarandet på att Exped kan göra bra mattor, men jag har tappat förtroendet på deras svetslaminerade liggunderlag. Jag vill ha ett bekvämt och varmt liggunderlag som håller min livstid ut. Därför blev mitt nya köp Expeds DownMat TT 9 LW. Den är om gjord från i år 2018 och kostar mer än dubbelt så mycket mer än min förra madrass, men sägs vara näst intill oförstörbar. Jag har inget annat val än att förlita mig på deras ord efter som jag inte vågar chansa på att någon annan modell kommer att hålla så länge som jag vill att den ska göra. En dag blir jag pensionär och då finns det inga pengar för sånna här dyra inköp, det är nu eller aldrig.
Jag köpte faktiskt den tidigare modellen av TT varianten 2016. Den sades motverka gungningar, vilket var bra. Jag fick nämligen nackspärr av att ligga på luftmadrass i kombination till en uppblåsbar kudde, båda kunde lätt hamna i ojämna rörelser, vilket jag under sömnen motverkade genom en spänd nacke. På morgonen kände jag av resultatet genom värk och stelhet, nära gränsen till nackspärr. Jag upplevde aldrig att gungningarna/rörelsen i TT madrassen var mindre som de sa?
Jag tröttnade dock på de omständiga systemet med att tömma madrassen på luft. Jag hade nämligen förmågan av att tappabort den viktiga bläckfiskarmen gång på annan. Det är den som används till att pumpa upp madrassen och måste avlägsnas helt från madrassen när den töms på luft, annars kan man inte frilägga alla enskilda luftventiler som måste bli åtkomliga, varje ventil har nämligen sin egna backventil som man "enkelt" släpper trycket på genom att dra i en liten stropp som sticker ut, det vill säga 8 st. Där efter är det inga problem att tömma madrassen på luft, vika ihop den och stoppa ner i påsen och dra åt snöret, klart?
Nej inte alls!
Så här kan en dag på campingen se ut för mig. Efter att jag släppt på varje enskild ventil för att tömma madrassen på luft, har jag en del moment kvar att göra innan den går att stoppas ner i packpåsen.
Jag hjälper till att pressa luften ur madrassen genom att vika den och trycka ut luften några gånger innan jag sen viker madrassen som den ska göras innan den rullas ihop för paketering, samtidigt som jag ser till att få ut även den sista luften som bildas i slutet av rullen. Liggunderlaget blir ganska stort och klumpigt med alla enskilda ventiler som trängs tillsammans, men packpåsen är tillräckligt stor för att rymma även dessa så länge den sista luften också töms (alltså utan monterad bläckfiskarm).
Mina tankar är fokuserade på att snabbt bli klar för att komma iväg så fort som möjligt, frukosten är ju redan avklarad, lika så disken, allt i förtältet och de på marken utanför är också packat o klart. Jag har bara de sista sakerna kvar att packa ner och de finns här i innertältet. När jag tömt innertältet på saker och slängt ut de i absiden, då kommer jag åt allt utifrån tältet och enkelt kan slänga ner dem i rätt väska på cykeln, sen är det bara att vika ihop tältet och cykla vidare.
Värdet som jag ser det, är att hinna slå läger på nästa plats helst före 17:00 gärna tidigare, då finns det nämligen tid kvar att sitta ner efter maten, gunga på stolen och smutta på ett glas vin, samtidigt som jag roat tittar på grannarna jag fått på nya campingen.
Men först kommer de lilla trixet att få den tjocka madrassrullen i påsen, det är inte allt för krångligt, de brukar gå bra med lite övning sen är det inga svårigheter längre. När jag äntligen är klar med madrassen vill jag hoppa på nästa stora pryl som tar plats och skymmer översikten så inget blir kvarglömt. Trist om tältet blir nerpackat med cykelnyckel kvar i en ficka i innertältet. De är visserligen inget som har hänt ännu. Även om jag är slarvig, är jag noga med att få med mig minsta småsak från innertältet innan jag viker ihop boningen.
På tur ligger nu den stora sovsäcken. Jag ska bara dra åt snöret först som håller madrassen kvar i sin påse. - just de ja, den gula pumpsäcken ska ner här också, tur att den syns så bra. Sen kastar jag de lilla kompakta paketet med liggunderlaget ut i absiden. Jag kryper längst in i tältets fotända för att vika sovsäcken och börjar rulla den. Jag har köpt en ny sovsäck i syntet för att jag tröttnat på dun som måste torktumlas med tennisbollar för att finfördela dunet annars behåller den inte värmen, de är något jag glömmer från år till år, tillslut blir den helt enkelt för kall. En syntetsäck ska inte tryckas ner i sin påse som dunsäckar ska göras, utan bör rullas ihop, de är lite trixigt med en stor rulle i glatt tyg att behålla rullen intakt medan jag trär över dess kompressionspåse, sist tar jag mitt reselakan och trycker ner de tillsammans med sovsäcken.
Nu är innertältet äntligen tomt på skrymmande saker, samtidigt som jag drar åt snöret runt påsen till sovsäcken sveper jag runt med blicken, då ser jag en avlång grejen i kanten på tältet? - Ja just de! Det är ju bläckfiskarmen till madrassen, och jag som just kastat ut den rullen i absiden: Hmm, - ska jag krypa ut ur innertältet för att dra tillbaka den och stoppa ner bläckfiskarmen där den hör hemma? Näää - jag lägger ner den i sovsäcken istället, den ska ju ändå upp samtidigt som liggunderlaget, då slipper jag besväret att krypa efter madrassen nu, det finns ju flera saker som ska ut härifrån som kudden, jackan, mobilen, nycklar mm, innan jag kan stänga igen innertältet för sista gången denna natt. Så får det bli, bläckfiskarmen hamnar därför tillfälligt i påsen med liggunderlaget.
Allt är frid o fröjd inget tycks vara kvarglömt. Jag har som vana att cykla runt gamla lägerplatsen för att se efter en sista gång att inget är kvar på marken innan jag cyklar vidare. Många timmar senare anländer jag till nästa camping. De första jag gör är att ta fram min gungstol. Jag sitter nämligen på den när jag viker upp tältstängerna. När tältet är rest och bordet står uppe då blir det mat, en stor höjdpunkt att se fram emot, Har jag dessutom köpt lite ost druvor o kakor då vill jag aldrig att natten ska ta över.
De sista jag gör på kvällen innan jag ska sova, är att blåsa upp liggunderlaget som är inkastat i innertältet tillsammans med sovsäcken, kudden och lite anda saker. Jag stänger innertältet för att hindra mygg o andra irriterande flygfän att hitta hit innan jag tänder lampan för att se vad jag gör, det brukar nämligen bli ganska sent innan jag kommer i säng, dagarna är ju så korta när man har semester.
Jag vänder upp och ner på säcken o skakar ut liggunderlaget och rullar ut den på golvet, jag har ett stort tält och har inga problem att utföra detta moment inne i de myggfria innertältet. Innan jag tar i den gula pumpsäcken, ser jag problemet. Hjälp var är bläckfiskarmen! Paniken hinner slå till innan den byts ut mot olusten att söka genom hela packningen, efter en bläckfiskarm till madrassen.
Antingen hinner jag börja leta någon annan stans eller så kommer jag på mig själv att den faktiskt ligger i den ännu inte upp packade sovsäcken. Bläckfiskarmen kan man inte sätta tillbaka på madrassen, den stänger alla ventiler och då får man inte ut den sista luften som alltid blir innan man trycker ner madrassen i förvaringspåsen.
Lång historia för att belysa ett problem jag inte stod ut med. De är i alla fall därför lämnade jag tillbaka madrassen med ett system som ännu inte är färdigutvecklat.
När min andra madrass gick sönder, börjar jag åter snegla på TT modellen, då upptäcker jag till min förtjusning att de förbättrat systemet, fortfarande krångligt att tömma på luft, men nu känns det ändå som att de tänkt klart.
För er som kan tänkas vara intresserade vad som förändrats på TT modellen, kan jag berätta de nu. Ni andra slipper läsa ennu en utdragen historia om onödiga detaljer.