Exped Downmat - Komfort & Kvalite

Re: Re: Re: Re: Tack för alla svar

JonathanW; sa:
ping; sa:
Kanske fel tråd,men iaf...

Nackdelarna med ett Prolite 4 (har ett själv) eller andra 'själuppblåsande' liggunderlag är att den funktionen funkar inte vintertid,det innbär två saker.
Dels får du blåsa in lite luft själv,fuktig luft,som kommer att kondensera och frysa till is under dagen.
Dels blåser du in varm luft,som kommer att 'krympa' när den kyls,så detta kommer att få upprepas under natten.Mitt tips är att isället satsa på två cellfoam underlag.


peter

Tack för svar.
Egentligen bara fukten som kan frysa som jag ser som ett ev. problem. Jag kommer dock ge kombinationen en chans, då jag sover bättre på therm-a-rest samt att andras erfarenheter antyder att therm-a-rest+vanligt liggunderlag isolerar klart bättre än två vanliga.

Jo,jag sover också bättre på ett Prolite 4,även på sidan.Tänk på att ett luftfyllt liggunderlag antar samma temperatur som den omgivande luften,eller markkylan,ha därför cellfoam'et överst.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Tack för alla svar

ping; sa:
Jo,jag sover också bättre på ett Prolite 4,även på sidan.Tänk på att ett luftfyllt liggunderlag antar samma temperatur som den omgivande luften,eller markkylan,ha därför cellfoam'et överst.


peter

Tack för tipset! Ska prova båda varianterna då ridgerest överst ev. kan skapa problem med kondens i räfflorna, samt att fukten i uppblåsta liggunderlaget lättare fryser om det är underst. Får se vad jag kommer fram till, men det låter onekligen behagligast att göra som du skriver.
 
Jag har en luftmadrass från Stadium (Everest). Men, det låter (prasslar) ju så in i hel.. tusan. Jag väcker hela familjen när jag vänder på mig under natten.
Är det samma med dessa madrasser?
 
Blhgau Tfrs

JonathanW; sa:
Ok. Men är det så farligt att spänna ett vanligt liggunderlag ovanpå topplocket?

På vintertur är det mindre lyckat att ha cellplast-liggunderlaget på topplocket. Det blir ett rejält vindfång som inte är kul alls när vinden friskar i. Om den inte är jämn och rakt bakifrån förståss...

Robwah-9; sa:
Korrekt... Har och göra med var du får den helt oundvikliga kondensen.
Mellan dina två liggunderlag eller mellan ditt enda liggunderlag och dig själv.

Det behövs en sak till om man ska ha få kondens: Fukt. Hur kommer fukten in mellan 2 cellplast ligguderlag? Den lilla fukt som finns där kan väl knappast ge några större mängder rimfrost, eller har någon haft problem med det?


[Ändrat av Vandrare 2006-02-27 kl 18:43]
 
Re: Blhgau Tfrs

Vandrare; sa:
JonathanW; sa:
Ok. Men är det så farligt att spänna ett vanligt liggunderlag ovanpå topplocket?

På vintertur är det mindre lyckat att ha cellplast-liggunderlaget på topplocket. Det blir ett rejält vindfång som inte är kul alls när vinden friskar i. Om den inte är jämn och rakt bakifrån förståss...


[Ändrat av Vandrare 2006-02-27 kl 18:43]
Ok, det är förvisso sant. Men då kan man väl spänna liggunderlaget på baksidan av ryggsäcken (om man inte har sidvind), undertill eller under topplocket. Hursomhelst borde det vara möjligt att få med sig ett vanligt liggunderlag, utan att packa ner det inuti ryggsäcken.
 
Re: Re: Blhgau Tfrs

JonathanW; sa:
Men då kan man väl spänna liggunderlaget på baksidan av ryggsäcken (om man inte har sidvind), undertill eller under topplocket. Hursomhelst borde det vara möjligt att få med sig ett vanligt liggunderlag, utan att packa ner det inuti ryggsäcken.

Allt går o inget är omöjligt men mitt halvkassa knä kommer fortfarande ihåg flygturen för ett par år sedan. Då var det dock inte vinden utan en "krokning" av en trädgren, den busen tyckte tydligen om att grabba tag i mina "lösadelar"..
 
Roberth; sa:
Allt går o inget är omöjligt men mitt halvkassa knä kommer fortfarande ihåg flygturen för ett par år sedan. Då var det dock inte vinden utan en "krokning" av en trädgren, den busen tyckte tydligen om att grabba tag i mina "lösadelar"..
Aha, nu faller bitarna på plats. Jag förstår din ovilja att spänna fast grejer utanpå ryggsäcken efter en sån olycka.
 
Åter till frågor rörande Exped Downmmat:

Någon som...

- Råkat ut för punka på sin Downmat?

- Finner att den är alltför isolerande vid högsommartemperaturer?

- Upplever 52cm bredd som väl smalt för en luftmadrass?

Dunligget må väga två Z-Lite/RidgeRest, men eftersom storleken ihopvikt enkelt medger stuvning nära ryggen, undvikes åtminstone den relativa viktökning ett utanpåligg innebär. Säkert värt något uns om alternativ vägs och övervägs; så till sista frågan:

- Är en optimalt pumpad 7:a hög nog för att en normal- till välbyggd gentleman inte ska slå igenom; eller kan det av komfort-, alternativ nötningsskäl vara befogat med ett tunt standardligg under dunmattan?

mBzzZZz
/myggan
 
myggan i tältet; sa:
- Är en optimalt pumpad 7:a hög nog för att en normal- till välbyggd gentleman inte ska slå igenom; eller kan det av komfort-, alternativ nötningsskäl vara befogat med ett tunt standardligg under dunmattan?
Jag tycker absolut att en 7:a räcker för sig själv utan komplement. Jag kan ligga både på rygg eller sida utan att slå igenom, men samtidigt pumpar man ju bara så att man _nästan_ slår igenom för att få bästa komfort.

Skillnaden jämfört med ett Therm-a-Rest är att när man slår igenom har man inget skumgummi som dämpar utan det känns som en vanlig luftmadrass. Om nu det vore förskräckligt?! Detta är en av få "fördelar" som mitt dubbelt så tunga Therm-a-Rest har jämfört med Downmat. Vad jag kan förstå är detta inget problem alls, utan mer en vanesak. Min uppfattning är att de flesta verkar sova överlägset mycket bättre på Downmat. Om priset för en totalt sett mycket skönare och bättre sömn är att vid något tillfälle under sovtiden "slå igenom" för ett ögonblick, känns det klart värt det. Speciellt eftersom man även gjorde det med Therm-a-Rest också.
 
Jag har använt min Exped Downmat 7 under 14 sommarnätter och jag har intrycket av att dunet hamnar i ändarna. Det märks framför allt när den ska rullas ihop.
Har någon liknande erfarenhet och hur får man dunet att sprida sig igen?

PS. Jag har bara blåst upp med hjälp av påsen.
 
PS-VKF; sa:
Jag har använt min Exped Downmat 7 under 14 sommarnätter och jag har intrycket av att dunet hamnar i ändarna. Det märks framför allt när den ska rullas ihop.
Har någon liknande erfarenhet och hur får man dunet att sprida sig igen?

PS. Jag har bara blåst upp med hjälp av påsen.

Ingen erfarenhet av Downmat...Men 'problemet' är väl snarlikt med en dunsovsäck,att man får 'ruska' om den då och då.Kan vara en ide att blåsa upp den lite först.


peter
 
PS-VKF; sa:
Jag har använt min Exped Downmat 7 under 14 sommarnätter och jag har intrycket av att dunet hamnar i ändarna. Det märks framför allt när den ska rullas ihop.
Har någon liknande erfarenhet och hur får man dunet att sprida sig igen?

PS. Jag har bara blåst upp med hjälp av påsen.

Det borde väl inte vara svårare än att skaka på underlaget som man skakar på en dunsäck då och då :)?

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg