Exped Downmat - Komfort & Kvalite

öringen; sa:
Det måste väl ändå vara på vinterturen det kommer till sin absoluta rätt?

Nja faktiskt är jag inte säker på det.
såhär tänker jag.

Isolations mässigt är det nog ungefär samma som två ordentliga liggunderlag, MEN vikten är nog ca det dubbla eller en 3e del mer.
På vintern går det alltid att banka ner de bulor i snön som irriterar. emedan det är lite svårare att banka ner en knöl på en bergsknalle vid havet.

Lägg till risken att punktera det så är det nog rent krasst bättre att ha två ordentliga skum underlag för isolering på vintern.
Går det (expeed) sönder så att det inte går att laga på sommaren kan man alltid lägga kläder mm som gör det bekvämt nog för att sova. på vintern tappar du din isolering och kan nog glömma att sova den natten.

vad som är rätt eller fel är ju svårt att veta, men det var iaf så jag tänkt.

missade att lägga in att det blir ju väldigt litet och smidigt vid transport dock.

/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2006-02-27 kl 13:24]
 
thureb; sa:
Har du provat i snöbivack/ tält på snöunderlag Lasse?
Nej, tyvärr har jag inte kommit iväg på någon skridskoövernattningstur i vindskydd i vinter, och någon skidtur har jag inte planerat in i år. För att kunna rätta till eventuella tokiga tips frågade jag vad Roberth skulle använda liggunderlaget till. Tex. sex månader Sibirien på vintern ligger bortanför mitt perspektiv på vad som krävs av prylarna.


Jag har bara använt mitt Big Agnes på sommaren och tidig höst ned till ca +8C om jag minns rätt. Komforten var betydligt bättre än ThermaRest GuideLite, 3,7cm. I de temeraturena isolerade det lika bra som de andra liggunderlag jag använt (märkeslöst ca 15mm, RidgeRest, Z-Rest, ThermaRest GuideLite) men motsatsen vore anmärkningsvärd. På nätet har jag läst påståenden från amerikaner om att de har trivts vid de temperaturer som reklamen påstår, -10C.

Att jag har vintertältat med RidgeRest + Z-Rest plus sunt förnuft, säger mig att mitt Big Agnes skulle fungera tillsammans med tex ett RidgeRest för vintertältning.


Läs gärna Peter Asks mfl. intressanta erfarenhet av uppblåsbart (ThermaRest) + traditionellt en bit ned på denna sida: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11437&pagenumber=2
 
Tack för alla svar

Meningen är att jag skall använda det under vintern (i fjällen) Jag har sovit ute under vintertid förut men aldrig i fjällen dvs. tempen har som lägst varit omkring -12. Mitt nuvarande (Therm-a-Rest ProLite 4) uppyller inte riktigt mina krav, lite för kallt och inte alls bekvämt om man vill ligga på sidan.

Problemet är att jag är en sån där "allt i säcken typ". Innebär detta att jag måste krypa till korset och, ve o fasa, ha en dinglande grej där bak?? Vad jag förstår så tycker ni att det inte räcker med ett underlag vid lite kallare väderlek, är det korrekt uppfattat ??

Big Agnes, finns det någon svensk återförsäljare ??
[Ändrat av Roberth 2006-02-27 kl 15:25]
 
Re: Tack för alla svar

Roberth; sa:
Meningen är att jag skall använda det under vintern (i fjällen) Jag har sovit ute under vintertid förut men aldrig i fjällen dvs. tempen har som lägst varit omkring -12. Mitt nuvarande (Therm-a-Rest ProLite 4) uppyller inte riktigt mina krav, lite för kallt och inte alls bekvämt om man vill ligga på sidan.
Varför vill du inte använda kombinationen vanligt liggunderlag+therm-a-rest? Jag har själv ett prolite 4 och tänkte använda det tillsammans med ett ridgerest under en skidtur i påsk. Jag har aldrigt provat detta i riktig kyla, men av andra utsidan-inlägg att döma verkar det funka bra. Men jag är väldigt intresserad av att få ta del av ev. brister.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-27 kl 15:42]
 
Vikt och volymmässigt tycker jag nog att Exped slår en del andra kombinationer, och nu har jag ju inte testat i så väldigt låga temperaturer, men vid de -7 eller lite kallare som jag provat var det hur skönt som helst. Flera cm luft med dun i borde ju faktiskt räcka rätt långt och jag tror inte att jag kommer att bära med mig ett cellplastunderlag som komplement i första taget.

Sonen har fått klara sig med ett uppblåsbart underlag som liknar Expeds, men saknar dunet. Det kommer från Stadium (Everest heter det väl...), och kostar 250:- i kombination med lägre vikt. För den som inte söker vinteregenskaperna i Expeds underlag tycker jag Everestunderlaget är ett mycket bra alternativ. Thermarest och linknande är som regel tunga, skrymmande och för tunna för att vara sköna för den som gilla att sova på sidan. Priset är som regel rätt högt för dem dessutom.

Om sonen hänger med ut på vintern får det bli ett cellplastunderlag som komplement till Everestmadrassen.
 
Re: Tack för alla svar

Roberth; sa:
Vad jag förstår så tycker ni att det inte räcker med ett underlag vid lite kallare väderlek, är det korrekt uppfattat ??

Korrekt... Har och göra med var du får den helt oundvikliga kondensen.
Mellan dina två liggunderlag eller mellan ditt enda liggunderlag och dig själv.

Alternativ två är inte så bra då sovsäcken kan bli blöt och då blir du blöt. Och blir du blöt bli du kall. Och blir du kall då blir det inget roligt. Och roligt är ju vad man vill ha när man är ute :)
 
Re: Re: Re: Tack för alla svar

Roberth; sa:
JonathanW; sa:
Varför vill du inte använda kombinationen vanligt liggunderlag+therm-a-rest?

Är en "allt i säcken typ" :)
Ok. Men är det så farligt att spänna ett vanligt liggunderlag ovanpå topplocket? Det är ju ingen massiv tyngd som dinglar fram och tillbaka och exciterar hela ryggsäcken och bäraren. Förvisso lite skrymmande med liggunderlag ovanpå topplocket, men jag ser ändå inte riktigt poängen med att vara renlärig allt-i-säcken-typ.

Hursomhelst, betryggande att det var ditt enda problem med liggunderlagskombinationen.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-27 kl 16:06]
 
Re: Re: Tack för alla svar

JonathanW; sa:
Roberth; sa:
Meningen är att jag skall använda det under vintern (i fjällen) Jag har sovit ute under vintertid förut men aldrig i fjällen dvs. tempen har som lägst varit omkring -12. Mitt nuvarande (Therm-a-Rest ProLite 4) uppyller inte riktigt mina krav, lite för kallt och inte alls bekvämt om man vill ligga på sidan.
Varför vill du inte använda kombinationen vanligt liggunderlag+therm-a-rest? Jag har själv ett prolite 4 och tänkte använda det tillsammans med ett ridgerest under en skidtur i påsk. Jag har aldrigt provat detta i riktig kyla, men av andra utsidan-inlägg att döma verkar det funka bra. Men jag är väldigt intresserad av att få ta del av ev. brister.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-27 kl 15:42]


Kanske fel tråd,men iaf...

Nackdelarna med ett Prolite 4 (har ett själv) eller andra 'själuppblåsande' liggunderlag är att den funktionen funkar inte vintertid,det innbär två saker.
Dels får du blåsa in lite luft själv,fuktig luft,som kommer att kondensera och frysa till is under dagen.
Dels blåser du in varm luft,som kommer att 'krympa' när den kyls,så detta kommer att få upprepas under natten.Mitt tips är att isället satsa på två cellfoam underlag.


peter
 
Re: Re: Tack för alla svar

Robwah-9; sa:
Roberth; sa:
Vad jag förstår så tycker ni att det inte räcker med ett underlag vid lite kallare väderlek, är det korrekt uppfattat ??

Korrekt... Har och göra med var du får den helt oundvikliga kondensen.
Mellan dina två liggunderlag eller mellan ditt enda liggunderlag och dig själv.

Alternativ två är inte så bra då sovsäcken kan bli blöt och då blir du blöt. Och blir du blöt bli du kall. Och blir du kall då blir det inget roligt. Och roligt är ju vad man vill ha när man är ute :)


Kondensen uppstår ju om det finns en yta där det sker ett stort temperatursprång. Det gör det ju inte nödvändigtvis bara för att man inte har två underlag.
 
Re: Re: Re: Tack för alla svar

ping; sa:
Kanske fel tråd,men iaf...

Nackdelarna med ett Prolite 4 (har ett själv) eller andra 'själuppblåsande' liggunderlag är att den funktionen funkar inte vintertid,det innbär två saker.
Dels får du blåsa in lite luft själv,fuktig luft,som kommer att kondensera och frysa till is under dagen.
Dels blåser du in varm luft,som kommer att 'krympa' när den kyls,så detta kommer att få upprepas under natten.Mitt tips är att isället satsa på två cellfoam underlag.


peter

Tack för svar.
Egentligen bara fukten som kan frysa som jag ser som ett ev. problem. Jag kommer dock ge kombinationen en chans, då jag sover bättre på therm-a-rest samt att andras erfarenheter antyder att therm-a-rest+vanligt liggunderlag isolerar klart bättre än två vanliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg