Hej!
Jag besökte området ifråga runt jul/nyår tillsammans med tre kompisar (runt 30 år). Vi är iofs vältränade men det är absolut ingen förutsättning för att klara av uppgiften. Klart är dock att det inte är fel att ha lite allmän kondition. Det har dock inte så mycket att göra med acklimatisering annat än att man skall undvika att ta ut sig för mycket när man är på gränsen för sin acklimatisering. Försöker man hänga med personer som är starkare utan att ta hänsyn till hur man mår, vare sig det beror på sin form eller acklimatisering, så kan det bidraga till att man mår dåligt. Överlag gäller det att hålla sig frisk och kry, det är mycket svårare att bli av med magproblem, luftrörsinfektioner etc. Lyssna på kroppen och drick mycket varm dryck.
Min egen upplevelse var mycket positiv. Jag älskar området, människorna mm och min förhoppning är att komma tillbaka, helst mer än en gång.
Vi råkade ut för en hel del saker, borttappat bagage på flyget, magsjuka i Katmandu, kängor som gick sönder osv. Gör man en längre resa, speciellt till ett fattigt område måste man vara förberedd på att oförutsedda saker inträffar. Det bästa sättet att hantera sådana problem är naturligtvis att ha planerat generöst med tid. Eftersom vi just hade/fick ont om tid så är jag extra sugen på att komma tillbaka och göra en längre vandring.
Vår vandring planerade vi själva. Tanken var att inte ta någon hjälp av guide/bärare. På grund av att en av mina vänner hämnade på sjukhus på grund av magsjukan så tänkte vi om och ordnade en bärare/guide i Lukla som tog kompisens ryggsäck. Vi tänkte initialt att det bara skulle röra sig om två dagar men vi beslöt sedan att behålla honom för att det gav många andra fördelar - hjälp att planera dagsetapperna eftersom vi inte var vana vid terrängen, hjälp att välja boende/matställe (guidens kompisar, men bra), insyn i lokala vanor etc. Dessutom var det en trevlig kille!
Som jag nämnde inledningsvis vandrade vi efter högsäsongen vilket innebar mycket mindre folk vilket kan vara skönt men också kallare väder. Jag tror att fördelarna överväger nackdelarna för mig. När vi startade från Lobuche kl 04:30 för att gå upp på Kala Patar samt besöka EBC var det -20 grader... Lobuche - Kala Patar - EBC - Lobuche under en dag var ordentligt tufft vilket gjorde att det påverkade upplevelsen av EBC. Det är inget som jag rekommenderar om man inte är ute efter en strapats eller är riktigt bra acklimatiserad. Jag mådde bra efter en natts god sömn men vissa andra var tagna av den föregående dagen.
Jag har lagt upp en mängd bilder från resan på nätet, tyvärr har jag inte hunnit skriva så mycket kommentarer till bilderna ännu.
http://gitz.smugmug.com/Travel/Indien-Nepal-Dubai
Lycka till med resan!
Lars