Fråga Hans du verkar vandra en del i Svenska fjällen kommer du att utforska fler platser i Nepal eller blir det tillbaka till svenska trakter framöver eller har du fått blodad tand att vandra runt på andra ställen i världen dvs. hur påverkades du av den senaste resan..?!?!
Hej Magnus!
Här kommer ett försök till svar. Att resa till Nepal var både ett experiment och att förverkliga en dröm. Jag är ju inte längre alldeles ung, och på den tiden jag faktiskt var ung så fanns resa till Nepal inte ens i min tankevärld. Bland annat eftersom jag inte hade pengar till att resa så långt.
För mig har svenska fjällen alltid haft en särställning och har det fortfarande. Jag tror inte det kommer att ändras. Jag har dessutom varit även i Norge och på Island, och hoppas någon gång kunna åka till något afrikanskt land. Med mera. Att återvända till Nepal gör jag gärna, och en del folk i min närhet vill nog att jag följer med om de åker. Men de svenska fjällen överger jag inte. I själva verket förbereder jag både vintertur och sommartur norrut detta år.
Som jag ser det är våra stora nationalparker unika, både när det gäller deras karaktär, friheten att kunna vandra i dem och lagstiftningen. Det är svårt att hitta liknande vildmarker i andra länder. Vi kan röra oss i dem utan att utsättas för egentliga faror (som exempelvis farliga djur). Och vi har restriktioner som är tänkta att förhindra överexploatering vad gäller turism och annat.
När det gäller upplevelserna i Nepal så hade jag och mina vänner den inställningen att uppleva så mycket vi förmådde. Vi ville lära känna landet, kulturen, religionen, djurlivet, naturen, stadslivet, människorna, osv. Det var otroligt intressant och givande (men därmed inte sagt att vi trivdes med alltihop; om detta har jag skrivit mer i detalj i min blogg här på Utsidan). Under årens lopp har jag ibland lekt med tanken att - åtminstone vissa delar av året - bosätta mig i ett annat land. Men det har inte blivit av, och blir det kanske aldrig heller.
Detta var i någon mån svar på din fråga, hoppas
/Hans